Inzerce
FacebookYoutubeInstagram

Novinky na kanálu: Cykloloď, odběrné sloupky, přístavní karty, cirkus na vodě

Slovácko Zajímavosti 3. 5. 2016
Novinky na kanálu: Cykloloď, odběrné sloupky, přístavní karty, cirkus na vodě

Ředitel Baťova kanálu Vojtěch Bártek s původním klíčem, kterým se symbolicky otevírá sezona na kanálu.

Foto: ara

Symbolické klíče odemykaly 1. května vodu v deseti přístavech Baťova kanálu. Nová sezona slibuje několik nepřehlédnutelných novinek. Mimochodem - kde se vzalo tolik klíčů? Dosud přece platilo, že právo slavnostně otevřít hladinu získali na místě, kde pokročili ve vývoji služeb nebo zázemí Baťova kanálu nejdál. „Originální klíč je stále jeden. A i když s ním objedete za den několik míst, všude být nemůžete. Proto si v některých přístavech, kde sezona pravidelně začíná na Prvního máje, vytvořili vlastní klíče. Je to nová tradice, která se týká třeba Starého Města, Napajedel a Hodonína,“ vysvětluje Vojtěch Bártek, ředitel obecně prospěšné společnosti Baťův kanál.

Co se na březích přes zimu změnilo?

Největší novinku, kterou jsme společně s Ředitelstvím vodních cest ČR chystali na neděli 1. května, jsme nakonec nestihli. Jde o instalaci odběrných sloupků na mola v deseti přístavištích. Zdržení způsobilo vydávání územních rozhodnutí, smlouvy s dodavateli nebo vybudování nezbytných přípojek. Z technických důvodů tak budou sloupky přibývat postupně. Zatím jsou v provozu jen v Petrově. Systém využívá jednotné čipové předplatné karty, kterou si lidé koupí buď přímo v přístavech, nebo na vybraných místech podél vodní cesty.

O co konkrétně jde?

Sloupek je určen k čerpání přístavních služeb prostřednictvím předplacených karet v hodnotě 500 korun. Zajistí vám přívod elektřiny, čerpání vody, možnost výlevky z chemických WC a odčerpání kalových vod.

Takže pokud přistanu s lodí v přístavu a budu mít kartu v ruce, tak si doplním zásoby vody, dobiju počítať nebo mobil a vypustím odpady?

Přesně tak. Karta funguje podobně jako ta telefonní s předplaceným kreditem. Přiložíte ji ke sloupku a vyberete si požadovanou službu. Domnívám se, že jde v případě zvýšení komfortu jednoznačně o posun kupředu. Spousta lodí totiž nemá na palubě splachování na toaletě, ale „chemiky“, které lidé vypouští přímo do vody. To nyní odpadá, vše jde ekologicky do připojených kanalizací.

Pokud jde o aktivity na kanálu, rozvoj je stále více vidět v jeho jižní části, tedy od Veselí nad Moravou směrem na Hodonín. Nebo je to jen můj pocit?

Byť nejste daleko od pravdy, já nerad dělím Baťův kanál na severní a jižní část. Snažíme se spojovat hranice krajů, ne je rozdělovat. Jistě, po loňském dokončení největšího přístavu na kanálu, který je v Petrově, to může vypadat, že těžiště zájmu je na jižní straně. Ale odběrné sloupky, které budou mít Otrokovice, Napajedla, Napajedla-Pahrbek, Spytihněv, Uherské Hradiště, Kostelany a Uherský Ostroh, svědčí o vyváženém zájmu. Jde nám o rozvoj míst po celém toku. Někde nás brzdí i místní specifika, myslím tím neústupnost některých majitelů pozemků. Někde chybí vhodná plocha pro rozšiřování.

Na kterém úseku ve Zlínském kraji plánujete největší změny?

Jednoznačně v Napajedlech, kde se připravuje přístav pro 77 lodí. Kapacitně tedy téměř dvojnásobně překoná přístaviště v Petrově.

Po Baťově kanálu se prohánějí lodě, na jeho březích cyklisté. Jak chcete využít jejich zájmu o kanál?

Ve Strážnici začala fungovat cykloloď, která vozí cyklisty na výlet do slovenské Skalice a zpět. Větší flotilu těchto lodí ale v plánu nemáme. Jistě, cyklistů, které přitahují stezky nebo samotný kanál, je hodně. Potvrzených máme 250 tisíc kol, která projela kolem speciálního snímače. Problém je jinde. Velké osobní lodě poberou určité množství kol. Je zde ale nepoměr v rychlosti. Cyklisté mnohdy chtějí vyrazit na cestu na kole a vracet se na lodi nebo obráceně. Pak ale zjistí, že na kole by byli v cíli dvakrát nebo i víckrát rychleji. Jiná situace je u turistů, kteří si pronajímají hausbóty. Obytné lodě mají nosiče jízdních kol a z ohlasů je zřejmé, že tato forma lidem vyhovuje. Zakotvit, vyjet si na kole, vrátit se a zase pokračovat lodí, to lidem vyhovuje. Spousta lidí také využívá možnosti uzamknout si kola v přístavu a vrátit se k nim až na závěr výletu lodí. Přístavy také nabízí kola na výpůjčku, hitem jsou elektrokola.

V červenci má kanál brázdit divadelní loď. Co nabídne?

Na první týden v červenci připravujeme ve spolupráci s Kulturním centrem Lužánky na divadelní lodi Pierot cyklus cirkusových představení. Jde o součást naší snahy pořádat v přístavech více koncertů, výstav a divadelních představení. Pro určité typy koncertů a představení je spojení přístavu, vody, lodí a léta ideální. Letos je v plánu šest představení cirkusové skupiny LeGrando v Otrokovicích, Napajedlech, Spytihněvi, Veselí nad Moravou, Skalici a Petrově.

Autor: JAROSLAV CHUDARA

Vaše názory

Tancovat jsem začal kvůli kamarádce

Uherské Hradiště

Tancovat jsem začal kvůli kamarádce

Taneční mistr Jiří Herůdek v minulém týdnu oslavil 30. narozeniny. Postupně se osoba "šéfmajstra" vrývá do paměti...

16. 4. 2016
Moderní taneční si středoškoláci zamilovali

Uherské Hradiště

Moderní taneční si středoškoláci zamilovali

Česká republika je jedna z mála, která dodržuje tradici středoškolských tanečních kurzů. Tato společenská událost má své...

13. 4. 2016
Na brzký budíček jsou šípáci zvyklí

Brno

Na brzký budíček jsou šípáci zvyklí

David Vacke jako Mirek Dušín, Petr Čagánek coby Jarka Metelka a představitel Dlouhého Bidla Josef Kubáník -...

11. 4. 2016
Nezapomenutelný zážitek

Uherské Hradiště

Nezapomenutelný zážitek

Na finále České MISS vyrazila i vítězka soutěže TVÁŘ DOBRÉHO DNE 2015 Kateřina Havalová, která měla možnost...

7. 4. 2016
TOPlist