FacebookYoutubeInstagram

Strašák EET je tu. Srazí, nebo podpoří živnostníky?

Slovácko Podnikání 30. 11. 2016
Strašák EET je tu. Srazí, nebo podpoří živnostníky?
Foto: sal
Inzerce

Vlastnit pokladnu, to je nepochybně nutnost pro každého, kdo stojí na vlastních nohách a podniká. Jenomže pokud patříte mezi ty živnostníky, kteří svůj produkt nebo služby nabízí jen nárazově, proč byste měli investovat do elektronické evidence tržeb (EET)? Zatímco pro malou restauraci vychází pořízení pokladny s veškerým příslušenstvím na 23 900 korun a měsíčně pak pravidelně na 940 korun, což podnik se zatnutými zuby přežije, pro stánkaře nebo jiné příležitostné podnikatele představuje celková částka roční příjem. „Novinka je jasně namířená proti nám.“ Právě takto o tom hovořili stánkaři, které redakce oslovila na zářijových Slavnostech vína a otevřených památek v Uherském Hradišti. Ministerstvo financí spustilo projekt EET 1. prosince. V první vlně se novinka týká podnikatelů v oboru stravování a ubytovatelských služeb.

Neslídíme, evidujeme

Ministerstvo financí si od novinky slibuje zprůhlednění a především vyšší objem vybraných daní. Šéf resortu Andrej Babiš slíbil všem plátcům daně z příjmů fyzických osob jednorázovou slevu na dani za pět tisíc korun, což je jistá forma kompenzace nákladů, které lidem vzniknou.  

Co konkrétně se bude od prosince dít, vysvětluje server Finanční správy takto: „Každá hotovostní tržba podnikatele bude v okamžiku zaplacení zaevidována prostřednictvím internetu v centrálním datovém úložišti Finanční správy a jako potvrzení bude zaslán zpět unikátní kód, který podnikatel uvede na účtenku. Evidovat se budou platby v hotovosti včetně prostředků de facto představujících peníze (žetony, kupony), platby kartou či jiným elektronickým prostředkem a platby stravenkami nebo šeky. Platby převodem z účtu na účet nebo formou inkasa evidenci podléhat nebudou. Existovat budou i řešení pro případ dočasného výpadku internetového spojení či pro vybrané obory zjednodušená evidence v off-line režimu. Zavedením elektronické evidence tržeb bude případné podvodné jednání podnikatele pro Finanční správu i zákazníka snadno rozpoznatelné. Systém e-tržeb umožní efektivněji zacílit kontroly tam, kde se projeví nesrovnalosti, a nezdržovat poctivé podnikatele zbytečnými kontrolami.“

Úředníci berních úřadů tedy v jediném okamžiku získají kompletní informaci o prodeji (DIČ, číslo transakce, základ, sazbu a vlastní daň a čas události).  

Půjde to i bez tiskárny

Řešení pro všechny malé podnikatele se ukrývá v mobilní aplikaci. Jelikož zákon o EET umožňuje vydávání účtenek v elektronické podobě, bylo otázkou času, kdy se na trhu objeví pomůcka spojená s chytrým telefonem. Pro všechny, kdo nepotřebují velkou pokladnu, je tak k dispozici „pokladna“, kterou si jednoduše stáhnete do telefonu a budete ji ovládat jako kalkulačku. Systém je nastaven tak, že zaeviduje tržby přesně podle instrukcí ministerstva financí. Menší podniky, stánky a OSVČ si tak, pokud budou chtít, nemusí pořizovat tiskárnu ani tablet nebo osobní počítač. Tato pokladna funguje zdarma, EET tak přijde pouze na 99 korun měsíčně, což je zanedbatelný poplatek.

Pokud patříte do „ohrožené skupiny podnikatelů“, programátoři vám další podrobnosti nabízí na internetové stránce hithit.com, kde revoluční systém představují. Na webu můžete také přispět na další zdokonalení systému a vyřídit si roční předplatné.

„Aplikace je připravena ke stažení zdarma. Nepotřebujete k ní ani tablet, tiskárnu a dokonce ani připojení k internetu. Jmenuje se „Malá pokladna“ a přesně taková také je. Ovládá se stejně jako kalkulačka,“ vysvětlují tvůrci, kteří se dlouhodobě zaměřují na zjednodušování agendy složitých nařízení a předpisů. „Zadáte tržbu a pošlete. A co je nejlepší, zaplatíte za ni jen 99 korun měsíčně včetně DPH. Má to jen malý háček. Jsme malá firma. Nemáme armádu obchodníků a nemáme na reklamu v televizi, kde by herci předstírali, že jsou jedni z vás. Proto potřebujeme vaši pomoc.“ O co jde, to najdete na internetové stránce www.hithit.com.

Když všichni, tak všichni

Eva Kadlčková ze soukromého Řeznictví a uzenářství Kadlček z Dolního Němčí se čtvrtka 1. prosince, kdy zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, začne platit, nebojí. Na pořízení pokladny a připojení do nového systému má ještě čas do 1. března. Až tehdy se totiž spustí druhá zaváděcí vlna. Její obavy dnes směřují na tenký led výjimek ze zákona, které nejsou vyloučeny.

„Když se budeme muset podřídit novému nařízení, tak se podřídíme. Nic jiného nám nezbývá. Jen si přejeme, aby zákon skutečně dopadl na všechny, tedy i na trhovce a stánkaře z Vietnamu. Věřím, že novinka bude platit celoplošně a pro všechny bez výjimek,“ říká Eva Kadlčková. „Kdo chce podnikat, ať podniká, ale za rovných podmínek.“

Naproti tomu Alois Buják, majitel bánovské restaurace U Bujáků, má důvodů k obavám několik. „V pořízení pokladen a připojení problém nevidím,“ vysvětluje Alois Buják. „Potíž nastane především pro ty, kteří podnikají v pronajatých prostorách. Pro tyto hostinské bude novinka likvidační. Já mám to štěstí, že podnikám ve vlastním. Zavedení EET se mi ale vůbec nelíbí. Vydávat účtenku za každé lízátko nebo žvýkačku, to považuju za nesmyslné. Navíc jsem přesvědčen o tom, že se objeví spousta „bonzáků“, kvůli kterým se do hospod vydá spousta kontrol. A to k dobré atmosféře ve společnosti nepovede. Je to navíc zbytečné, protože pod dostatečnou kontrolou jsme už nyní všichni. Osobně bych byl pro zavedení paušální daně. Ta by podnikání v pohostinství rozhodně prospěla. Zkrátka, EET není správným krokem.“

Že je nový zákon rozporuplný a je namířen výhradně na malé živnostníky, dokazují také vyjádření hoteliérů. Ubytovny, penziony i hotely totiž už delší čas fungují s pomocí elektronické evidence.

Jeden příklad za všechny. „Každý zná internetové rezervační systémy a portály, které srovnávají ubytovací možnosti a ceny. Ostatně žádný jiný systém evidence prodeje našich služeb než přes elektronické pokladny ani neznáme. Každý, kdo se u nás ubytuje nebo si objedná nějakou službu, dostane elektronicky zpracovanou účtenku. Osobně mám strach pouze z toho, že se centrální systém může zhroutit a lidé pak budou dlouho čekat na vyúčtování,“ řekla Pavlína Mezihoráková, manažerka Wellnes Hotelu Synot ve Starém Městě.

Petice za zrušení zákona o EET

Stovky podnikatelů a živnostníků se právě v těchto dnech podepisují pod petici za zrušení zákona o evidenci tržeb. Petice je soukromou iniciativou Ivo Hucla ze Šťáhlavic, který chce petiční archy přinést do Sněmovny symbolicky 1. prosince. „Zákon postihne odhadem až třicet tisíc lidí,“ říká za petiční výbor Ivo Hucl.

Podle organizátorů petice přitom na EET doplatí nejen živnostníci, ale i zákazníci, kteří kvůli vyšším nákladům budou za služby nebo výrobek platit více. „Jediným výsledkem zavedení EET bude nárůst byrokracie, prostoru pro korupci, podvody a nakonec jen zvýšení cen pro konečného spotřebitele. Argument o narovnání podmínek v podnikání považujeme za bezprecedentní a prázdnou frázi. Považujeme za absurdní, abychom pracně vydělané peníze vynakládali pouze na to, abychom neméně pracně obhájili a prokázali, že nekrademe,“ prohlásil Ivo Hucl.

Zákon číslo 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, by se měl podle petentů zrušit také proto, že zasahuje do občanských práv a svobod provozovatelů živností.

„Tato mocenská intervence jednoznačně přináší ztrátu motivace podnikat, a to především v oblastech, kde jsou podmínky k podnikání nejobtížnější, a pokřivuje mezilidské vztahy, neboť šíří nedůvěru a třídní nenávist. Rozhodně odmítáme být rukojmími vašeho „soukromého podnikatelského“ experimentu. Nechceme být součástí „něčí“ firmy za „někým“ vykonstruovaných podmínek. Chceme si budovat vlastní živnosti a vlastní firmy a chceme si o jejich chodu svobodně rozhodovat. Samozřejmě při dodržování platných zákonů, to však neznamená, že veškerá naše činnost bude ve dne v noci monitorována,“ píše se v prohlášení.

Ivo Hucl za petiční výbor připomíná, že páteří ekonomiky a motorem hospodářského růstu byli vždy kreativní drobní a střední podnikatelé, nikoliv stát se svým byrokratickým a mocenským aparátem. „A tolik skloňovaná poctivost a mravnost v podnikání? Ta se nedá vynutit žádným byrokratickým terorem, rozvíjí se jedině na základě důvěry, pocitu svobody a za otevřených společenských podmínek,“ upozornil Hucl.

Zkušební provoz? Nezájem

Podnikatelé si od úterý 1. listopadu mohli otestovat funkčnost EET, avšak zájem není nijak valný. Každý, kdo se už přihlásil, získal ke každé odeslané účtence takzvaný FIK kód, který slouží ke kontrole ukládání dat na serverech Ministerstva financí. „Na první den jsme nečekali, přihlásit se ale chceme co nejdříve,“ sdělila Sylvie Michalcová, provozní restaurace Chalupa v Bojkovicích. Podobně se vyjádřila také většina oslovených. „Nejsem plátcem DPH, patřím mezi drobné živnostníky, takže si s novinkou zatím příliš nevím rady,“ reagoval na start zkušebního provozu podnikatel, který si nepřál zveřejnit své jméno. „Nechci, aby se mi lidé smáli,“ podotkl.

Podnikatelů s podobnými potížemi není málo. Portál www.finance.cz v této souvislosti upozorňuje, že nastal nejvyšší čas obrátit se na profesionály. „Nedodržování zákonných podmínek ohledně elektronické evidence tržeb a inkasování peněz bez vydání účtenky je rozhodně špatným řešením. Pověření pracovníci veřejné správy budou provádět namátkové kontroly a nezákonné jednání bude pokutováno. Navíc bude každý zákazník moci na portálu finanční správy nahlásit nevydané účtenky nebo si ověřit svoji účtenku, což bude u plnění povinností spojených s EET důležitý kontrolní mechanismus,“ varuje server. Současně ale dodává, že ministerstvo financí a jednotlivé finanční úřady budou v prvních dvou měsících od zavedení EET shovívavé a trestat se bude jen úmyslné porušení zákona.

Co se chystá dál ...

1. března 2017 - tržby z velkoobchodu a maloobchodu

1. března 2018 - tržby z ostatních činností mimo výjimky (například kadeřnictví)

1. června 2018 - EET začnou podléhat tržby ze všech činností

Autor: JAROSLAV CHUDARA

Vaše názory

Salon plný profesionálů

Uherské Hradiště

Salon plný profesionálů

Jedním z partnerů soutěže Tvář DOBRÉHO DNE 2016 je i Salon Valentýn Dany Mikulové. Její salon poskytuje...

29. 11. 2016
Jídlo by si měl člověk v klidu vychutnat

Kunovice, Uherské Hradiště

Jídlo by si měl člověk v klidu vychutnat

Podnikání v gastronomii není žádný med. Zavděčit se všem strávníkům není vůbec lehké. Říká se, že sto...

29. 11. 2016
Společnost SYNOT W i letos jedna z nejlepších!

Praha

Společnost SYNOT W i letos jedna z nejlepších!

Také v letošním roce si skupina Synot připisuje velký úspěch v soutěži Českých sto nejlepších. Ta letos...

28. 11. 2016
Rekvalifikace nabízí další možnosti v pracovním procesu

Uherské Hradiště

Rekvalifikace nabízí další možnosti v pracovním procesu

Situace na trhu práce se v České republice v poslední době hodně zlepšila. Firmy a podniky začínají...

26. 11. 2016
TOPlist