Co by byla Jízda králů bez Antala?

Co by byla Jízda králů bez Antala?
Foto: pri
Kunovice Volný čas 13 / 05 / 2016

Když se nad námi vznáší to tajemné souznění a poselství předků, je to nepopsatelný okamžik...

Neodmyslitelnou součástí Jízdy králů v Kunovicích je Milan Stašek, kterému nikdo neřekne jinak než Antal. Do koňského sedla byl posazen už jako batole a neslezl z něj ani dnes, v šestapadesáti letech. Před dvanácti lety přebral organizační žezlo z rukou Antoše Machálka a stal se největším „koňákem“ široko daleko. Pokaždé jede jako hlavní praporečník hrdě v čele průvodu. Když nepočítá banderia, pojede už dvanáctou jízdu.
Charisma a odhodlání hrdého bouřliváka dodávají jízdě zvláštní kouzlo. On prostě ke kunovické Jízdě králů patří tělem i duší. Je totiž jedním z posledních srdcařů dnešní doby.

Pamatuješ, kdy ses poprvé posadil do koňského sedla?  
Když jsem seděl na koňském hřbetě poprvé, tak jsem o tom ani nevěděl. Měl jsem snad půl roku. Díky dědovi, který měl doma ustájené družstevní koně, jsem vedle koní vyrůstal a přišlo mi naprosto přirozené, že od malička umím jezdit. Jakmile jsem přišel ze školy, hodil jsem aktovku do kouta a s dědou jezdil orat, po žních, plavit, …
Když od nás koně odstěhovali, byl jsem pečený vařený v jezdeckém oddílu Juvena.
Díky mé lásce ke koním jednou přišli zástupci Slováckého krúžku, že by mě chtěli za krále. Rodiče a hlavně děda byli pyšní. Děda sehnal lipicána Pištu a na něm jsem odjel svou první jízdu.

Byla Jízda králů tak pompézní jako dnes?
To v žádném případě! Tehdy jsem se to dozvěděl tak tři týdny předem. Nebyla kolem toho taková sláva. Ve Slováckém krúžku byla dobrá parta, domluvili jsme se a zorganizovali Jízdu králů. Nebralo se to tak do hloubky, v průvodě nebyly určené kromě praporečníka, pážat a krále žádné funkce.
Dnes je to jinak. Lidé potřebují stále něco nového, chtějí se bavit a něco zažít...

Popiš mi tedy královský průvod.
Průvod vede praporečník, za ním jedou dva až tři trubači, pak šest až deset vyvolávačů a výběrčích v jedné osobě, následují ministři, kteří jsou kromě pážat dalšími ochránci krále, poté král s pážaty a za nimi vyvolávači a výběrčí. Letos pojede šestadvacetičlenná družina.

Když jsi jel jako praporčík, měl jsi strach, že vám krále ukradnou? Stalo se to někdy?
Strach jsem snad nikdy neměl. V tradiční jízdě v Kunovicích se to nikdo neodvážil. Jen jednou, v průvodu MFF ve Strážnici, kde byla jízda složena z Kunovjanů, Vlčnovjanů a Hlučanů. Za námi šli členové strážnických souborů, kteří asi chtěli udělat legraci - krále sice stáhli ze sedla, ale družina ho ochránila. Bez zranění a následné pěstní konfrontace se to však neobešlo.
 
A co koně - ohledně bezpečnosti nemáte obavy?
Bezpečnost je velmi důležitá a snažíme se dělat maximum už proto, že někdy je nezodpovědnost lidí na pováženou. Dospělí i děti se bohužel kolikrát zapletou mezi koně, aniž by si uvědomovali nebezpečí, které je může potkat. Proto se snažíme nepodceňovat připravenost. Vybíráme těžké, klidné koně, zejména českomoravské belgiky, noriky, se zárukou minimalizování rizik. Celá družina, včetně krále, musí mít odježděné hodiny. Zorganizovali jsme i soustředění na Ranči Nevada, aby se kluci naučili jezdit na temperamentních koních - potom na těch těžkých je manipulace snadnější. Přesto však mívám brnění až do chvíle, než předáme krále rodičům a sesedneme všichni z koní.

„Náctiletí“ nemají zájem něco dělat pro druhé. Jak jste na tom u vás? Máte dost zájemců?
Zájem je velký, ale s docházkou na ježdění je to horší. Proto do jízdy nezařadíme nikoho, kdo by přípravu podcenil. S povinností jezdce je spojena příprava kroje a práce na postrojích pro koně. Tetičky se seniorkami vyrobí růže a spletou věnce, což tvoří pevnou část výzdoby, ale pohyblivou část výzdoby (třásně) si musí jezdci vyrobit sami. Nechceme, aby bylo vše „bez práce“. Jde nám o to, aby si té možnosti jet v sedle před tisícihlavým davem vážili a aby přiložili ruce k dílu. Díky tomu všemu jezdci cítí velkou zodpovědnost a přistupují k této události s veškerou vážností.
 
Kunovice proslavila Formanská jízda. Jak vznikla?   
V roce 2006 jsme si řekli, že je slavnost Jízdy králů hlavně o koních, proto jsme založili Formanskou jízdu. Koním jsme dali hlavní roli a tím jsme se také odlišili od ostatních pořadatelů. Za několik let jsme „formanku“ dostali do povědomí veřejnosti, která se na koně vždy velmi těší...

Máte hodně přespolních koní. Jak to, že se někomu chce koně vozit i z dálky? 
Děda celý život dělal do koní, měl přátele v Čechách i na Slovensku, jezdili k nám a já se s nimi od malička znal. Uplatnil jsem tedy své zkušenosti, rodinné vazby a za pomoci přátel a podpory radnice se rozjela „formanka“, která se v současnosti stala velmi prestižní záležitostí. Majitelé koní se mnohdy hlásí i sami a jezdí se dívat i hipologické špičky. 

Proč jízdě obětuješ už dvanáct let tolik volného času?
Když do toho jdeš poprvé, ani nevíš, co všechno se za tím skrývá. Jízdu od jízdy se snažíme, aby byla zorganizovanější a propracovanější do posledních detailů, což zabere obrovské množství času. Tohle nejde dělat, aniž by člověk neměl jízdu v srdci. Je to můj obrovský koníček a vždy se těším na okamžik, kdy se obleču do kroje a na nazdobeném koni jedu na seřadiště. Tam to ze mě vždy částečně spadne. Když vyjedeme průvodem pro krále, všichni jsou ve zvláštním napětí a vznáší se nad námi to tajemné souznění a poselství předků. Je to nepopsatelný okamžik a důvod, proč to dělám.  

Vnímají vůbec sousedé a spoluobčané, kolik času jízdě obětuješ?
Někteří ano, jiní ne. Mnozí to asi nevnímají. Potěší mě však, když někdo naši práci ocení.

Jaký je král Adam jezdec?
Poprvé seděl na koni v mé přítomnosti, tak mohu s klidným srdcem říct, že byl naprosto přirozený a vůbec se nebál. Nedělá problémy, není vystresovaný, sportovně nadaný pohodový kluk, takže jsem si jistý, že má všechny předpoklady, aby to v pohodě zvládl.

Z čeho máš největší obavy?
Jednoznačně z nepředvídané události a z počasí, protože poslední roky nemáme s počasím moc dobré zkušenosti. 

autor: IVA PAŠKOVÁ

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace