Začíná velkolepý návrat dětí do škol

Začíná velkolepý návrat dětí do škol
Foto: ilustrační foto
Slovácko Volný čas 12 / 04 / 2021

Právě dnes se po dlouhých měsících vrací první stupeň a předškoláci do škol. Kdo ví, na jak dlouho. Žáci druhého stupně základních škol, středoškoláci i vysokoškoláci stále zůstávají na distanční výuce.

Jak vysvětlit dítěti, že může odeslat celou třídu do karantény 

Tolik kritizované uzavření škol se najednou stalo předmětem politických ultimát a díky tomu je návrat poněkud zbrklý a chaotický. Rukojmím politických tahanic se bohužel stali školáci, kteří budou muset nastoupit na rotační výuku v rouškách a 2x týdně (pondělí a čtvrtek) se nechat testovat antigenními testy.

Jaký to pro ně bude pocit, když zrovna jedno konkrétní dítě kvůli pozitivitě způsobí karanténu celé třídy? Bude terčem zloby? Posměchu? Šikany? Budou si na něj spolužáci ukazovat prstem? Na to dostaneme odpovědi v následujících týdnech.

Proč se netestuje doma?

„Protože testování slouží k ochraně druhých. Musí tak být jisté, že test bude proveden správně a především, že pozitivní test v kolektivu povede k dalším ochranným krokům vůči ostatním spolužákům. Takovou záruku u domácích testů nemáme," vysvětluje Ministerstvo školství.

Každé dítě nemělo podporu rodičů

Učitelé by si měli uvědomit, že situace nebyla a není nároční jen pro ně, jak mnozí intenzivně předesílají, ale hlavně pro děti a také jejich rodiče, kteří za mnohé učitele museli doma po celou dobu doučovat.

Při návratu do škol by mělo být zohledněno, že se děti vrací z různých rodinných prostředí, kde měly také různé podpůrné podmínky pro výuku i zvládání současné situace. Některé byly nadšené, že jsou doma a nemusí do školy, užívaly si přítomnosti a péče rodičů, her, zábavy i společného učení.

Jiné musely být naopak celé dny samy jen s počítačem, kamarády on-line na síti, s televizí či telefonem, protože rodiče museli pracovat.

Najde se však i nemalé procento žáčků, kteří pochází z problematických rodin. Možná si vůbec nedokážeme představit, co dlouhé měsíce byly nuceny prožívat děti nepracujících alkoholiků, tyranů, choleriků a psychicky labilních  rodičů.

A místo toho, aby se vše vrátilo do normálu a rytmu jejich běžných životů, po měsících izolace s počítačem a telefonem budou děti opět vystaveny tlaku a stresu - jak dopadne jejich test!?

Jak se situace ve třídách bude odehrávat, se bude bezesporu odvíjet od přístupu pedagoga a vztahů ve třídě. Všichni jsme měli bohužel možnost si naplno ověřit, že tak, jak existují rozdíly mezi zaměstnanci v každé profesi, i na školách působí dobří a špatní učitelé - proto jistě dojde v tomto směru ke komplikacím. Abychom děti nevystavovali dalším psychickým potížím, měli bychom je citlivě i intenzivně na případnou pozitivitu testu připravovat.

Distanční výuka nebyla žádný med

Jak jsme v úvodu zmiňovali dobré a špatné učitele, i distanční výuka se odvíjela právě od jejich přístupu, možností, snahy, nadšení a kreativity. Mnozí se opravdu snažili a zasloužili by si metál za skvělou motivaci žáků daleko za hranicí svého platu. Takových bychom si měli vážit a vyvažovat je zlatem. Navíc, když v mnoha případech měli sami komplikované podmínky pro online přenosy. Bohužel jich ale není většina. Do redakce dorazilo mnoho stížností a příběhů na stejné téma - přehození pedagogické práce na rodiče, zavalování pouze samostudiem, úkoly a čísly stránek a nechuťí pedagogů jakkoli se přizpůsobit nové situaci. To vyhrotilo vztahy a otevřelo vášnivé  diskuze o úrovni našeho školství.

Jak tedy dětem pomoci?

Vytvořte doma „rodinnou radu“, která je výborným způsobem, jak vytvořit bezpečný prostor pro komunikaci. Problémy, které řešíte nebo vás trápí, společně okolo stolu nebo na jiném příjemném místě prodiskujte a společně pak najděte řešení.

Co doporučuje Vladimíra Šmídková z Pedagogicko - psychologické poradny v UH? 

Návrat dětí do škol je téma zcela zásadní a myslím, že všechny zúčastněné strany ho většinou i nedočkavě vyhlíží, protože nestandartní situace už trvá dlouho a lidé začínají být vyčerpaní, nemluvě o tom, že dětem „živá“ školní každodennost nesmírně schází. Testování je možná nepříjemnou, ale přece jenom vstupenkou k návratu… V Rakousku, které má s tímto scénářem již počáteční zkušenost odžitou, se naštěstí tyto obavy nepotvrdily…

Je potřeba, ujistit dítě, že je to něco, co je potřebné, prochází tím všechny děti – budou v tom „spolu“ (a taky tím prochází rodiče ve firmách, továrnách, k dnešku to zkrátka přechodně začíná patřit...), že škola je na to připravena, paní učitelka je bude provázet, ukáže jim, jak to mají udělat, poradí, když nebudou vědět… Jsou i videa na webu, kde dítě daný postup ukazuje… Asi by bylo možno ukázat i doma, v bezpečných podmínkách, na blízké osobě, ikdyž  třeba nebude k dispozici stejný AT jako ve škole… Brát vážně jeho případné obavy a nebát se na pochybnosti odpovídat, ovšem minimálně neutrálně či v pozitivním duchu… Tato „příprava“ by měla být pomocná ve zvládání samotné reality testování… Seznámit je i s tím, jaký bude postup, když  se test ukáže jako pozitivní… Že je to dočasný návrat domů (do situace, kterou už asi zná ze zkušenosti ať už rodinné či ze zkušenosti známých, sousedů…)  – a že v podobné situaci může být mnoho dalších dětí i dospělých, ale je to způsob, jak ochránit ostatní…

Myslím, že školy přemýšlí i nad tím, jak dopřát dětem, které budou chtít a potřebovat, toto testování absolvovat s rodičem. Zkrátka že se může spolehnout na své dospělé, že mají plán (vědí, co dělat…), který jim umožní být při vyučování znovu ve své třídě, s kamarády a paní učitelkou…

 Buďme k sobě laskaví a vstřícní

Děti, pedagogové i rodiče byli dlouhou dobu vystaveni naprosto neznámé situaci, která přinesla spoustu znejisťujících a ohrožujících momentů. Děti jsou, stejně jako dospělí, ovládány pocity apatie, úzkosti, paniky, strachu, pocity samoty, odloučení od kamarádů, spolužáků, a s velkou pravděpodobností budou mít tyto stavy vliv i na chování dětí a třídních kolektivů po obnovení školní docházky.

Jste-li pedagog nebo máte-li možnost nějak ovlivnit dění ve třídě, snažte se po návratu nejprve pracovat na vztazích, než začnete dohánět učivo. Společně s dětmi se totiž do škol vrátí i jejich emoce, prožitky a obavy.

V třídním kruhu se ohlédněte za náročným obdobím a snažte se navázat na dřívější atmosféru. Pro navození pozitivní a činorodé nálady kolektivu je nejdůležitější posílit pocit psychické pohody a bezpečí každého žáka. Proto je nutné si dopředu vysvětit, že i kdyby byl příčinou karantény třídy kterýkoli ze spolužáků, v žádném případě mu to nesmí být zbytkem třídy vyčítáno a zazlíváno.

 

Rodinná rada

Rodinná rada představuje pro děti výbornou příležitost naučit se zkoumat různé situace, diskutovat a navrhovat jejich řešení. Menší děti mají možnost sledovat, jak se ke společným řešením staví jejich rodiče a starší sourozenci. Rodiče mohou svým dětem zdravě modelovat sdílení vlastních pocitů a tak zabránit nahromadění stresu. Někdy také vysvětlit, proč se v nějaké situaci zachovali pro děti možná nepochopitelně. Můžete se navzájem ocenit a povzbudit v příjemných i složitých situacích. Zkrátka je to společný čas, kdy jste spolu, a ne jenom vedle sebe.

 

Učitelé prosím:

Dbejte na to, aby každý žáček ve třídě měl své místo a nebyl jakkoli vyloučený ani za pozitivní test

Mluvte s žáky o tom, na co se nejvíce těšili a co zažívali

Zajímejte se o to, jak se cítili během distanční výuky a jak se cítí právě teď

Oceňujte žáky za hezké chování a vzájemnou pomoc

Citlivě reagujte na varovné signály v podobě negativních změn v chování a náladě

 Opakujte si společně pravidla a zvyklosti, na kterých jsme se domluvili

 Konflikty řešte klidným a konstruktivním způsobem

 Dávejte žákům najevo důvěru v to, že se vše potřebné zvládnou doučit

autor: Iva Pašková

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace