Inzerce
FacebookYoutubeInstagram

Bazény od NIVEKA jsou jako obrazy. Každý je originál

Nivnice Podnikání 10. 5. 2018
Bazény od NIVEKA jsou jako obrazy. Každý je originál

Šimon Janča, jednatel a výkonný ředitel společnosti NIVEKO

Foto: nin

Z někdejší rodinné firmy je gigant, který vyrábí bazény na míru do celé Evropy. Nově pod křídly nadnárodní společnosti PPG (Pollet Pool Group). „Věřím, že jsme našim zaměstnancům zajistili dlouhodobou, stabilní a perspektivní budoucnost,“ říká Šimon Janča, jednatel a výkonný ředitel společnosti NIVEKO.

Vaše společnost vznikla v roce 1991. Co bylo impulsem k jejímu založení?

V podstatě doba, která umožnila návrat svobodného podnikání. Všechno bylo dva roky po sametové revoluci stále ještě na startu a naše společnost se u svého zrodu zaměřila především na produkci výrobků pro ekologii. K bazénům jsme se dostali později, v polovině devadesátých let. A dá se říci, že na samotné přání a požadavky trhu.

Co tím myslíte?

Na novou cestu nás nasměrovali zákazníci. Stále častěji se ptali, jestli bychom neuměli vyrobit i bazén. Bylo to také proto, že firma se ve svých počátcích soustředila v plném rozsahu na výrobu související s čištěním odpadních vod a produkty podporující ekologii. A odtud je blízko k bazénům, které je třeba pravidelně a ekologicky čistit.

Co vlastně znamená název NIVEKO?

Jde o zkratku, která kloubí název sídla společnosti, což je Nivnice, a původní podnikatelské zaměření, tedy zmíněnou ekologii.

Společnost se rozčlenila na dvě divize s velmi odlišnou výrobou. Proč NIVEKO bazény a NIVEKO industry?

Uvědomili jsme si, že nelze současně vynikat ve výrobě bazénů a průmyslových nádrží. Jde o velmi odlišné produkty, které mají také odlišné zákazníky. Velmi rychle jsme se proto přestali definovat jako firma vyrábějící čističky, jímky, septiky a bazény. Proto došlo k oddělení. NIVEKO industry tak má vlastní vývoj. Zaměřuje se na sofistikované průmyslové aplikace a mohu říct, že nás stále drží na špici v technologickém know-how. Bazén je zajímavý designový produkt, ale nemá až tak zásadní a vysoké nároky na výrobní technologii jako průmyslové nádrže. A v těch jsme špička.

Z rodinné firmy se stal významný hráč na domácím i evropském trhu. Jenomže po sedmadvaceti letech samostatné činnosti došlo k významné majetkové změně. Co se stalo?

Tady je třeba vrátit se znovu do historie. My jsme se od prvopočátku soustředili z větší části na exportní aktivity. Což přetrvalo dodnes. Víte, každá firma si musí vytyčit vlastní hodnoty a priority. A my jsme nikdy netvrdili, že jsme nejlevnější. Vždy klademe důraz na férovou cenu za kvalitní a slušný produkt. Jenomže v Česku je tato strategie těžce aplikovatelná. Tady platí, že se lidé jako první zajímají o slevu, což ve většině zemí, kam dodáváme naše výrobky, neplatí. Samozřejmě, i v zahraničí je cena důležitá, ale na prvním místě není. Máme stejnou filozofii jako naši zákazníci v cizině, z čehož také vyplývá, že plných 95 naší produkce je určeno pro export. V zahraničí jsme tak známější než v Česku. Obecně patříme v evropské „pool industry“ k významným hráčům. Získali jsme si respekt jak mezi firmami, tak potenciálními investory. Už dřív jsme obdrželi několik nabídek na prodej firmy. A s investorem, který má potenciál k dalšímu rozvoji, s tím jsme se setkali až loni. Tak se stalo, že dnes spadáme pod křídla nadnárodní skupiny PPG, která byla založena v Belgii. V rámci Evropy jde o sdružení pětadvaceti různých firem, které jsou, každá jinak, spojeny s vodou. Vstoupili jsme do početné skupiny se 2,5 tisíci lidmi, firmy dokáží ročně vykázat obrat 250 milionů eur.

Může se fakt, že patříte pod křídla nadnárodní společnosti, nějak dotknout zaměstnanců?

Pro nás hraje velmi důležitou roli fakt, že jsme nebyli koupeni jako investiční, nýbrž jako strategická akvizice skupiny. Stali jsme se tak jednou z hlavních firem, které mají zajistit rozvoj a růst skupiny právě v rámci „pool industry“ v celoevropském měřítku, což nám zajišťuje dostatečnou perspektiva a možnosti dalšího rozšíření. Za tuto skutečnost jsme nesmírně rádi. Věřím, že jsme tak našim zaměstnancům zajistili dlouhodobou, stabilní a perspektivní budoucnost. Také proto jsme se přestěhovali do nové haly. V posledních pěti letech jsme byli velmi limitovaní prostorem. Vyrábíme rozměrné výrobky a jen díky zaměstnancům jsme i v poněkud stísněných prostorách dokázali naplnit výrobní objemy. Je to jejich velká zásluha. Nyní, po přestěhování do nové haly v brodské průmyslové zóně, se jim už podmínky k práci významně zlepšily.

Většina prosperujících firem se potýká s nedostatkem zaměstnanců. Je to i váš případ? Brzdí nedostatek lidí váš další rozvoj?

Za šestnáct let praxe nepamatuji, že by situace z hlediska dostupnosti pracovní síly byla horší než teď. Citelně nám chybí dělnické profese. Celý loňský rok jsme investovali do toho, abychom získali posily. Dokázali bychom zaměstnat více lidí, jenomže tvrdě narážíme na fakt, že dostupných a především schopných uchazečů zkrátka není. Proto raději investujeme prostředky na zajištění kvalitnějších podmínek pro současné zaměstnance. A také jdeme více směrem k automatizovanému procesu.

Podle čeho si vybíráte zaměstnance?

V Česku momentálně neexistuje žádná škola, která by se věnovala technologii výroby z termoplastů. Musíme si je tedy vyučit sami. Většinou postupujeme metodou zkušební doby, ve které se projeví přístup k práci a loajalita k firmě. Dokážeme zájemce o práci u nás adaptovat, ale každý z nich musí chtít pracovat a vážit si příležitosti, kterou dostal - a stejně tak si potom firma váží jeho přínosu.

Co je pro NIVEKO klíčovým úkolem letošního roku?

Především v rámci výrobního procesu chceme práci zefektivnit a více zautomatizovat, letos poměrně významně měníme výrobní postupy. Věřím, že z hlediska obchodu pak dosáhneme dobrých čísel. Ukazuje se, že sezona začíná výborně, že integrace do mezinárodní skupiny byla správným krokem. Dá se říct, že všechno jede podle plánu.

Vyrábíte bazény na míru. Která ze zakázek patří k nejzajímavějším?

Perličkou je už samotný fakt, že ani jeden bazén vyrobený u nás není stejný. Každý je originál. Mezi nezapomenutelné zakázky patří ta od mladého manželského páru z Vídně. Oslovili nás s tím, že chtějí vyrobit bazén na zahradu přesně ve stylu, který je oslovil na jedné exotické dovolené. Jednalo se o svatební dar pro ženu, kterou okouzlil hotelový bazén s různými zákoutími a barem. Byla to krásná práce, dokázali jsme vyrobit dokonalou zmenšeninu. Bazén kombinoval různé tvary a prvky, i ten bar jsme dokázali vyrobit. K zajímavostem patří i to, že vždy dodáváme bazén jako jeden kus. Pokud jde o větší nebo tvarově specifický bazén, vozí se k zákazníkovi v segmentech, ale na místě naši lidé vše zkompletují tak, že do země je zapuštěn jako jeden kus. Týdně vyvážíme do nejrůznějších koutů Evropy sedm až deset bazénů.

Mimochodem - před třemi lety se zaměstnanci společnosti rozhodli podpořit sedmiletou Emmu Koptákovou, těžce nemocnou holčičku z Uherského Brodu. Do sportovního se převléklo na čtyřicet zaměstnanců i s rodinami. Každý odsportovaný kilometr na kole nebo pěšky se následně proměnil v peníze, které přispěly jednak na nákup edukačních pomůcek, které by měly holčičce posílit oční nervy, a také na výživové doplňky. Budete v akcích na podporu těžce nemocných dětí pokračovat?

Nedokážu nyní říct, jestli půjde konkrétně o podporu těžce nemocných dětí, ale rozhodně budeme pokračovat v dobročinných akcích. Považuji to za společenskou odpovědnost firmy. Pokud vše funguje jak má, firmě se daří a zaměstnanci jsou spokojeni, tak k dobrému vystupování a chování firmy patří kromě placení daní a slušného chování k ekologii i odpovědné společenské chování.

Autor: ara

Vaše názory

MESIT otevřel brány

Uherské Hradiště

MESIT otevřel brány

Jednou z mnoha akcí, které se nabízely na státní svátek 1. května, byl i den otevřených dveří...

7. 5. 2018
V pivovaru vznikne minimuzeum

Jarošov

V pivovaru vznikne minimuzeum

Ve čtvrtek byla zahájena výstava ve Slováckém muzeu věnovaná také výročí 330 let od založení Jarošovského pivovaru,...

4. 5. 2018
Hradišťáci jsou velcí patrioti, naše pivo jim chutná!

Jarošov

Hradišťáci jsou velcí patrioti, naše pivo jim chutná!

Na začátku loňského roku stál u znovuobnovení tradice Jarošovského piva jako podstárek. Dnes, ve 28 letech, se...

2. 5. 2018
Pivovar v příštím roce rozšíří kapacitu na dvojnásobek!

Jarošov

Pivovar v příštím roce rozšíří kapacitu na dvojnásobek!

Zítra, 1. května, se otevřou dveře Jarošovského pivovaru dokořán! Návštěvníci budou moci absolvovat zdarma exkurzi v pivovaru,...

30. 4. 2018
TOPlist