FacebookYoutubeInstagram

Al-Yaman přiveze jemenskou hudbu

Uherský Brod Kultura 21. 6. 2009
Al-Yaman přiveze jemenskou hudbu
Foto: archiv

Předesílaný koncert kapely Al-Yaman v zahradě Panského domu přinese lidové písně Jemenu a arabského světa podbarvené fúzí akustických nástrojů a elektroniky, tradiční arabské hudby s novými prvky taneční scény a umění zpěvačky Ashwaq Abdulla Kaulaib z Adenu v Jemenu. Její éterický vokál je emotivním vyjádřením tradičních písní především duchovního rozměru nebo zkušeností a příběhů z jejího života.

Před pěti lety vydali Al-Yaman svoje první album Hurriya, kromě dvanácti jemenských a arabských lidových písní s aranžemi Aleše Hyvnara obsahuje také dva remixy od tuzemských Hypnotix a londýnských Transglobal Underground.  Debutová deska Hurriya představuje vzácné prolnutí etnického arabského živlu a elektronické hudby.

S Al-Yaman se můžete setkat v rámci brodského kulturního léta. Koncert se koná v zahradě Panského domu v pátek 26. června od 20.00. Před koncertem vystoupí břišní tanečnice pod vedením Jany Hefkové. V případě deště se vše odehraje v kině Máj.

Zajímalo by mne, jestli si ještě vzpomínáte, jak jste se k hudbě dostal, na váš raný hudební zážitek. Kde to vlastně začalo?

Hudba mne brala již v raném dětství. Otec je muzikant a bral mne už jako čtyřletého caparta na zkoušky kapely, se kterou hrál, a tam jsem všemi smysly nasával. Doma byla kytara i baskytara, v šesti letech jsem dostal klavír, učil jsem se i na flétnu a ve dvanácti jsem začal chodit na bicí - ty mi vydržely nejdéle, dlouho jsem fungoval především jako bubeník... Když mi bylo 18, zadlužil jsem se a nakoupil první elektronické mašinky a začal se věnovat komponování.

A raný hudební zážitek? Asi prvním takovým velkým zážitkem byl koncert skupiny Olympic, to mi bylo tuším 8 let (rok 1980), a já je zbožňoval:)

 

Jak vznikla kapela Al-Yaman a bylo něco před ní? Znal jste dříve Ashwaq, nebo jemenskou hudbu?

S první kapelou jsem začal hrát na bicí, když mi bylo 14 let, a od té doby jsem prošel několika seskupeními, ale pár let před Al-Yaman jsem se věnoval spíše studiové práci a klasickému zpěvu. S Ashwaq jsem se seznámil v roce 2001. Kontakt mi na ni dal klávesák a sampleman Hypnotixu Přemek Urban. Objevili ji vlastně Hypnotix, já se s nimi znal, oni měli Buramu a Ashwaq pozvali do studia jen coby hosta do jedné skladby. Konkrétně jemenskou hudbu jsem předtím neznal, ale obecně jsem se zajímal i o world music, takže např. arabská či indická hudba mi nebyla cizí. Když jsem se s Ashwaq seznámil a zazpívala mi, byly mi hned jasné dvě věci: 1. není muzikantka, nemá zkušenosti, nikdy dříve nikde nezpívala... 2. ale to nevadí, má ohromné charisma a nezaměnitelnou barvu hlasu, jakou jsem nikdy nikde neslyšel (a na tom si trvám dodnes:)), a proto s ní do toho musím jít - byla to hozená rukavice. A protože mojí parketou byla především elektronická hudba, vytvořil jsem fúzi orientální melodiky s elektronikou.

Zpočátku šlo o studiovou práci nás dvou, ale jak písničky přibývaly, začal jsem se pídit po muzikantech, abych dal do kupy kapelu pro živé provedení. Seznámil jsem se s Jonatanem Omerem, výborným bubeníkem z Izraele, který se toho času rozhodl zakotvit v Praze, kde žije dodnes s rodinou. Izrael je vlastně taky jakási fúze Orientu se Západem, jeho styl hry mi velice vyhovuje. Dále v kapele hraje nejuniverzálnější perkusista u nás Tomáš Reindl, hraje na tabla, arabské, latinské či africké perkuse, didgeridoo, ovládá alikvotní zpěv... Baskytaristů se u nás vystřídalo několik. Nyní máme již čtvrtého, osobitého samorosta Honzu Urbance. Také považujeme téměř za člena kapely našeho zvukaře. Je jím Angličan Colin Stewart, taktéž muzikant, který se u nás kdysi zapsal coby kapelník Colour Factory.

Jak vznikají v Al-Yaman nové skladby, máte zásobu nějakých lidovek z Jemenu a pracujete na jejich zhudebnění? Co jste zatím vydali a co chystáte? Kdy vyjde nové CD?

První songy vznikaly tak, že mi Ashwaq nazpívala nějaké arabské či jemenské lidovky a já mezi nimi vybral ty zpracovatelné a zaranžoval je. (Bylo pak velice zajímavé sledovat údiv Arabů, kteří to slyšeli. Neznal jsem původní harmonii, tak jsem to zaranžoval po svém, ale oni při poslechu nechápali, jak tak notoricky známá lidovka může suverénně fungovat i v naprosto odlišné harmonii či celkovém pojetí.) Později jsem začal skládat už i zcela původní skladby - v duchu a na míru projevu Ashwaq. Je to zhruba půl na půl (lidovky / původní melodie).

V roce 2004 jsme u Indies vydali CD Hurriya a nyní dokončujeme nové CD Insanyya, které vyjde v září.

 

Jak byste charakterizoval hudbu Al-Yaman, dá se někam zařadit? Označit? Vymezit?

Obecně jsme zařazováni do škatulky world music (někdy ethno), ale já osobně bych to spíš cítil více jako takovou orientální elektrodance music s prvky dubu, ambientu atp.

Když jsme před cca třemi roky koncertovali ve Vídni, chtěl po mně předtím pořadatel, jestli bych dokázal definovat náš žánr, aby to mohl dát na plakát. Vymyslel jsem definici, kterou jsme si nakonec nechali i na vlastních plakátech: TranceOriental ElektroBeat.

Jaká byla spolupráce s kapelami Hypnotix a Transglobal Underground? Spolupracujete s někým i nyní?

Nějakou dobu předtím, než jsem poznal Ashwaq, jsem dělal pro Hypnotix remix. V období jejich desky Witnes Of Our Time (99) to dle mne byla nejlepší kapela u nás.

S T.G.U. to bylo tak: Půl roku před vydáním našeho CD poslal náš kamarád a částečně manažer naše demo právě jim. Oni se právě chystali na šňůru po Česku (6 koncertů) a jelikož je naše hudba nadchla, nabídli, jestli s nimi nechceme jet jako předkapela, aby nás jako začínající kapelu podpořili. To nám samozřejmě velice pomohlo, startovali jsme doslova z nuly a na velkých pódiích pro ideální cílovou skupinu posluchačů, kteří přišli na spřízněnou hudbu T.G.U. Na druhou stranu to byla od nás i trochu drzost. Kapela by si měla projít začátky v klubech atp., vypilovat a vyhrát se, než se představí na tak velkých podiích. A taky že i v našem případě byly naše první koncerty takové všelijaké. Především pro Ashwaq to bylo trochu šokující hození do vody. Nikdy předtím nikde nezpívala a na mikrofon jen ve zkušebně či u mne ve studiu, kde měla dobrý odposlech, a najednou na velkém aparátu ve špatných podmínkách, hluku, kde se často vůbec neslyšela, před ohromným publikem... Kapelník T.G.U. Hamid ManTu nám zdarma přiletěl pokřtít CD na křty v Praze a Brně a rok po vydání nás znovu vzali jako předkapelu na malé šňůře po Česku. Později mne i oslovili, zda bych pro ně udělal remix. Stalo se a je na jejich předposlední desce.

Na nové desce hostuje ve třech písních vynikající indický hudebník světového formátu Amit Chatterjee. Byl dlouholetým členem kapely Joe Zawinula, hrál také např. s Carlosem Santanou, Stingem, Trilokem Gurtu a dalšími. Jemu se Al-Yaman moc líbí a máme oba zájem na další spolupráci.

Pokřtít nové CD by měl pro změnu kapelník Asian Dub Foundation, pro které bude Ashwaq jako host natáčet nějaký materiál na jejich připravovanou desku.

Včera jsem zaslechla, že jste produkoval CD Tara Fuki, jaká byla práce pro Tara Fuki (shodou okolností vystoupí také na Uherskobrodském kulturním létě 9. 7.), proč právě Tara Fuki, co říkáte jejich hudbě?

Mojí hlavní pracovní náplní je práce producenta. Kapely mne osloví a chtějí ode mne pomoc a spolupráci na jejich projektu. Rozsah spolupráce je různý. Někdy jim jde především o zvuk, a tak jim jen radím s výběrem zvuků, nástrojů, aparátů a míchám a masteruju jejich desku. Někdy zasahuji do aranží či kompletně aranžuji. I přes to, že je to moje práce, vybírám si, abych pracoval především na projektech, které mne baví. Když mne oslovili Tara Fuki, velice rád jsem se jejich osobité hudby ujal. Chtěli, aby jejich třetí deska už nebyla jen čistě akusticky dvě čela a zpěv, ale abych se pokusil dát jejich hudbě nový rozměr. Což se doufám dle ohlasů povedlo. Deska získala loni anděla.

Zahrajete některé nové skladby na koncertě v Uh. Brodě? Na co se mohou účastníci koncertu těšit? Můžete pozvat uherskobrodské posluchače a tanečníky.

Nové skladby určitě zahrajeme. Na nové desce jsme začali pracovat loni v říjnu a předtím jsme měli přes rok pauzu, takže teď vlastně začínáme hrát koncerty po dvou letech. Doufám, že budou posluchači spokojeni.

 

Autor: LENKA SLÍVOVÁ

Vaše názory

Tančírna na závěr taneční sezony

Uherské Hradiště - Sady

Tančírna na závěr taneční sezony

Tento pátek 26. června se v kulturním domě v Sadech uskuteční již druhá společenská Tančírna na závěr...

21. 6. 2009
Hudební festival pro podporu zušky

Strání

Hudební festival pro podporu zušky

V.V. Fest je jednodenní hudební festival rockových kapel věnovaný památce Václava Vanďurky, bubeníka skupiny P.A.C., který před...

21. 6. 2009
MFF Strážnice: Dospělí i děti

Strážnice

MFF Strážnice: Dospělí i děti

Mezinárodní folklorní festival ve Strážnici, jeden z největších a nejstarších folklorních festivalů v Evropě, letos otevře brány...

21. 6. 2009
Slovenská jednotka na Míru

Uherské Hradiště

Slovenská jednotka na Míru

Miky Mora, přední slovenský rapový interpret, spolu s Djem Makem míří do Uh. Hradiště. Párty tuto sobotu...

21. 6. 2009
TOPlist