FacebookYoutubeInstagram

Jak nenaletět cestovce?

Slovácko Čtení 18. 6. 2013
Jak nenaletět cestovce?

Dítě zdarma? Tak to bývá snad už jen v pohádkách

Prázdniny a doba dovolených jsou za dveřmi – možná právě teď si sedáte k internetu, chystáte se do nějaké cestovky, kde se budete snažit najít nejvhodnější tuzemský či zahraniční pobyt.

Do zahraničí vyjíždí každá druhá rodina, proto se zaměříme na pobyty u moře. Nejoblíbenějšími destinacemi jsou stejně jako v minulých letech Chorvatsko, Egypt, Turecko, Řecko a Bulharsko. Oproti loňskému roku se nabídka firem podnikajících v cestovním ruchu rozrostla o exotické a na míru šité nabídky. Roste i počet těch, kteří jedou do Německa nebo Rakouska a odlétají se zahraniční cestovkou, což dříve bývalo nemyslitelné.

Je tedy spousta možností, jak strávit prima dovolenou - při výběru si však musíte dát velký pozor na nejrůznější kličky a háčky, které cestovky schovávají pod čarou...

Prověřte si cestovku

Před uzavřením smlouvy si vyhledejte reference k dané cestovní kanceláři či agentuře a případnou smlouvu si pozorně pročtěte. Všechny objednané a zejména nadstandardní služby požadujte v písemné podobě, nespokojte se s ústním příslibem.

Dítě zdarma? Tak to jen v pohádce...

Za inzerovanou cenu nikdy neodjedete - s navyšováním cen se patrně setkali všichni klienti českých cestovek. Do nabízené ceny se už nezapočítává pojištění, vízum, parkovné na letišti atd.

Dítě zdarma se píše v každém druhém zájezdu. Realitou však zůstává, že pokud si zájezd nepořídíte do konce ledna, i dvouleté dítě musí zaplatit letenku, která stojí v průměru 9 000 korun!

Proto si dejte velký pozor na kosmetické upravování cen klamavým způsobem. Ceny vypadají vizuálně nižší, nakonec však za horší služby zaplatíte víc než u zájezdu, který na první pohled vypadal dražší.

Pozor na dny a noci

Kvůli krizi a udržení ceny se zájezdy k moři zkracují z 12 na 8 dnů. Při sjednávání zájezdu se nenechejte ukonejšit počtem dnů. „Jeli jsme na dvanáct dnů. Odlétali jsme 23.50 a vraceli se zpět 00.15. Cestovka nás tedy obrala o dva dny. A to nepočítám to nekonečné čekání na letišti a při ubytování,“ rozhořčeně si stěžuje Karel, který nečetl mezi řádky. Před podepsáním smlouvy si zjistěte odletové a příletové časy, abyste nedopadli jako jeho rodina, která na dovolenou šetřila několik let. Je lepší držet se počtu nocí, které musí cestovka dodržet. Také by se vám mohlo stát, že z osmi původně plánovaných pobytových a zaplacených dnů si jich užijete jen šest!

Proto si při podpisu smlouvy vyžádejte odletové časy. Třetina všech letů je nasmlouvána s leteckými společnostmi zhruba půl roku předem. Výmluvy cestovek, že odletové časy ještě neznají, jsou nesmyslem.

Hotel si zkontrolujte na mapě

Internet má velké možnosti. Hotel či apartmán si můžete zkontrolovat na mapě a předejít tak klamným informacím. „Náš hotel měl být jen 10 minut od pláže – nikdo nám však neřekl, že budeme ubytovaní u rušné silnice, kde je jeden hotel namačkaný na druhý, s troubením, diskotékami a opilci až do ranních hodin," posteskla si maminka malého dítěte, která si klidu a odpočinku moc neužila.

Počasí je důležité

V době, kdy z meteorologického hlediska není dodržováno roční období a padá jeden extrém za druhým, je jedinou šancí zajistit si přiměřené počasí na zájezdech Last minute. Pokud jste schopni sbalit se a odletět během týdne, máte šanci zajistit si počasí, jaké vám vyhovuje. „Kdo to kdy slyšel, aby bylo v červnu na Mallorce zima? My jsme měli celou dovolenou sotva dvacet stupňů,“ zklamaně vyprávěla turistka.

Diskuze vám otevřou oči

Když už si vyberete zájezd a ubytování, je dobré si na internetu přečíst nejrůznější diskuze. I když někdy bývají rozporuplné, alespoň vás upozorní na různá úskalí, která by vám mohla dovolenou znepříjemnit. Z hodnocení klientů i hostů se dají poznat důvěryhodné cestovky či hotely.

Aktuální politická situace

V neposlední řadě je dobré na stránkách ministerstva zahraničí zkontrolovat politickou situaci v zemi.

Jak postupovat při reklamaci zájezdu?

Pokud zákazník nebyl spokojen se službami cestovní kanceláře (CK) (neodpovídá-li smluveným parametrům), má možnost dle Občanského zákoníku do 3 měsíců od ukončení zájezdu podat reklamaci u CK, se kterou uzavřel cestovní smlouvu (tedy zakoupil u ní zájezd). CK je pak povinna na reklamaci reagovat do 30 pracovních dnů. V případě, že nesouhlasíte s vyřízením reklamace CK, můžete celou záležitost postoupit České obchodní inspekci (ČOI), která ji prošetří.

Pečlivě se seznamte se smlouvou i smluvními podmínkami cestovní kanceláře nebo agentury, a to před podpisem smlouvy.

Ptejte se, nejsou-li vám jasné jakékoliv podmínky nebo ustanovení cestovní smlouvy – smlouvu, která nesplňuje vaše požadavky, nepodepisujte.

Všechny objednané a zejména nadstandardní služby požadujte v písemné podobě, nespokojte se s ústním příslibem – usnadníte si případnou reklamaci.

Ověřte si informace o vybrané destinaci a hledejte reference o CK nebo CA, s níž chcete cestovat poprvé.

Nápravu zjištěných závad požadujte nejlépe okamžitě na místě pobytu či plnění smlouvy.

Reklamaci uplatněte nejdéle do 3 měsíců po ukončení pobytu/zájezdu, a to písemně u prodávajícího (dokumentace závad výhodou).

Nebojte se vymáhat oprávněné nároky na náhradu za nesplnění podmínek smlouvy i soudní cestou.

Autor: IVA PAŠKOVÁ

Vaše názory

Rodinný závod

Slovácko

Rodinný závod

V novém Občanském zákoníku je zaveden nový termín „závod“, který nahrazuje stávající termín „podnik“, jenž má v...

14. 6. 2013
Kde děláme ve výchově chybu?

Slovácko

Kde děláme ve výchově chybu?

V rodině máme děti různých věkových kategorií - od nejmenších až po ty dvacetileté. Právě na nich...

13. 6. 2013
Červen patří milionům kluků a holek

Slovácko

Červen patří milionům kluků a holek

Červen patří dětem. V souvislosti s nimi se však s povzdechem mluví o alarmujícím vzrůstu agresivity. Už...

12. 6. 2013
Podle čeho vybírat letní tábor?

Slovácko

Podle čeho vybírat letní tábor?

29. 5. 2013
TOPlist