FacebookYoutubeInstagram

L410 nové generace? Rychlejší, lehčí a výkonnější

Kunovice Zprávy 25. 7. 2013
L410 nové generace? Rychlejší, lehčí a výkonnější

Ředitelka Aircraft Industries Ilona Plšková má důvod k úsměvu. Leteckým závodům se daří o L410 je stále zájem.

Foto: ceh

Aircraft Industries (AI) odtajnil plány na modernizaci letounu L410. Prvním krokem je získání certifikátu Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) na účinnější vrtule a výkonnější motor, který kunovické letecké společnosti odemyká brány zatím nedostupných teritorií Indonésie, Etiopie nebo Malajsie.

Na modernizaci L410 se v továrně pracuje už dva roky. Vynaložené investice se přehouply přes 200 milionů korun. Stroj „nové generace“ bude v konečné verzi rychlejší, lehčí a výkonnější. „Staré motory Walter měly certifikát z roku 1960, jeho možnosti na trhu jsme už vyčerpali. Jeho nevýhodou navíc je, že s přibývající teplotou v atmosféře a nadmořskou výškou ztrácí výkon,“ vysvětlil výměnu pohonné jednotky Miroslav Kožíšek, obchodní ředitel AI. Podnik vsadil na motor GE H80-200 od stejného výrobce, čímž se výkon L410 zvedl ze 760 na 800 koní, ale hlavně neklesá ani za extrémních klimatických podmínek. „Motor má za sebou 120 letů, přičemž padesát jsme absolvovali na letišti Ras Al Kajma ve Spojených arabských emirátech při teplotách atakujících padesát stupňů Celsia,“ říká Kožíšek. Remotorizovaný letoun má navíc vyšší cestovní rychlost (405 km/h), delší dolet až o 1 520 kilometrů a o pět procent nižší spotřebu paliva. „To všechno společně s kratší délkou vzletu a přistání umožní provoz letounu v teritoriích, kde to kvůli stabilně vysokým teplotám a náročným podmínkám nebylo možné,“ těší obchodního ředitele. Nové vrtule mají jiný tvar listů a jsou lehčí o 10 kilogramů, což zvyšuje účinnost a snižuje provozní náklady.

U motoru a vrtule však modernizace vlajkové lodi AI nekončí. Inovační program Mosta, který dotuje ministerstvo průmyslu a obchodu, má za cíl odstranit i další slabá místa L410. Třeba nedostatečný prostor pro zavazadla cestujících, který se „natáhnutím nosu“ letounu zdvojnásobí, nebo změnu výrobní technologie křídel. „Aktuálně má v sobě osm gumových nádrží o objemu 1 300 kilogramů. Nová křídla budou kompletně plná paliva, objem se zvýší na dva tisíce kilo, čímž se samozřejmě prodlouží dolet i maximální váha letounu,“ prozradil Kožíšek.

Modernizace se dotkne i kabiny pilota, z palubní desky zmizí přežité kulaté analogové budíky, které nahradí monitory. „Obrazovky zatím pilotům ukazují jen navigační údaje, ale stav motoru, množství paliva a další údaje jsou na budících. To se ale změní. Celá sestava přitom bude levnější, lehčí a taky méně náročná na údržbu. Signalizace přesně ukáže případnou poruchu, personál ji tak rychleji odstraní,“ poznamenal obchodní ředitel AI.

I když modernizace letounu přijde na stovky milionů korun, jeho cena se nijak razantně nezvýší. „Žádný cenový skok neočekáváme, oproti zbylým dvěma světovým výrobcům letadel stejné kategorie z Německa a Kanady zůstaneme stále nejlevnější,“ prohlásil Kožíšek.

Autor: PETR ČECH

Vaše názory

Aircraft přibírá, už dva roky marně hledá frézaře

Kunovice

Aircraft přibírá, už dva roky marně hledá frézaře

51. Přesně tolik zaměstnanců do konce roku plánuje přibrat kunovická společnost Aircraft Industries. Jestli kvótu naplní, je...

25. 7. 2013
Novým webem umlčeli kritiku

Kostelany nad Moravou

Novým webem umlčeli kritiku

Kostelany nad Moravou jsou další ze záplavy obcí na Uherskohradišťsku, které v létě modernizovaly webové stránky. Jejich...

25. 7. 2013
Památku obětí holocaustu uctili Stolpersteiny

Boršice

Památku obětí holocaustu uctili Stolpersteiny

Třemi dlažebními kostkami v novém chodníku před zdravotním střediskem uctili v Boršicích památku obětí holocaustu. Obec zpod...

25. 7. 2013
Blaha: Každý strážník by mohl mít svůj okrsek

Uherské Hradiště

Blaha: Každý strážník by mohl mít svůj okrsek

Jsou to věci, které mnoha lidem znepříjemňují život a přitom se dějí každý den. Narušování veřejného pořádku,...

25. 7. 2013
TOPlist