FacebookYoutubeInstagram

Kdo má pevnější nervy, vyhraje

Uherské Hradiště Zajímavosti 20. 7. 2009
Kdo má pevnější nervy, vyhraje

Libor Omelka, školník ZŠ Unesco.

Foto: pri

Omelka: Bohužel k cizímu majetku přistupují žáci v duchu hesla: Není-li to moje, tak to musím zničit.

Právě začíná čtvrtý týden ze dvou měsíců, na které nejen žáci Základní školy Unesco v Uherském Hradišti dostali volno a v nichž si mohou užívat  prázdnin. Těsně před tím, než děti dostaly závěrečné vysvědčení a utichl školní zvonek, jsem za plného provozu navštívil tuto školu, abych se na chvíli vrátil do učeben, které jsem kdysi také jako žák navštěvoval, a podíval se, jak se škola za takřka dvacet let změnila.

Mezi nedílné součásti tohoto komplexu, který díky pedagogickému sboru předává žákům základní vzdělání pro další studium, neodmyslitelně patří také neustálá, a to doslova, činnost školníka. I když se každý den zamknou hlavní dveře, je to právě on, kdo neustále dohlíží a bdí nad školou a přilehlým areálem budovy. Z krátkého povídání s Liborem Omelkou, který na této škole funkci školníka vykonává, jsem zjistil, že dnes by se nadneseně tato profese dala nazvat výstižněji - likvidátor škod.

Klidnější den

Je šest hodin, přicházím k budově a při bočním vstupu, kde je parkoviště pro auta a kolárka, právě Libor Omelka otevírá bránu a jde odemknout hlavní vchod do budovy. Dnes to snad bude klidnější den, mám rozpracovaný od včerejška signalizátor stavu dobíjených baterií nouzového osvětlení tělocvičny a ze dvou vysavačů, které jsou pokažené, udělám jeden funkční," prozrazuje Omelka zvesela na uvítanou.

Přesouváme se do jeho pracovny a pozoruji, jak pod jeho rukama vzniká zmiňovaný signalizátor. „Kdybych měl každý den kontrolovat, jestli jsou děcka přezuté, nic bych neudělal. Ven vycházím nepravidelně, aby to byl moment překvapení. Budova je veliká, proto je zapotřebí se věnovat spíše údržbářské práci, opravám věcí poničených žáky nebo připravovat větší opravy. Plánovat se tu moc nedá, vše se může změnit každou hodinou. Vyměnit zámek ve dveřích, to je raz dva, ale přesklít okno nebo uvolnit ucpaný záchod je časově náročnější," prozrazuje Omelka pracovní náplň s pájkou v ruce.

Do práce v přezůvkách

Komu by se nelíbilo bydlet v místě zaměstnání? Do práce to zaměstnanec má jen pár kroků, ale vše má svá pro a proti. „Ranní vstávání a vypravování do práce je pro mě obrovská výhoda, protože ve škole bydlím. Na druhé straně to ale zavazuje k tomu, že v podstatě neustále i s ženou dohlížíme nad celým areálem, kdyby nastala nějaká nečekaná událost, v podstatě 24 hodin denně. Udržujeme provoz školy a její životaschopnost bez ohledu na čas a roční období," přibližuje Omelka výhody a nevýhody tohoto zaměstnání.

Kdy vstává a první pracovní povinnosti jsou přímo odvislé od ročního období. „Čas, kdy vstávám, je přibližně stejný - kolem půl šesté, ale pokud to vyžadují extrémní podmínky, jako je třeba sníh, tak je to i dříve, abych vše připravil a přichystal, než začnou chodit děcka do školy. Pokud bych sníh uklízel později, bylo by to ušlapané. Je proto lepší si přivstat. V běžných dnech vedou první kroky do mé pracovny, kde zkontroluji technická data od systému řízení topení, která vyhodnocuje počítačový systém. Provoz vody, topení, ohřev vody aj. Za dva roky, co tu pracuji, to už provádím zcela automaticky, takže záležitosti posuzuji dle možností, priorit, naplánovaných činností nebo nepředvídatelných skutečností," dodává Omelka.

První dny po nástupu

Při našem rozhovoru přišla řeč na to, jak se dnešní děti a posléze dospívající chovají. Je až těžké uvěřit, že tyto historky jsou nejspíš pravdivé. „Ze začátku to bylo těžké a kolega, údržbář, mi říkal: ,První měsíce se ti to bude těžko snášet. Děcka na tebe budou pokřikovat a posmívat se ti, ale nesmíš se nad tím rozčilovat.‘ Běžné byly sprosté průpovídky na mou osobu, ale také mě překvapilo chování děcek mezi sebou samými. Po čase jsem u nich získal respekt a také jsem si zvykl, ale začátek byl opravdu krušný," vzpomíná Omelka na první týdny po nástupu do práce.

Sto lidí sto chutí, a tak platí, že i tato práce dává spoustu zajímavých možností. Jednou z nejvýznamnějších je jistě to, že není stereotypní, i když ji znechucují negativní zkušenosti s žáky. „Nebaví vás třikrát čtyřikrát denně proplachovat záchod, když víte, že je to lajdáctví. Rok od roku je to horší a zarážející je i to, že se toto chování dětí přenáší na první stupeň. Podle zpráv od kolegů školníků z jiných škol se to zdá být ale všude stejné," říká Omelka.

Někdy se tyto špatné žertíky otočí i proti samotným žákům. „Kluci měli období, kdy ťukali na okno na šatnách od tělocvičny. Aby mohli zaťukat, museli vylézt na radiátor od topení. Urvou topení, nikdo se nepřizná, tak jsem řekl tělocvikářovi: „Františku, vyřiď jim pozdrav od školníka.“ A rázem borci doťukali, dal jim v tělocviku tak zabrat, že se ťukání víckrát neopakovalo," dodává Omelka.

Zlepšovák našel uplatnění

Pokud máte šikovné ruce a nápad, některé činnosti si můžete o dost zjednodušit a při těžké práci ušetřit síly. „Z předcházejících zkušeností s odmetáním sněhu jsme si na tento rok vymysleli s kolegou Mirkem Slavíkem malý zlepšovák, abychom nemuseli za odmetačem sněhu chodit a měli nohy v suchu. Za odmetací stroj jsme si udělali vozíček, na který si sedneme, a už pěkně vyprašujeme," popisuje Omelka zlepšovák.

Zametalo se každý den. Zima byla náročná a jezdilo se v deset večer a v pět ráno se muselo nanovo. Za zimní sezonu jen na této škole projezdili 35 l benzinu. „Jednou mě to díky velkému množství těžkého sněhu z vozíku vysadilo. Nic se nestalo, zvedl jsem se a jel dál" vzpomíná Omelka.

Pracovní multifunkčnost se hodí

Dobrý školník musí umět opravit pokažený zámek ve dveřích, kapající kohoutek na záchodě, utržený pant atd. Musí si umět poradit v daný okamžik s jakoukoliv situací. Když praskne voda, je nutné okamžitě zareagovat a vědět, co je potřeba udělat, aby nebylo napácháno víc škody, než už je. „Měli jsme tu havárii, která se stala během víkendu, kdy nám vodovodní potrubí prasklo někde ve zdi ve dvě odpoledne, ale zjistil jsem to až o půl páté večer. Rychle jsem musel vypnout hlavní řad, snížit tlak, vypustit danou stupačku odspodu, aby to dál neteklo, protože to bylo v mezipatře. Najít, kde se porucha nachází, zjistit rozsah poškození, zajistit opravu prasklého přívodu vody pro bojler a nakonec vše dát do původního stavu," popsal stručně Omelka průběh havárie.

Pokud se jedná o složitější nebo rozsáhlejší typ opravy, se kterými si jeden člověk neporadí nebo potřebuje řadu speciálních nástrojů, nezbývá nic jiného než zavolat firmu. „Na to, s čím sám nemohu nic dělat, protože je to příliš odborné, musím zajistit specializovanou firmu. V seznamu mám několik firem, se kterými jsem domluvený, že když jim zavolám, tak jsou schopné nechat práci a přijet mi to pomoct opravit. Těchto firem a řemeslníků si velmi cením, protože to jsou lidé, kteří mi vyjdou vždy vstříc," prozrazuje Omelka.

Nemá důvod hledat ve Zlatých stránkách a shánět někoho jiného. Praxe ukázala, že by to bylo o několik desítek korun na hodinu levnější, ale opravovat by se začalo bohužel až za dva dny, což je pro školní provoz nepřijatelné. „Ti, kteří k nám jezdí pravidelně, těm nemusím nic zdlouhavě vysvětlovat. Stačí, když jim řeknu, že jsou to záchody v prvním patře, předám klíče a automaticky vědí, co mají dělat," pochvaluje si Omelka.

Nedopsaná kniha

O historkách ze školního prostředí o chování žáků versus škola, školník a učitelé by se dala napsat nejedna kniha. V této knize by se rodiče mohli dočíst, jak se jejich ratolesti chovají a jakým způsobem přistupují k dnešnímu školnímu řádu. „Kdyby ty děcka nějak pochopily, že co není jejich, nemají ničit, tak by to bylo úžasné. Bohužel k cizímu majetku přistupují žáci takto: Není-li to moje, tak to musím zničit. Je to taková davová psychóza, kdy se všichni chtějí nějak ukázat, že drží partu," popisuje Omelka největší školní nešvar.

Někdy to proto vypadá, že školníkovým posláním je spíš jen držet školu pohromadě. „Neustále se chodí a něco se spravuje. Od uklízeček dostáváme zprávy, kde je co rozbité nebo pokažené. Ráno mezi půl osmou a osmou stoupnu si na roh školy a pozoruji, co se v budově děje. Děcka se ihned, jak přijdou do školy, vyloží do oken a vymýšlí, co by udělaly. To jen slyšíte: ‚No nic, zalezme, zas tam stojí.‘ Házejí vlaštovky, záchodový papír, magnetofonové pásky, křídu. Záleží, jaké je období. Vždycky najdou nějakou blbost a ta jede celý týden, pak je na týden klid, ale za chvíli je to tu zpět. Pokaždé se bohužel dá říct, že se to stupňuje," na závěr glosuje Omelka toto téma.

POPIS SKŘÍŇKY:

Důležitá skříňka, ve které najdete všechny potřebné klíče ke všem potřebným zámkům.

50 ks provozních klíčů, z toho 37 od školních místností a

27 ks od učeben

váha 0,7 kg

školu navštěvuje 560 žáků

PRO

práce není stereotypní

mám určitou volnost

do práce to mám kousek

PROTI

dělené směny díky odpolední pohotovosti

stabilně v práci nebo alespoň v pracovní pohotovosti

STORKA:

Grázlové na úrovni

Při našem povídání přišla řeč také na už skoro nepředstavitelné vyprávění od kolegy Miroslava Slavíka "Říkal mi, že na škole tak sedm let zpět byli také pořádní výlupci, ale měli svou úroveň. Rozebírali židličky, zvlášť dřevo a železo, z počítačové učebny. Chvíli je u toho pozoroval. Měli svoje oblíbené učitele, kterých si vážili, a jak mlátili tím kladivem, tak při každé ráně spílali některému z učitelů: Toto je za to a to máš za to. Když za nimi přišel a zeptal se jich, proč nevzpomněli jednoho učitele, tak se na něho okamžitě obořili a řekli: ‚Na toho nám nešahejte, to je vynikající učitel.‘ Odjakživa si myslel, že ten kantor je pes, tak se jich zeptal, proč si o něm myslí, že je férový. ‚Dojde jedničkář a neumí, má pět. Dojde pětkař, umí, tak má za jedna,‘“ vzpomíná Omelka na kolegovo vyprávění. Prý nebyli o nic lepší než ti dnešní, jak měli špatnou náladu, tak byli k neudržení, ale dalo se s nimi domlouvat.

Autor: PAVEL PRINC

Vaše názory

Už prošlapal první boty

Topolná

Už prošlapal první boty

Už prošlapal první boty, spává i pod širákem a přemýšlí o smyslu života. Devětačtyřicátý den putuje Petr...

29. 5. 2009
Slovácko zářilo v Praze

Slovácko

Slovácko zářilo v Praze

Informační centrum CzechTourism na Staroměstském náměstí v Praze i prostranství před ním patřily první dva týdny v...

25. 4. 2009
V šedesáti v plné síle

Uherské Hradiště

V šedesáti v plné síle

ZŠ a MŠ Uh. Hradiště Palackého náměstí slaví letos šedesát let od svého založení. A má opravdu...

25. 4. 2009
Aquapark v Hradišti? Už příští léto!

Uherské Hradiště

Aquapark v Hradišti? Už příští léto!

Brány nového venkovního plaveckého bazénu v Uherském Hradišti se možná otevřou již v červnu příštího roku. Tvrdí...

5. 4. 2009
TOPlist