FacebookYoutubeInstagram

Zlínští vědci už umějí změřit krásu!

Zlínský kraj Zajímavosti 25. 11. 2013
Zlínští vědci už umějí změřit krásu!

Rahula Janiš (vpravo) ošetřuje klientku laserovým světlem.

Foto: LJ

Dali stopku reklamním trikům kosmetických firem

Tým vědců z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, kde je vyučován obor zaměřený na kosmetiku, navrhl a otestoval průlomovou metodiku hodnocení účinnosti omlazujících kosmetických přípravků a metod proti vráskám. Je to bič na klamavou reklamu, která je založená na nepravdivých tvrzeních o vlastnostech krémů a kosmetických procedur. Reklamní sdělení často budí dojem, že zákazníci již po jedné aplikaci „zázračně“ omládnou. Zatímco odborníci se propagačním trikům smějí, oklamaným klientkám často zbývají oči pro pláč a prázdná peněženka. Vyvinutá metodika je příspěvkem pro řešení aktuálního problému ochrany spotřebitele.

Díky nové vyhlášce EU, platné od července letošního roku, musí výrobci kosmetiky doložit, že jejich výrobky jsou prokazatelně účinné, jak tvrdí. „Vyvinuli jsme a ověřili metodiku, jejímž principem je 3D scanování reliéfu kůže. Díky němu je možné s vysokou přesností měřit změnu hloubky či objemu vrásek. Metodiku jsme testovali na ženách různého věku od 30 let do 60 let,“ vysvětlil šéf výzkumu Rahula Janiš z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.

Na dané téma byla vypracována diplomová práce, která získala ocenění Kosmetickou společností ČR. „Výsledky práce, jejíž autorkou je absolventka Fakulty technologické Andrea Zapletalová, byly prezentovány na Mezinárodní kosmetologické konferenci v Luhačovicích. Tady vzbudila zaslouženou pozornost a zájem firem z oboru. Ty jsou povinny na základě zmíněného nařízení EU uvádět údaje ve shodě se zjištěními pomocí pokrokových vědeckých metod,“ dodal Janiš.

Podle jeho slov jsou zákazníci ve snaze omládnout ochotni utratit až nekřesťanské peníze a výsledek je přitom nulový. „Řada reklamních sdělení vychází ze srovnávací fotodokumentace před a po zákroku. Ta může být často zavádějící díky možnostem počítačových úprav. Ze stařenky takto sice krasavici uděláte, ale co realita? Těší mě, že naší prací přispějeme ke snížení počtu zklamaných zákazníků. Na druhé straně to je voda na mlýn kosmetickým firmám, které produkují kvalitní, účinné výrobky. A snad dojde i k zániku nesmyslných reklamních blábolů o nadpřirozených schopnostech kosmetiky,“ uzavřel s úsměvem Janiš.

Zlínští vědci dali stopku reklamním trikům kosmetických firem

Skutečnost, že jsme se stali oběťmi nejrůznějších reklamních triků, není třeba připomínat. Známý je také fakt, že marketingové firmy soupeří, kdo vymyslí kreativnější způsob, jak se přiblížit k zákazníkovi s cílem vnutit mu to, co vlastně nepotřebuje. Vysoké procento reklam se přitom nezakládá na pravdě. Zvláště v kosmetickém průmyslu na nás útočí jedna klamavá reklama na druhou. Dnešní trend mladistvého vzhledu nutí ženy, ale i muže investovat do svého zevnějšku a do kosmetiky nekřesťanské peníze. Zejména ženy jsou ochotny za možnost omládnout zaplatit mnoho peněz, bohužel často bez výsledku. Na to sázejí výrobci kosmetiky i producenti reklamních blábolů.

V reklamě se totiž často po jediné aplikaci krému mění vrásčitá stařena jako mávnutím kouzelného proutku v krásnou mladou dámu. Realita je však taková, že zasvěcení odborníci se tomu zasmějí, zákaznicím je ale z nulového výsledku a prázdné peněženky spíše do pláče. Dříve na producenty klamavých reklam neexistoval bič, jelikož se nedalo objektivně změřit a dokázat, zda daný krém či procedura skutečně působí a likviduje vrásky. Tomuto nepříznivému trendu se rozhodli udělat přítrž vědci ze zlínské univerzity. Vyvinuli totiž metodiku objektivního hodnocení účinnosti kosmetických výrobků eliminujících vrásky. Více nám o tomto převratném objevu řekl šéf výzkumného týmu Rahula Janiš.

Co vás přivedlo k výzkumu v oblasti kosmetologie?

Původně jsem na zlínské univerzitě vyučoval koželužství. Po zániku kožedělného průmyslu v ČR jsem musel logicky hledat jinou oblast svého uplatnění. A tak jsem se přeorientoval z opracování  mrtvé, zvířecí kůže na ošetřování živé, lidské kůže. A mohu říci, že to byl velmi příjemný přerod. S několika spolupracovníky se nám podařilo, přes různé peripetie, jako prvním v ČR akreditovat obor zaměřený na kosmetiku, tuky a detergenty. Po dobu jeho pětileté existence testujeme v rámci výzkumných aktivit účinky různých kosmetických přípravků a procedur, jako například mikrodermabraze, soft laseru atd. Když vidím třeba v televizi či na internetu propagační spot, kde se ztrhaná, zvadlá žena jako mávnutím kouzelného proutku po několika aplikacích omlazovacího přípravku promění v osmnáctiletou modelku, jímá mě hrůza nebo se musím smát. Asi mi dáte za pravdu, že vše je subjektivní, nepodložené, nahrané. Nikde nejsou uvedeny kvantitativní hodnoty, o kolik procent se třeba vrásky zmenšily a jak to funguje v různých věkových kategoriích. Nejhorší na tom je, že většina zákaznic tomu věří a krém si koupí, protože chtějí samozřejmě vypadat jako ta mladá krasavice… co kdyby to náhodou fungovalo. Chtěli jsme tedy navrhnout metodiku, díky které by se dalo objektivně změřit, do jaké míry jsou dané kosmetické výrobky či postupy skutečně účinné, jak se o nich tvrdí.

Jak probíhal výzkum a na co jste přišli?

S kolegou Vladimírem Patou jsme navrhli a ověřili metodiku, jejímž principem je 3D scanování reliéfu kůže. Díky němu je možné s vysokou přesností změřit změnu hloubky či objemu vrásek. K vyhodnocování používáme sofistikované programy a statistické metody. V samém závěru lze dokonce vyrobit zvětšený model měřeného vzorku kůže na 3D tiskárně, takže i laik může posoudit případné rozdíly. Metodiku jsme testovali na ženách různého věku od 30 let do 60 let, které jsme omlazovali ozařováním biostimulačním laserem. Na dané téma vypracovala naše studentka Andrea Zapletalová diplomovou práci, která získala pro svou inovativnost ocenění Kosmetickou společností ČR. Výsledky práce jsme navíc prezentovali na Mezinárodní kosmetologické konferenci v Luhačovicích, kde vzbudila pozornost a zájem firem z oboru. Ty jsou totiž na základě nového nařízení EU povinny uvádět při propagaci vlastností kosmetických přípravků údaje ve shodě s měřeními pomocí pokrokových vědeckých metod. To znamená, že si firmy své výrobky musí nechat testovat, aby prokázaly jejich skutečnou účinnost, kterou deklarují. To se týká všech kosmetických přípravků! Je to další pokrok při ochraně spotřebitele.

Opravdu výrobci kosmetiky vaši metodu uvítali, nebo ji naopak vnímají jako nutné zlo a bič na jejich dosavadní počínání?

Zatím existují první ohlasy. O naši metodiku se zajímali například pracovníci firmy Omega Farma v Brně a Státního zdravotního ústavu v Praze, kde testují kosmetické přípravky. Každá seriózní firma, která vyrábí přípravky a používá postupy s prokazatelným účinkem, tuto metodiku ocení. Může totiž dostat do ruky vědecký důkaz o kvalitě svého produktu. Naopak výrobci kosmetiky, kteří mají svůj úspěch založený na nepravdivých údajích, naše úsilí zřejmě příliš neuvítají, jelikož pravda vyjde na světlo.

Už vám někdo z reklamního průmyslu „poděkoval“?

Zatím se žádný takový nešťastník neozval.

Může vašich metod testování účinnosti kosmetiky využít i někdo z podvedených zákazníků?

Ani této spolupráci se nebráníme. Musí však počítat s tím, že testování je časově a finančně náročné. Provádí se na vzorku dobrovolníků a měřicí zařízení rovněž není laciné.

Autor: Lucie Trubelíková

Vaše názory

Máma už maso nemele

Uherský Brod

Máma už maso nemele

Podstatně dříve než jejich vrstevníci z okolních škol se na svou první samostatně přečtenou knížku mohou těšit...

9. 11. 2013
Hlavně jít k volbám a nedovolit estébákům a komunistům všeho druhu návrat k moci

Zlínský kraj

Hlavně jít k volbám a nedovolit estébákům a komunistům všeho druhu návrat k moci

Již od mládí byl rebel. Nikdy si nenechal nic líbit. I když ho komunistická StB měla na...

18. 10. 2013
Vzniknou nová centra duševního zdraví

Jarošov

Vzniknou nová centra duševního zdraví

Vznik komunitních Center duševního zdraví je jedním z hlavních bodů strategie reformy psychiatrie, kterou v úterý 8....

14. 10. 2013
Odstavíme od moci tuneláře a začneme investovat. Aby měli lidé práci!

Zlínský kraj

Odstavíme od moci tuneláře a začneme investovat. Aby měli lidé práci!

Předčasné volby do Poslanecké sněmovny jsou doslova za dveřmi. Lidé již příští víkend svými hlasy rozhodnou o...

11. 10. 2013
TOPlist