Čtvrtý adventní týden - zachraňte kouzlo Ježíška

Čtvrtý adventní týden - zachraňte kouzlo Ježíška
Foto: ilustrační foto
Slovácko Volný čas 21 / 12 / 2020

Máme tady poslední čtyři dny do Štědrého dne, které si pokud možno užijte se symboly našich tradičních moravských Vánoc. Pokud jste se drželi třítýdenního vánočního seriálu, který jsme pro vás připravili, prožili jste advent celkem v klidu, bez zbytečného honění a stresu. Svým nejbližším jste pořídili dárky pro radost a nenechali jste se zatáhnout do konzumního světa a skupování zbytečností v nákupácích.

VÁNOCE

I vy jste Ježíška vyměnili za Santu?

KDO JE JEŽÍŠEK?

Vychází z křesťanské tradice. Ježíšek je skutečně ono betlémské děťátko, které Maria porodila v chlévě. Společně s Josefem ho položila do jeslí a pečovala o něj. Na nebi se v tu chvíli objevila kometa. Pastýřům se zjevili andělé a zvěstovali narození Božího syna. O Vánocích se v koledách a myšlenkách symbolicky připojujeme k pastýřům v Betlémě a všichni společně oslavujeme památku Ježíškova narození. Ježíšek se vrací v podobě dítěte prožít s námi tyto krásné slavnostní chvíle a obdarovává lidi bez rozdílu, věřící či nevěřící, stačí otevřít srdce.

Poslední čtyři dny se věnujte své rodině. Pečte cukroví, vyzdobte si domov. Uvařte si čaj, rozsviťte světýlka a svíčky v domě a vyprávějte dětem o tom, jak se dříve slavily Vánoce, o tradicích (str. 10???) a hlavně o Ježíškovi, kterého se snaží převálcovat Santa Claus.

Ježíška si chraňme jako poklad

Přestože tradice je původem křesťanská, rozšířila se jako prastarý lidový zvyk i mezi nevěřící. Rok co rok se snažím prostřednictvím těchto stránek apelovat na všechny, kdo místo Ježíška pouští do svých domovů při výzdobě amerického Santa Clause. Ten do našich končin přece nepatří!

U dětí se to dá pochopit. I když už jsou poučeny příběhem o Ježíškovi z Betléma, zvídavé hlavičky absolutně nechápou, jak to může takové malé miminko čistě technicky provádět a vláčet hromady dárků pro všechny děti.

Obzvlášť když všechny mediální reklamy a obchodní lákadla nesou podobu milého červeného vousatého tlusťocha. Od toho jsou tady však rodiče, kteří by měli svým dětem o Ježíškovi vyprávět pohádky a vánoční příběhy. A za každou cenu jeho mytickou existenci udržet v povědomí rodiny. Tak, aby jednou příběh Jezulátka děti předaly svým vlastním dětem a neupadl v zapomnění…

Proč děláte doma Ameriku? 

Ale co rodiče, kteří opět nechají do oken lézt červené dědky s pytlem na zádech, děti oblékají na rodinném focení do „santa“ oblečků, na hlavě nosí čepičku s bambulí, před domy staví svítící soby a do oken věší symboly amerických Vánoc? Neuvědomují si, že své děti dostávají do schizofrenní situace, kdy jim dárky snad ještě nosí Ježíšek, ale nic jiného než Santu nevnímají?

Děda Mráz národ spojil, Santa jej rozděluje

Je zvláštní, že když nám byl nařizován ruský děda Mráz, národ držel semknutě pospolu a na protest proti režimu bojoval Ježíškem. Na to nám byl malý chlapec dobrý. Ale dnes? Pod tlakem marketingových globálních symbolů, které s našimi křesťanskými tradicemi nemají nic společného, Ježíška vyměňujeme za „Sanťáka“!

Většina národů si úpěnlivě chrání svoji identitu a národní tradice, ale my se jich bohužel velmi lehce zbavujeme a necháme se ovlivnit komercí. Vůbec nejsme hrdí na odkaz našich předků a klidně ho v domácnostech vyměňujeme za americký symbol Vánoc. Jak se pak má udržet tradice, kterou bychom měli uchovat a opatrovat jako oko v hlavě?

Pojďme s tím tedy něco udělat!  
Pokud nechceme, aby Ježíšek upadl do zapomnění, musíme začít sami u sebe a své rodiny. A třeba se také zapojit do projektu Zachraňte Ježíška, který se snaží o podporu veřejnosti.

Nesmíme dopustit, aby Santa Claus vytlačil Mikuláše a Ježíška. Santa Claus je přece marketingová postava. Je pro něj typická reklama na Coca-Colu a vánoční kamion.

A Ježíšek? Chlapeček, kterého nikdo při nadělování dárků neviděl a nikdy neuvidí. Přijde a odejde z našich domovů, abychom mohli najít alespoň jeden den pod stromečkem klid, mír a možná i překvapení. Krásný sám o sobě jen tou svou záhadností. Proto milujeme Vánoce, tradice i společná rodinná setkání, která nás mohou i v době ekonomické krize výrazně posílit na duchu. Vždyť i křesťanská tradice, na kterou Ježíšek odkazuje, je především o naději a lásce. A to není v dnešní době málo.
Proto podporujme Ježíška, nejen kvůli dětem, ale také každý kvůli sobě.

P.S. Já osobně nemám vůbec nic proti americkému příběhu Vánoc. Vadí mi však, když se kvůli němu zaprodává Ježíšek.

autor: Iva Pašková

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace