A je to tady zase! Kvůli selfíčku vlak srazil dvě dívky!

A je to tady zase! Kvůli selfíčku vlak srazil dvě dívky!
Foto: Pixabay
Slovácko Volný čas 07 / 06 / 2021

Možná bychom neměli brát na lehkou váhu řeči o tom, že bez mobilů a sociálních sítí býval život opravdovější a klidnější.

Mluvte se svým dítětem o tom, co dělá online…

Nedávno jsme upozorňovali na to, že se kvůli hloupé výzvě na oblíbené platformě sociální sítě TikTok oběsila malá holka. Tato síť se stala fenoménem pro drtivou většinu mladších dětí okolo 8-12 let, které přitom nemají v kyberprostoru vůbec co dělat. Kvůli tomu, že je povolen až od 13 let, při registraci podvádějí.

Děti jsou velmi naivní a i přes neustálá varování a doporučení vyvěšují na internet citlivé informace a baví se na sociálních sítích s neznámými lidmi.

Starší děti zase loví lajky a počty zhlédnutí za super videa a selfíčka, na což doplatila čtveřice 13letých dívek ze Slovensku. Fotily „super selfie“ na kolejích, než se znenadání přiřítil rychlík. Jednu dívku zabil na místě, druhou zmrzačil (bojuje o život v nemocnici) a dvě kromě škrábanců utrpěly šok, na který nikdy nezapomenou…

Kvůli hloupé fotce na sociální sítě!

Co k tomu dodat? Snad jen to, že s dětmi musíme mluvit o nebezpečí, které na ně číhá obzvláště v …nácti letech, pokud se občas chovají nerozvážně. Nechají se vyhecovat kamarády, chtějí se ukázat, předvést a často překračují hranice bezpečnosti i reality. Kvůli dokonalým fotografiím na sociálních sítích lidé ztrácejí pud sebezáchovy.

Dopomáhá k tomu přemíra času stráveného v kyberprostoru nebo na herní konzoli. Obzvlášť, když hraní her je nejčastější aktivitou, kterou chlapci ve věku 13-15 let tráví svůj volný čas. Líbí se jim, že ve hře mohou být někým, kým v reálném světě být nemohou, a mohou si vyzkoušet takové věci, které zkusit v běžném životě nemají možnost. A díky tomu, že mohou svůj vlastní život ve hře několikrát vykoupit, necítí bolest rvaček a agresivních útoků, nemusí dobře rozeznat skutečnost od fikce.

V běžném životě jejich jednání sklouzává k riskování, šikanování, zranění při pokusech chovat se jako ve hře, hrátkám se zbraněmi a nakonec nechtěnému zranění kamaráda.  

Nedojde jim totiž, že pokud jednají nebezpečně, opravdu mohou zemřít, někoho zabít…nenávratně.   

Online hry jsou kapitola sama o sobě

Virtuální hry jsou nepostradatelnou součástí života dětí a mladistvých.

Úkolem rodičů je regulace času, který dítě u počítače stráví, a výběr her, které hraje. Jakmile dítě hraje hodinu a potom v klidu hru vypne a dál si dělá věci, které jej baví, jde na kroužek anebo za kamarády ven, je to v pořádku. Je však potřeba hlídat, aby z jedné hodiny nebyly čtyři, natož veškerý čas, který dítě stráví mimo školu. Jakmile snahu o ukončení hraní provází dramatické hádky a scény, zpozorněte! Takhle začíná závislost.

Svět her od běžného života nabízí podstatnou výhodu - pocit, že se vám daří, že můžete vyniknout, aniž byste se museli příliš snažit. Pro nehráče je obtížné nadšení pro hru pochopit, proto je občas dobré si s dítětem zahrát.

Jak děti a mládež rodičovsky ochránit?

Ochrana je hlavně v rodině. Rodiče by měli dětem připomínat a upozorňovat na nebezpečí kyberprostoru. Nastavte jasná pravidla, která budou pro vás i dítě schůdná, a budete je všichni respektovat. Domluvte se, co dítě opravdu nesmí zveřejňovat na sociálních sítích, a vysvětlete mu proč. Určete, kolik času denně může být vaše dcera či syn online. Po domluvě je dobré mít také uložená hesla k počítači i mobilu a za přítomnosti dítěte čas od času do nich nakouknout…

Projekt Buď safe online pomáhá dětem, učitelům i rodičům

Sdílí. Natáčí se. Chatuje. Sleduje. Sbírá srdíčka. Lajkuje. A vy nevíte, jak vysvětlit, že se nic nesmí přehánět? Můžete využít projekt Buď safe online, který pro děti spustil ZDARMA online kurz o bezpečnosti na internetu. Ten děti pomocí videí a interaktivního kvízu provede nebezpečnými situacemi ze života na sociálních sítích a vysvětlí jim, jak na ně správně reagovat. Dozvědí se, jak nenaletět, jak si nenechat ukrást účet, nebo jak řešit nadávky a šikanu na internetu. Kromě kurzu na webu najdou také tipy, co dělat, když se něco nemilého opravdu přihodí.

Připadají vám youtuberská videa přitroublá?

Je těžké chápat dítě, které uctívá youtubery a influencery, když vám jejich videa přijdou hloupá, trapná a zbytečná? Netušíte, co je to TikTok, Instastories a nemáte ponětí, co doporučují youtubeři Kovy či Shopaholic Nicol? Neorientujete se v nejnovějších technologiích a nevíte, jak si poradit s problémy, které vaše dítě denně řeší? Nejraději byste internet zakázali, sociální sítě zrušili a herní konzoli vyhodili oknem. Jenže zákazy nic neřeší…

Raději se hecněte a proneste větu: „Pojď mi ukázat, jak to funguje.“ Nestyďte se vystoupit z rodičovské zóny a poproste dítě, aby vás zasvětilo do používání Instagramu, TikToku nebo Snapchatu, a také si nechte ukázat, jak se hraje jeho oblíbená hra.

Připravte se na to, nespěchejte a zkuste nebýt příliš kritičtí. Je to jistě jeden z prvních kroků při budování vzájemné důvěry. Pokud vám bude dítě důvěřovat, bude vám i věřit a svěřovat se.   

Myslíte, že tyto zákazy něco vyřeší? Kde a jak začít?

Pobavte se o tom, co vaše dítě nejvíce baví a proč sleduje určité profily a influencery. Budete přemyšlet: Proč na to vůbec kouká? Co mu to dává? Čím ho to obohacuje?

Zkuste si ale vzpomenout, jak vaši rodiče nechápali, proč vylepujete na zeď vašeho oblíbeného zpěváka či kapelu. Potřeba k někomu vzhlížet  je v tomto věku naprosto přirozená.

Nekritizujte a motivujte

Místo kritiky zkuste děti motivovat, aby během sledování či hraní hledaly prostor k zlepšování - třeba cizích jazyků nebo postřehu. Chápeme, že byste raději viděli vaše dítě studovat encyklopedii, nicméně i na YouTube se dají najít zajímavé vzdělávací profily. Pro zlepšení cizího jazyka lze nastavit sledování hracích videí nejhranějších her Fornite a Minecraft v angličtině.

Projekt Buď safe online je neziskový projekt, na kterém spolupracují influencer Jiří Král a technologická společnost Avast. Loni získal 2. místo v kategorii Digitální PR projekt roku 2020 a 2. místo v kategorii Sociální, ekologický a kulturní marketing.
autor: Iva Pašková

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace