FacebookYoutubeInstagram

Arriva přinese na železnici vyšší komfort i pracovní příležitosti

Slovácko Podnikání 16. 4. 2019
Arriva přinese na železnici vyšší komfort i pracovní příležitosti

Daniel Adamka, generální ředitel společnosti Arriva.

Foto: Tomáš Malý

Na Slovácko vstupuje od letošního prosince nový železniční dopravce. Ještě do Vánoc začne jezdit na trase mezi Starým Městem, Uherským Hradiště, Uherským Brodem a Luhačovicemi společnost Arriva. Co to bude znamenat pro cestující i potenciální zaměstnance, jsme se ptali Daniela Adamky, generálního ředitele společnosti Arriva.

Co rozhodlo o tom, že jste se rozhodli přihlásit do veřejné soutěže na zajištění drážní dopravy na Slovácku?
Arriva je v česku druhý největší dopravce, nejvíce nás lidé znají ve spojení s autobusovou dopravou. Jako vlakový dopravce teprve rosteme. V současnosti provozujeme linku z Prahy přes Uherský Brod, Trenčín až do Nitry a také městskou linku S49 v Praze. Aktivně vyhledáváme nové příležitosti, ve kterých vidíme potenciál. Chceme lidem nabízet lepší a pohodlnější cestování, než na jaké byli zvyklí, a to zejména pomocí prostorných vlaků se spoustou doplňkových služeb.

Uspěli jste aktuálně v soutěži na nového dopravce také v jiných částech republiky?
Celkově jsme uspěli ve třech soutěžích. Prvně ve Zlínském kraji, kde budeme jezdit na linkách např. z Rožnova pod Radhoštěm přes Vsetín do Bylnice, ze Starého Města u Uherského Hradiště přes Uherský Brod opět do Bylnice nebo z Uherského Brodu do Luhačovic. Od prosince letošního roku budeme také provozovat rychlíky pro Ministerstvo dopravy. Cestující tak s námi můžou jet na celkem čtyřech linkách z Prahy do Českých Budějovic, Rakovníka nebo Turnova a z Kolína do Nového Boru. V neposlední řadě jsme uspěli také v Libereckém kraji, kde vyrazíme na tamějších tratích.

Mluví se o tom, že na cestující čekají také nové jízdní řády a především výrazné navýšení počtu spojů. Myslíte si, že díky tomu přilákáte do vlaků skutečně více cestujících?
Vedení Zlínského kraje se rozhodlo posílit osobní vlakovou dopravu o téměř jeden a půl milionu vlakokilometrů a určitě je to krok správným směrem. Nové spoje, zvýšení četnosti spojů a jejich návaznost na další dopravu jsou pro cestující, kteří jezdí denně do práce, do školy nebo za zábavou, velkým lákadlem, díky kterému se mnoho lidí rozhodne nechat své auto doma v garáži. Pokud k tomu připočteme i slevy na jízdném ve výši 75 procent pro studenty a důchodce, tak očekáváme velký zájem o cestování na železnici.

Jaký je váš recept na zlepšení kultury cestování na lokálních tratích?
Říká se, že poptávka určuje nabídku. Existuje ale i opačný přístup, kdy svými službami ukážete, že to jde lépe. Cestující si na to rychle zvyknou a pak teprve zjistí, že co jedni považují za nadstandard, mají jinde v podobě naprosto standardních služeb. Přesně tak fungujeme v Arrivě. Nabízíme příjemné cestování a k tomu doplňkové služby, které naše cestující baví a rádi je využívají. To všechno pak přivádí lidi zpět na železnici a zvyšuje se její konkurenceschopnost k jiným druhům dopravy.

Slibujete moderní vlaky s vlastním informačním systémem pro cestující. Co to znamená?

Každý vlak je vybaven obrazovkami, na kterých může cestující zjištovat veškeré informace o trase. K dispozici budou podrobnosti o dojezdových časech i názvech zastávek.

Jaké je průměrné stáří vaší vlakové flotily? Nasadíte nové, nebo repasované soupravy? Na jaký komfort se mohou cestující těšit?
Ve Zlínském kraji nasadíme celkem tři typy vozidel. Provoz zahájíme s velmi moderními vlaky Alstom LINT ve spolupráci s Leo Express. Ty doplní dobře známé motorové vlaky řady 845, které jezdí na naší pravidelné lince z Prahy do Nitry. Během následujících tří let máme v plánu nahradit motorové vlaky řady 845 za nízkopodlažní VT 646 Stadler.

Kolik souprav bude jezdit po slováckých tratích?
Poprvé vyjedeme na zdejší tratě už v prosinci 2019. Ve spolupráci s Leo Express budeme mít v kraji celkem 21 moderních vlaků. Zajistíme jimi dopravu do práce, do škol i na výlety na čtyřech linkách Zlínského kraje. Plánujeme, že všechny naše vlaky budou od ledna 2022 nízkopodlažní, pouze po přechodné období dvou let bychom si částečně vypomohli také se současnými motorovými vlaky Arrivy, které už cestující na Zlínsku znají z našich expresů z Prahy do Nitry.

Čím se budou lišit vaše služby od ostatních dopravců?
Standardem našich vlaků bude informační systém pro cestující, připojení k internetu, elektrické zásuvky, pitná voda zdarma a lidé rádi využijí také klidový oddíl. Bude to velký posun v kvalitě cestování. Tyto služby zatím nejsou zdaleka ani standardem u dnešních regionálních spojů na zlínských tratích.

Na trhu práce je nedostatek strojvedoucích. Je to také váš případ? Pokud ano, tak co zajímavého jim nabídnete?
Strojvedoucích je velký nedostatek nejen v České republice. Nedávno jsme spustili náborovou kampaň s názvem Vyrážíme! Jsme Arriva, ve které se snažíme potřebné strojvedoucí, stevardy a také technické profese nalézt. Věříme, že dokážeme zaujmout zajímavým platem se spoustou benefitů. Strojvedoucím nabídneme mzdu 45 000 Kč měsíčně. Soustředíme se také na zahraniční strojvedoucí a jsme schopni si vlastní lidi také vychovat. Pokud má někdo zájem o profesi strojvedoucího, ale nemá potřebná oprávnění, rádi mu je pomůžeme získat.

Do svého týmu nehledáte v tuto chvíli jen strojvedoucí. Jaké další profese u vás najdou uplatnění?
Jak už jsem zmiňoval, kromě strojvedoucích sháníme také stevardy. Tady můžou najít prostor i čerství absolventi škol bez předešlé praxe. Stačí být komunikativní a mít příjemné vystupování. Následně budoucí stevard/ka absolvuje školení a může začít. Nejen, že se staráme o pohodlí našich cestujících, ale musíme se starat také o naše vlaky. Tady se uplatní zejména lidé se vzděláním v technických profesích, jako jsou mechanici a elektrikáři. Celkově počítáme, že ve Zlínském kraji u nás najde práci přes 200 lidí.

O vaší společnosti se ví, že nabízí řadu zaměstnaneckých benefitů. Co v tomto ohledu nabízíte vašim budoucím zaměstnancům ze Slovácka?
Těch výhod je opravdu hodně. Kromě již zmíněné pomoci se získáním licence strojvedoucího přispíváme na penzijní připojištění 1 000 Kč měsíčně, zaměstnanec si může vybrat nástupní místo nejblíže svému bydlišti, získá od nás služební telefon a tablet. Naši zaměstnanci od nás dostanou padnoucí a pohodlné uniformy a v případě nočních nebo přerušených směn se jim postaráme o příjemné ubytování. V neposlední řadě je tu pak možnost zvyšování kvalifikace, jak v řízení a obsluze různých druhů hnacích vozidel, tak i možnost zaškolení a zkoušek pro vykonávání funkce strojvedoucího v zahraničí.

Jaký vy osobně máte vztah ke Slovácku?
Na Slovácko se všichni velmi těšíme. Chceme cestujícím ve Zlínském kraji nabídnout zlepšení služeb, pohodlné a prostorné vlaky a dobrou náladu. První uchazeči o práci se k nám již hlásí a náborová kampaň běží naplno. Rádi uvítáme i další zájemce, kteří chtějí práci v místě svého bydliště. Není se čeho bát, stačí nám poslat životopis na zc.avirra@ecarpavon nebo využít náš kontaktní formulář na webových stránkách www.arriva.cz/kariera. Vše, co je potřebné, zájemce naučíme. Těšíme se na Vás!

Čtěte více
Autor: PR

Vaše názory

MESIT škola pro zaměstnance MESITu

Uherské Hradiště

MESIT škola pro zaměstnance MESITu

MESIT škola připravuje své žáky pro pracovní uplatnění v technických oborech. Vedle výučního listu i maturitního vysvědčení...

25. 3. 2019
Stavební firmy se nebojí konkurence

Uherské Hradiště

Stavební firmy se nebojí konkurence

A sami porovnejte nabídky firem na stavbu, rekonstrukci a nové vybavení vaší domácnosti. O víkendu 16. -...

11. 3. 2019
Babiš nechal koupit Trumpovi dárek ve zbrojovce

Uherský Brod

Babiš nechal koupit Trumpovi dárek ve zbrojovce

Jedna ze stovky speciálních pistolí z limitované série CZ-75 Republika, která vznikla v České zbrojovce Uherský Brod...

11. 3. 2019
Krajská štika byznysu? Sběrné suroviny UH

Uherské Hradiště

Krajská štika byznysu? Sběrné suroviny UH

Sběrné suroviny UH získaly krajské ocenění v patnáctém ročníku národní soutěže Štika českého byznysu. Žebříček vyhlašuje Coface...

11. 3. 2019
TOPlist