FacebookYoutubeInstagram

„Je to boj, který nikdy neskončí. Ale na kafe máme…“

Nivnice Podnikání 10. 12. 2017

Už sedmadvacet let stojí v čele firmy, která je dnes největším tuzemským zpracovatelem ovoce a producentem ovocných šťáv a nápojů. Její roční zisk před zdaněním atakuje 50 milionů korun. Sedmašedesátiletý Gabriel Slanicay však přiznává, že začátky v ředitelském křesle akciové společnosti Linea Nivnice nebyly zdaleka růžové. „Mnohokrát jsme měli na kahánku, ale vždycky se na nás usmálo štěstí,“ přiznává bez okolků jeden ze šesti spolumajitelů firmy, která dnes zaměstnává 280 lidí.
Jak jste se vlastně dostal ke kormidlu?
Snadno, po revoluci, v roce 1990 jsem vyhrál výběrové řízení... (úsměv)
To jste to vzal hopem…
Ve Slováckých konzervárnách, předchůdci akciové společnost Linea Nivnice, jsem pracoval od roku 1974, po převratu jsem šel do konkurzu a uspěl. Po zrušení podniku Sloko jsme se stali samostatným státním podnikem, změnili název na Linea Nivnice a chystali se na privatizaci. V její druhé vlně jsme spolu s pěti kolegy z vedení podniku získali 34 procent akcií a pustili se do podnikání. V roce 2007 jsme ji pak ovládli úplně. Šestice majitelů se dodnes nezměnila, jen dva už nejsou pracovně aktivní.
Po revoluci se pustil do podnikání kdekdo, ale spousta odvážlivců dopadla jak sedláci u Chlumce. Neměli jste strach, že skončíte stejně?
Samozřejmě měli. Ale byli jsme mladší a říkali si, kdo jiný se má firmy chopit než my?! Zahraniční investor, privatizační fondy, třeba Kožený? To teda ne! Vždyť šlo o příležitost, která přichází jednou za život. I když jsme nevěděli, jestli to vyjde nebo ne, půjčili jsme si od banky peníze a pustili se do dobrodružství…
Jak moc byly začátky krušné?
Devadesátá léta byla prubířským kamenem, to byl Divoký východ s hordou neplatičů. Bojovali jsme o přežití. Když už jsme „ryli držkou v zemi“, jak zpíval Karel Kryl, tak jsme se najednou dověděli, že jeden z konkurentů zbankrotoval. Cítili jsme se jako polití živou vodou, získali jeho zakázky a postupně na úkor zbankrotovaných nebo vytunelovaných konkurentů šplhali na výsluní. Od roku 2001 už nad námi svítí sluníčko, jen občas se objeví malinký mráček.
I když nějaká konkurence nepřežila, pár rivalů na trhu máte. Jeden sídlí v nedalekých Kunovicích…
Máme pouze tři konkurenty hodné tohoto slova. Polský Maspex v ovocných šťávách, Kofolu v sirupech a Hamé v ovocných přesnídávkách, ve kterých jsme se letos podle údajů společnosti Nielsen poprvé stali lídrem na českém trhu. Ale je to boj, který nikdy neskončí.
Vlajkovou lodí společnosti ale zůstávají ovocné šťávy a džusy…
Ano, z celkové produkce tvoří 45 procent. Na dalších místech jsou ovocné přesnídávky, sirupy, ovocná vína a lihoviny, které považujeme za jakési dědictví. I když jde o okrajovou záležitost, je nám líto výrobu zrušit. Už kvůli tradiční Nivnické borovičce.
Stále platí, že lidé kupují alkohol méně kvůli metanolové kauze?
Určitě, konzumenti směřují k značkovým lihovinám nebo přesedlali na pití vína, jehož spotřeba setrvale roste. Ale borovička nebo rum… I bezdomovci už upřednostňují krabicové víno, mají strach.
Jaký hospodářský výsledek letos očekáváte?
Ještě jej samozřejmě neznáme, ale očekáváme zisk ve výši do padesáti milionů před zdaněním. Posledních pět let máme stabilní obrat i zisk, rostoucí křivku zaznamenáváme v dětských přesnídávkách a ovocných šťávách, naopak malinko jdeme dolů se sirupy.
Osmdesát procent produkce směřuje z vašeho závodu do nadnárodních řetězců, z nichž některé mají hodně „ostré lokty“. Jak těžké je nepodlehnout tlaku na snížení prodejní ceny?
Obrovsky těžké, řetězce nás dovedou tvrdě zmáčknout. Ale nejdrsnější z nich nám zase dělají největší objemy a jsou na českém trhu nejúspěšnější. O zvyšování cen nikdo nechce ani slyšet. Bojujeme o každý desetník.
A neuhnou ani v souvislosti s minimální úrodou jablek, kterou letos zničila tuhá zima?
Jsou hranice, za které neustoupíme. Vždyť třeba jablek jsme letos od pěstitelů vykoupili jen necelé dva tisíce tun, před rokem patnáct tisíc. Od místních zahrádkářů jsme pak nekoupili ani jablko, což nepamatuju… Nakoupili jsme zejména od velkopěstitelů, ovšem za dvojnásobné ceny. Ale naštěstí nám zůstaly nějaké zásoby z loňské sezony, kdy bylo jablek dostatek.
Cena výrobků na pultech se tedy nezmění?
Určitě se změní, ale vzhledem k zásobám, které máme, jen v řádech desetníků, což spotřebitel nijak zvlášť nepocítí. Zvýšení cen plánujeme od ledna 2018.
Většina zaměstnavatelů a firem na Slovácku má problém sehnat kvalifikované zaměstnance. Jaká je situace u vás?
Jelikož výroba je u nás značně mechanizovaná, problémy s lidmi v takové míře jako třeba ve strojírenství nemáme. V případě potřeby nedostatek řešíme povoláním bývalých zaměstnanců, dnes důchodců, kteří se rádi vracejí. Personální situace mě opravdu netrápí.
A co vás trápí?
Já už jsem tady tak dlouho, že mě netrápí vůbec nic… (smích)
A co tohle? Obchodní řetězce nejvíce těží z akčního prodeje zboží. Třeba Sirupy Hello normálně stojí i 59 a v akci pak 30 korun. To je obrovský skok…
To nám samozřejmě vadí, jde o degradaci produktu. Ale na druhou stranu, v akcích prodáme 85 procent celkové produkce. Když je akce, prodejní cenu řetězcům ještě nepatrně snížíme, takže nakoupí dvakrát tolik a pak měsíc nic, protože doprodávají, co jim zůstalo. Větším problémem je, že platíme i letáky, které putují do schránek domácností…
To mě zajímá. Copak letáky neplatí propagující se obchodní řetězec?
I když si to lidé obecně myslí, tak výrobu a distribuci letáků zaplatí výhradně firmy, jejichž výrobky se v něm propagují. Reklama v letácích je podložená smluvně a „krvavě“ zaplacená. Řetězcům ještě spousta peněz zůstane… A když mají třeba výročí, tak chtějí ještě víc.
Ještě zůstaňme u řetězců, pro které vyrábíte i privátní značky džusů. Jaká je jejich kvalita?
Úplně stejná jako džusů značky HELLO. Kolikrát slyším, že to je nějak šizené, ale to není možné. Nemáme žádnou speciální linku pro privátní značky, veškerou produkci šťáv vyrábíme na stejných linkách, takže obsah všech námi vyráběných džusů je stejný. Ale když si lidé koupí radši HELLO, tak nám to vůbec nevadí. (úsměv) Z privátních značek totiž máme tak akorát na kafe…
Kolik vás vlastně stojí reklama?
Obchodní a marketingové položky patří k nejvyšším, víc bych to nekonkretizoval.
Je pravda, že reklamní spot Cesta získal bronzovou plaketu v celosvětové soutěži Effie Awards?
Ano, je to horká novinka. Zabodovali jsme v kategorii nápoje, kritériem hodnocení je efektivita reklamy v porovnání s vynaloženými prostředky. Jde o nejprestižnější záležitost, v České republice se ceny udělují od roku 1997. Reklamní spot o putování pomerančů ze zámoří až do Nivnice se celý natáčel v Jižní Africe, která je rájem filmařů. Jeho autorem je reklamní agentura Young and Rubicam.
A poslední otázka, jaké investice chystáte v příštím roce?
Zvýšíme kapacity u ovocných přesnídávek v obalu kapsička zavedením balení 200 gramů. Modernizace plánujeme i u plnění ovocných šťáv do obalů TetraPak. A navrch postavíme další linku na 100 gramů, protože stávající jede nonstop sedm dní v týdnu a stejně nestíháme. Dohromady proinvestujeme zhruba 60 milionů korun. Co se týká výrobků, rozšíříme řadu ovocných nápojů HELLO v obalu TetraPak 1 l a v řadě kapsička 200 gramů nabídneme nové produtky typu Smoothie.
Gabriel Slanicay
67 let
Rodina: děti Gabriel a Martin
Vzdělání: absolvent Chemickotechnologické fakulty Slovenské vysoké školy technické
Kariéra: od roku 1974 zaměstnancem Slováckých konzerváren, od roku 1990 ředitelem státního podniku Linea Nivnice, od roku 1994 ředitelem akciové společnosti Linea Nivnice.
Koníčky: sběratel výtvarného umění, tenis, kolo

Autor: PETR ČECH

Vaše názory

Šestiletý Jakub je novou tváří kečupů a okurek

Kunovice

Šestiletý Jakub je novou tváří kečupů a okurek

I když má teprve šest let, brzy se stane „celebritou“ v každé kuchyni. Jeho šibalský úsměv rozzáří...

23. 11. 2017
Zaměstnanci konzerváren dobrovolničili v nemocnici

Kunovice

Zaměstnanci konzerváren dobrovolničili v nemocnici

Pracovníci Hamé v rámci dobrovolnické činnosti pomáhali Uherskohradišťské nemocnici Hamé se snaží být dobrým sousedem pro své...

23. 11. 2017
Třídíme společně s 1.FC Slovácko

Uherské Hradiště

Třídíme společně s 1.FC Slovácko

Společnost Sběrné suroviny UH je soukromou firmou zabývající se problematikou odpadového hospodářství, a to komplexní formou služeb....

17. 11. 2017
Nejsou jablka. Nahradí je koncentráty a dřeň

Nivnice

Nejsou jablka. Nahradí je koncentráty a dřeň

Nejen ceny másla, ale také jablek letí nahoru. Letošní neúroda zvedá výkupní ceny za kilogram na dvojnásobek...

6. 11. 2017
TOPlist