FacebookYoutubeInstagram

Ředitelka školky i na mateřské sleduje vzdělávací trendy

Boršice u Blatnice Čtení 17. 6. 2019
Ředitelka školky i na mateřské sleduje vzdělávací trendy

Mgr. Veronika Borýsková, ředitelka mateřské školy v Boršicích u Blatnice.

Foto: archiv ředitelky

Do odpoledního programu boršická školka zařadila také přírodu a tradice

Nedávné studie přinesly výsledky průzkumů, které zjistily, že se do vedení škol lidé nehrnou. V šestiletém funkčním období práci ředitele mateřské i základní školy zatěžuje řada požadavků a pravidel. Notoricky známé je stýskání ředitelů na zbytečné, respektive narůstající papírování, nejen v případech, kdy se vykazují dotace a účetnictví, ale i tam, kde se musí vykazovat postup každého učitele. Rodiče znají práci ředitele mateřské školy spíše zkresleně, nejvíce takový kontakt pocítí při přijímacím řízení u zápisu do mateřské školy. Jak ale vypadá práce ředitelky mateřské školy z blízka?

Přes to, že je vinařská obec Boršice u Blatnice malá, kvalitu vzdělání, jakou nabízí zdejší mateřská škola, mohou jinde závidět. Jak ale říká její ředitelka: „Kvalitu mateřské školy sice řídí její ředitelka, ale bez skvělého týmu lidí bych tak vysoké kvality nedosáhla.“

Ne nadarmo se říká, že ryba smrdí od hlavy, a tak se pojďme podívat na to, jak zdejší paní ředitelka začínala a jak se dnes má…

Mgr. Veronika Borýsková přes to, že si právě užívá své mateřství se synem Danielem, nevypadla z role, a tak i z mateřské dovolené s dětmi a školkou neustále udržuje kontakt. Jak? Nepřetržitě odpovídá zvídavým dětem na všechny jejich otázky. Třeba na to: „Kam jedeš na tu mateřskou dovolenou a kdy se vrátíš?“ A tak paní ředitelka dětem vysvětlila, co je mateřská dovolená, a posílá jim fotku miminka, navštěvuje školku a udržuje kontakt s kolektivem zaměstnanců i s dětmi. Ředitelku v současné době zastupuje Mgr. Pavlína Křižanová.

Tři pracovní bloky ředitelky mateřské školy
Když odvedeme ráno dítě do školky, potkáváme většinou paní ředitelku ve třídě. Jenže výuka ve třídě je jen zlomek jejích povinností. Málokdo ví, že ředitelky mateřských škol věnují až 70 procent veškerého času provoznímu řízení, neboť nemají lidi, na něž by administrativní úkoly přenesly. A tak každé ráno před výukou vyřizují e-maily, pak dopoledne učí. Poté, co skončí výuka u dětí, řeší administrativu, dotace a provozní zabezpečení. Možná si říkáte, byrokracie je všude, kam se podíváme. Ano, ale ve školství je extrémní. Navíc. Když odečteme pedagogický úvazek 20 hodin týdně, tedy dobu věnovanou přímé práci u dětí, zbyde ředitelce půlúvazek 20 hodin za týden na: 9 hodin na přípravu vyučování a 11 hodin na řízení mateřské školy.  „Občas se vám pak stane, že jdete k dětem až na 12. hodinu a tatínek od dětí vám řekne: Taky bych chtěl chodit do práce na dvanáctou. Jenže on nevidí, že od 5 od rána děláte doma papíry, kupujete hračky a toaletní papír, musíte na poradu na odbor školství, vyřídit dotace, nebo na radu ke starostovi,“ doplňuje Veronika Borýsková.

Kromě toho stát mnohdy školám uloží zákonem povinnosti, ale nezajistí potřebnou metodiku a peníze. Například na inkluzi musely ředitelky věnovat mnoho času tomu, aby zajistily dotace pro děti s handicapem, sehnaly pomůcky a podobně…

V době, kdy to nebylo běžné, Veronika Borýsková učila děti s poruchami autistického spektra a věnovala tomu opravdu hodně energie a volného času. V té době byla literatura pro děti s autismem nedostatková, zkušenosti kolegů minimální, nezbývalo než po nocích studovat z internetu, jak to dělají v zahraničí a zjišťovat kde se dá, volat jiným ředitelkám, které by pomohly s radou, jak řešit nepředvídatelné situace. „Každý den byl jiný. Nešlo se předem připravit na modelovou situaci s dětmi s tímto handicapem. Práce s nimi mne moc bavila a obohatila. Zvládla jsem to mimo jiné díky zázemí partnera, díky jeho podpoře. Chodila jsem tehdy domů vyčerpaná,“ říká Veronika Borýsková a s nadsázkou doplňuje, že v roli ředitelky byla jako „Ferda Mravenec - práce všeho druhu“. Proč? Protože v mateřské škole chybí různé profese, aby byla zabezpečená budova školy, zahrady, anebo zázemí pro kuchařky. I když rodiče hodně pomáhají, stejně je občas potřeba pomoc rodinných příslušníků. Když je třeba obstarat webové stránky mateřské školy, spravit kliku nebo posekat zahradu. I s tím musí občas manžel pomáhat.  O tom, že na sebe může být pyšná, není pochyb. „Málokdo vnímá, kolik mají ředitelky mateřských škol přesčasů, že běžně pracují o víkendech a dovolených. To vyžaduje toleranci jak od partnera, tak od zbytku rodiny,“ doplňuje Veronika Borýsková.

I na venkově spěchají mámy do práce
Přes to, že se všeobecně tvrdí, že na venkově zůstávají mámy s dětmi déle doma a nespěchají do práce, v obci, kde žije jen 826 obyvatel, učila paní ředitelka i dvouleté děti. Považte, v jedné třídě jich měla 13 a bez chůvy! Ti z vás, co mají děti již odrostlé, se můžete pozastavit, co je na tom? Ale je třeba si uvědomit, že takto malé děti ještě nejsou zcela soběstačné, musíte jim dát více času na to, co už zvládnou tříleťáci.
Nicméně jak sama říká, díky ředitelování i přetížení se naučila delegovat, a se smíchem dodává, že dnes občas deleguje i doma. Být ve 24 letech mladou ředitelkou je těžké. Jako velmi mladá vplula do fungujícího kolektivu ve školce, kde nebylo snadné vzhledem k věku vybudovat si respekt, aby všichni zaměstnanci školy přijali její hodnoty. Přes to, že všeobecně je prestiž učitelství v povědomí veřejnosti stále na nízké úrovni, učila zaměstnance vážit si sebe a své práce. Také nebylo snadné naučit se komunikovat se zřizovatelem mateřské školy.

„Málokdo vnímá, jak je důležitá dobrá spolupráce se zřizovatelem - je to důležitá činnost ředitele školy a není to vždy jednoduché dojít v komunikaci s panem starostou ke stejnému názoru, aby mateřská škola fungovala, co a proč k provozu potřebuje. Zřizovatel dává peníze na provoz, opravy atd. Komunikace a spolupráce mezi ředitelem a starostou je důležitá a ne vždy lehká. Vyžaduje, aby měl ředitel vyjednávací dovednosti. Naštěstí jsme se vždy domluvili,“ dodává Veronika Borýsková.

Jak děti učí?
Na první pohled vás zaujme přístup paní ředitelky, protože plně využívá  tzv. prožitkové učení, okolní přírodu a tradice. To je v předškolním věku obzvlášť důležité pro osobnostní rozvoj dětí. Když spočítáme, kolik učila dětí za deset let praxe, je jich pár stovek a rodičů dvojnásob. Do odpoledního programu boršická školka zařadila také "retro" hry, například skákání panáka, který podporuje rozvoj jemné a hrubé motoriky u dětí, což je v dnešní, digitální době důležité. Školka ale také učí děti hravou formou matematickou gramotnost, například dělení beze zbytku. Ptáte se jak?
„Znáte první sloku písničky: Měla babka čtyři jabka a dědoušek jen dvě. Dej mi, babko, jedno jabko, budeme mít stejně! Vidíte, to je dělení. Nejen, že takové dělení spadá do matematické gramotnosti, ale hry založené na této písničce vedou děti navíc k tomu, že nemají být lakomé. Dětem ve školce předám prosociální cítění i lásku k přírodě. Tady to máte v jedné písničce. A když rozdělená jablka děti snědí, ještě mají zdravou svačinku,“ dodává Veronika Borýsková.

V mateřské škole jsou na prvním místě děti. Proto je denní řád mateřské školy pružně organizován, ve všech činnostech je přihlíženo k věku dítěte, k jeho individuálním zvláštnostem, biorytmu a náročnosti jednotlivých činností, ve všem vychází školka z potřeb a zájmů dětí. Dvouleté děti mají na vše dostatek času, maximálně individuální přístup. „To vyžaduje mít skvělý kolektiv, a jestli mohu, ráda bych jim touto cestou poděkovala, protože špičková kvalita předškolního vzdělávání může být jen díky špičkovému týmu, na který jsem pyšná,“ doplňuje Veronika Borýsková.

Od roku 2017 má školka i chůvu, která pomáhá v posílení individuálního přístupu k dětem mladším tří let. Práce to není snadná, protože má školka dvě děti integrované v MŠ, proto se učitelky stále vzdělávají, mimo jiné například zařazují herní dny, které hodnotí velmi kladně nejen učitelky, ale i rodiče. Poslední kurz před mateřskou, na kterém Veronika Borýsková byla, se jmenoval Respektovat a být respektován. Tento slogan by se mohl stát mottem právě této školky. Přes to, že je paní ředitelka na mateřské, neustále sleduje nejnovější studie, výzkumy a vše, co se týká vzdělávání nejmenších. S oblibou říká: „Vzdělávat se je nezbytnou součástí této profese. Inspiraci pro práci s dětmi pak nalézáte na každém kroku a jdete s dobou. Předškolní vzdělávání je v ČR na vysoké úrovni a je to díky vysoce kvalifikovaným učitelkám, které práce baví. Profesi berou jako poslání a přála bych si, aby profese učitelky v MŠ měla pro veřejnost větší prestiž,“ dodává Veronika Borýsková.

Čtěte více
Autor: BZ

Vaše názory

Znáte vlněný street art?

Uherské Hradiště

Znáte vlněný street art?

Už jste si všimli, že se v našem městě chystá velká pletací událost? Kavárny, školy a jiné...

7. 6. 2019
Proč muži plešatí?

Slovácko

Proč muži plešatí?

Tuto otázku si kladou nejen muži, ale i spousta jejich partnerek. Na úvod vás můžeme utěšit, že...

24. 5. 2019
Cesta kolem světa vede do Kunovic

Kunovice

Cesta kolem světa vede do Kunovic

GASTROFESTIVAL Kdo z vás by nechtěl poznat jinou kulturu, mentalitu, gastronomii, ... Budete mít šanci! A...

22. 5. 2019
Vezměte pilu a staňte se mistrem Bílokarpatska!

Slovácko

Vezměte pilu a staňte se mistrem Bílokarpatska!

VÝZVA Bílokarpatské slavnosti v Uherském Brodě se již staly nedílnou součástí společenského života regionu pod hřebenem Bílých...

20. 5. 2019
TOPlist