Čím dražší kolo, tím větší hulvát?

Čím dražší kolo, tím větší hulvát?
Foto: ilustrační foto
Slovácko Volný čas 24 / 07 / 2021

O víkendu začínají prázdniny, které jsou spojeny s cyklistikou a výlety na kole, jež se staly fenoménem posledních let. Masově se jezdí pro zdraví, radost, zážitky, ekologii, ale i prestiž. Cyklistika se stala módní záležitostí i u vysokých společenských vrstev. Kdo nejezdí na kole, není IN!

Bez přilby ani na krok!

Díky masovému rozmachu se do této činnosti zavlekly různé manýry. Stejně, jak je společnost rozdělena na slušné a arogantní, sobecké lidi, ohleduplné a agresivní, neurvalé řidiče, jsou i mezi cyklisty propastné rozdíly.

Jeden se při míjení s jiným cyklistou usměje, mávne, pozdraví a pokud vezete dítě, dá vám přednost při průjezdu úzkou cestou. Jedete s pocitem, že jsou na světě slušní lidé, než vás o pár kilometrů dál jiný cyklista takřka převálcuje a vám i dítěti sprostě vynadá, že jej brzdíte.

Válka řidičů s cyklisty a naopak

Cyklisté jsou nejohroženějším účastníkem silničního provozu a mnohdy doplatí na neurvalost řidičů, od kterých na jejich adresu padají nadávky, troubení, blikání. Dokonce jim řidiči blokují průjezd, ostříkávají je ostřikovači v kolonách apod.

Jenže ani z druhé strany to není lepší. Mnozí cyklisté jezdí daleko od kraje, nadávají řidičům, schválně brzdí provoz a pelotonisti při tréninku na okreskách klidně jedou po dvou vedle sebe, jako by se nechumelilo. Jako by byli jedinými a nejdůležitějšími účastníky silničního provozu. Sportovci! Přitom většina řidičů za volantem občas sedne na kolo a stane se cyklistou a drtivá většina cyklistů řídí auto... Ohleduplnost na obou stranách mnohdy velmi chybí.  

Kampaň AUTOMATICKY

Bez přilby ani na krok!

V životě každého z nás je velké množství činností, které den co den provádíme zcela AUTOMATICKY. Pojďme společně docílit toho, že stejně AUTOMATICKY nevyjedete do provozu na jízdním kole, koloběžce či obdobném nemotorovém vozidle bez cyklistické přilby. Že už vám bylo 18 a není to pro vás povinné? „Myslete na to, že se z každé cesty chcete AUTOMATICKY vrátit zdraví domů,“ zvedá varovný prst platforma „nakolejensprilbou“.

 

Musíme myslet na bezpečnost   

Během roku zemře nebo se vážně zraní stovky lidí, proto je důležité sebe i děti vést k zodpovědnosti a dodržování cyklistických pravidel.

„V roce 2020 bylo při dopravních nehodách usmrceno 40 cyklistů, dalších 276 bylo těžce zraněno. Celkově 29 usmrcených cyklistů nemělo na hlavě přilbu!" upozorňuje Záchranný kruh, se kterým připravujeme letní seriál.

Dopravní experti upozorňují rodiče, že by samostatně měli nechat dítě jezdit po silnici v mírném provozu až od osmi let! Teprve tehdy dokáže malý cyklista předvídat nebezpečí a umí se soustředit na určitý časový úsek (například při cestě na hřiště, do ochodu, ke kamarádovi).

Role samostatného chodce v provozu je dítě schopno až v devíti letech!

No a plně se soustředit, odhadnout rychlost přijíždějícího vozidla, vyhodnotit situaci v silničním provozu je schopno až v deseti letech, což mnozí rodiče podceňují a nechají děti jezdit po silnici bez dozoru (byť s nízkým provozem) podstatně dříve.  

Rady pro mladé cyklisty:

Při jízdě po ulici jezdi vždy při její pravé straně

Nikdy nejezdi bez držení řídítek oběma rukama (je hodně úrazů z hloupé machrovinky)

Při změně směru jízdy dej vždy včas znamení upažením pravé nebo levé ruky podle směru odbočení

Při jízdě po silnici ve skupině jezděte vždy za sebou (ne vedle sebe)

Při vjíždění ze stezky pro cyklisty, lesní či polní cesty nebo obytné zóny na silnici dej přednost v jízdě všem vozidlům  jedoucím po této silnici

Při jízdě se plně věnuj provozu na silnici

Nezapomínej na zámek kola proti zlodějům

Do 10 let jezdi jen v doprovodu dospělé osoby

Nevoz na kole své kamarády

Během jízdy nejez, nepij a netelefonuj

Cyklistická přilba ti může zachránit život

Oblékej se do pestrého - reflexního oblečení

 

autor: Iva Pašková

Tagy článku

TOPlist