FacebookYoutubeInstagram

Vyhlásili stávkovou pohotovost, lidé se bojí konce výroby

Kunovice Podnikání 19. 9. 2016
Vyhlásili stávkovou pohotovost, lidé se bojí konce výroby
Foto: ilustrační foto

Pohár trpělivosti přetekl, odboráři kunovické letecké společnosti Aircraft Industries (AI) ve středu vyhlásili stávkovou pohotovost bez časového omezení! Zaměstnanci se nejvíce obávají stěhování výroby do Ruska, vedení společnosti však zároveň neplní závazky plynoucí z kolektivní smlouvy a hlavně nekomunikuje…

„Odborová organizace i zaměstnanci projevili odpovědný a vstřícný postoj k firmě, když od konce loňského roku opakovaně souhlasili s úspornými opatřeními, která navrhl zaměstnavatel a deklaroval jejich krátkodobý charakter. Nebudou však nečinně přihlížet vývoji událostí, které jako v nedávné minulosti mohou vést k faktické likvidaci největšího výrobce letecké techniky v Česku,“ prohlásil Josef Mikula, předseda odborové organizace, podle kterého AI neplní závazky vůči zaměstnancům dlouhodobě. „Důvodem stávkové pohotovosti je i trvající nepříznivá ekonomická situace firmy,“ zdůraznil odborový předák. „Nejhorší je, že nám nikdo nic neřekne, generální ředitelka, ředitelé ani tisková mluvčí. Ta nejistota je ubíjející. Vedení nám přitom už od února dluží stravenky a flexi pasy, které nám zaručuje kolektivní smlouva,“ potvrdil i jeden ze zaměstnanců, který si přál zůstat v anonymitě. „Rusové budují vlastní závod na letadla L 410 na letišti Uktus u Jekatěrinburgu. Jestli tam výrobu přestěhují, bojíme se, že tisícovka lidí skončí bez práce. Ale hlavně skončí letecká výroba v Kunovicích, což by byla obrovská ztráta nejen pro region, ale celou republiku,“ je přesvědčený.

Když odboráři vyhlásili stávkovou pohotovost, generální ředitelka Ilona Plšková svolala setkání zaměstnanců s vedením podniku. „Situace je vážná, což majitelé nezakrývají a nezpochybňují. Jejich zájmem však není stěhování závodu do Ruska, chtějí pokračovat ve výrobě L 410 i nového letounu L 410 NG. V Rusku plánují jen montovat letadlové celky dodané z Kunovic, které se následně prodají jako ruské letouny,“ prohlásila na brífinku se zaměstnanci Plšková, podle které majitelé společnosti všechny dluhy zaměstnancům vyrovnají do konce roku. „L 410 NG se bude vyrábět pouze v kunovické továrně, která je akcionáři vnímána jako hlavní platforma mající jedinečné schopnosti v oblasti konstrukce, projektování a výroby letecké techniky, disponující dlouhodobými a silnými výrobními vztahy se svými dodavateli v České republice i v zahraničí, kteří společnosti zajišťují dodávky potřebných dílů a materiálu,“ dodala v následné tiskové zprávě Plšková. „Její slova většinu zaměstnanců trošku uklidnila, ale někteří jsou skeptičtí. Zvlášť když před časem po továrně putoval seznam zaměstnanců, kteří jsou ochotní pracovat v Rusku,“ dodal zdroj z DDK.

Aktuálně v AI pracuje 1 011 zaměstnanců, do práce však chodí jen necelých 600 vyvolených, ostatní zůstávají na 60 procentech platu doma. Už od prosince. A tak není divu, že zhruba 90 lidí kvůli dlouhotrvající nejistotě závod opustilo, některým vedení neprodloužilo smlouvu na dobu určitou a další přijali dočasnou nabídku pražského Aera Vodochody, kde mají zdarma stravné i ubytování. „Ještě stále věřím, že se karta obrátí. Za Američanů bylo hůř, to jsme byli i tři měsíce bez peněz. Teď dostáváme výplatu pravidelně a včas,“ zdůraznil jeden ze zaměstnanců.

Generální ředitelka Plšková navíc na brífinku podle něj prohlásila, že jsou rozjednané smlouvy na dodávku tří letounů do Nepálu a čtyř do Bangladéše a Senegalu. „Že bychom zahájili stávku, považuju za nepravděpodobné. Kdyby se zastavila výroba, nic se asi neděje, několik letadel je v hangárech. Současně však v rámci kooperací vyrábíme například díly na boeingy a mnohé další, což by už problém byl,“ je přesvědčený.

Stávková pohotovost nenechala klidnou ani Ivanu Majíčkovou, starostku Kunovic, která potvrdila, že lidé mají strach, co bude dál. „Jelikož v továrně pracuje na tři sta našich občanů, máme zájem, aby fabrika fungovala. Bohužel společnost doplatila na sankce Evropské unie vůči Rusku,“ komentovala dění v AI Majíčková, která je v pravidelném kontaktu s vedením společnosti. „Stále nás ubezpečují, že celou výrobu do Ruska nepřevedou, čemuž nemám důvod nevěřit,“ dodala starostka.

Letecká výroba má v Kunovicích více než osmdesátiletou historii. Kdyby se naplnil černý scénář a výroba se přesunula do Ruska, největší škody by podle ní utrpěl stát. „Malá dopravní letadla z Kunovic jsou známá po celém světě, mají dobrý zvuk, jsou spolehlivá. A nikde v Česku se podobná nevyrábí. Byla by to obrovská škoda,“ uvědomuje si Majíčková.

Autor: PETR ČECH

Vaše názory

RWE otevřela v Hradišti nové zákaznické centrum

Uherské Hradiště

RWE otevřela v Hradišti nové zákaznické centrum

Energetická skupina RWE otevřela na začátku září v Uherském Hradišti nové zákaznické centrum. Zákazníkům z Uherskohradišťska a...

8. 9. 2016
Huštěnovická pražírna slaví 5 let

Huštěnovice

Huštěnovická pražírna slaví 5 let

Nic se tu ale neděje náhodou. Od roku 2011 prošli majitelé Radka Sopůšková a Jiří Plšek dlouhou...

7. 9. 2016
Leo Expressem z Brodu až do Prahy

Uherský Brod

Leo Expressem z Brodu až do Prahy

Z Uherského Brodu do Prahy za čtyři hodiny a 159 korun? Utopie? Od neděle 4. září realita!...

30. 8. 2016
Naše autobusová flotila je silná

Uherské Hradiště

Naše autobusová flotila je silná

Ve Zlínském kraji se chystá revoluce v autobusové dopravě. Krajský úřad vypsal výběrové řízení na dopravce, který...

24. 8. 2016
TOPlist