Nervozita z vykolejení stoupá na obou stranách

Nervozita z vykolejení stoupá na obou stranách
Foto: ilustrační foto  /  Děti jsou doslova v zajetí technologií
Uherské Hradiště Volný čas 18 / 02 / 2021

Omezení aktivit dětí i dospělých s sebou nese rostoucí napětí, nervozitu, podrážděnost nebo naopak pasivitu, ztrátu zájmu a apatii, říká Jitka Prychlová, vedoucí Střediska výchovné péče Help Uh. Hradiště, která zhodnotila současnou situaci v rodinách.

Jak vnímáte, že jsou děti už bezmála rok vytrženy z běžného života?

Je to velmi nepřirozená situace, která je pro většinu rodin s dětmi ve školním věku náročná. Omezení, která jsme nyní nuceni dodržovat, jsou dlouhá a jejich konec je zatím v nedohlednu. Takto dlouhá doba s omezením velké části běžných aktivit dětí i dospělých s sebou nese rostoucí napětí, nervozitu, podrážděnost, nebo naopak pasivitu, ztrátu zájmu a apatii. Dětem i rodičům chybí mimo jiné možnost odreagovat se i si od sebe odpočinout.   

Zvýšil se vám v Helpu zájem o konzultace?

V současné době se setkáváme s tím, že lidé jsou nejistí a mnohdy nevědí, které služby jsou k dispozici a které jsou uzavřené. Je zde také určitá opatrnost či obavy z nákazy a z toho vyplývající odkládání řešení problémů. U nás máme pro individuální konzultace otevřeno a oproti běžnému stavu je poptávka spíše nižší. K nám dochází za běžných okolností mnoho rodin právě na doporučení škol, které jsou nyní uzavřené. V distanční výuce se citelně snižuje možnost pedagogů všímat si nestandardních projevů chování, nálad nebo toho, jak žák zvládá učivo a přípravu do školy. Toto všechno při běžné výuce učitelé zachytili a pokud tyto projevy trvaly déle, řešili je s žákem i rodiči a třeba jim doporučili se na nás obrátit. V distanční výuce chybí tento aspekt běžné živé interakce mezi lidmi, kdy učitel vidí, jakou má kdo náladu, jak se chová, jaká je atmosféra mezi dětmi apod. Víme také, že mnoho dětí motivuje k řešení jejich problému právě rozhovor s učitelkou, učitelem ve škole.

Nezaznamenali jste nárůst závislostí a psychických problémů žáků a studentů? 

Vnímáme, že přibývá dětí s úzkostmi a depresivními náladami, které často pramení ze ztráty smyslu, ztráty aktivit, které měly rádi, ztráty dřívějších kontaktů, které pro mnoho dětí znamenají prakticky osamělost. K nárůstu závislostí na internetu, sociálních sítích a dalších technologiích dochází, už vzhledem k nutnosti je denně několik hodin využívat. Technologie se také stávají náhražkou vrstevnických kontaktů. Co také dětem jiného zbývá? Je dobré udržovat zdravý přístup dítěte k technologiím. To je ale nyní obtížné, když dětem jako rodiče nemáme moc co nabídnout. Nemohou jít za kamarády, sportovat, do kroužků a podobně.  

Co byste poradili rodičům, kteří musí nechávat 10leté děti doma samotné na celou pracovní směnu?

Aby co nejvíce usilovali o dodržování pevného režimu. Pravidelnost a řád znamenají jistotu, hranice, bezpečí. Aby také podporovali děti v udržování návyků v těch nejobyčejnějších oblastech, jako je hygiena, stravování, spánek, pohyb a v neposlední ředě také v plnění domácích povinností. Je výhodné vytvořit si společně plán a rozepsat jej (jako rozvrh hodin), aby dítě vidělo, co jej který den a kterou hodinu čeká. Doporučila bych také mluvit s dětmi o tom, co během dne dělají a prožívají, a hledat různé zpestřující aktivity pro společně strávený čas.

A co jejich dětem, které se samotné doma třeba bojí? 

To by bylo spíše na rozhovor s konkrétním dítětem a rodičem. Fungovat mohou různé věci - stanovení pevných časů telefonátů s rodiči, domácí mazlíček, hračka, která dítě „hlídá“, a podobně. Jsou ale i děti, které jsou samotou natolik zúzkostnělé, že je potřeba se tématu více věnovat. Pro dítě je velmi důležitý také optimismus a dobrá nálada rodičů.

autor: Iva Pašková

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace