I přes zmatky ve školství se děti vrátí do lavic

I přes zmatky ve školství se děti vrátí do lavic
Foto: archiv DDK  /  Psycholožka Martina Veselá radí, jak připravit děti do škoy...
Slovácko Volný čas 23 / 04 / 2020

Jak dítě připravit na návrat do školy, poradí psycholožka Martina Veselá

RODINA

Děti už jsou díky pandemii více než měsíc doma. Rodiče byli ze dne na den nuceni převzít na sebe roli učitelů, svačinářů, družinářů i kuchařek. Žáci i studenti byli vytrženi ze svého režimu, postrádají kamarády, zájmové kroužky a volnost.
Některé školy zareagovaly bezprostředně po ohlášení karantény inovativně. Učitelé pracují se svými žáky v on-line prostoru za pomoci nejrůznějších sociálních sítí, telefonů, i netradičních možností, žáky a rodiče povzbuzují a mají o ně zájem. Jiní pouze navalí na žáky pomocí e-mailu anebo studijních aplikací úkoly, bez jakékoli snahy, systémem „poraď si sám“.
Rodiče si celkem zoufají, protože karanténa trvá už dlouho. Proto všichni netrpělivě očekávali informaci, kdy se opět otevřou brány škol. Po projevu ministra školství Roberta Plagy všem rodičům, žákům a hlavně ředitelům škol spadla brada. Do lavic se vrátí pouze mladší školáci a maturanti, ale za velmi zmatených podmínek...
Abychom zmatky a dohady zbytečně nepodporovali a připravili jsme mladší děti na návrat do lavic, obrátili jsme se na školní psycholožku Martinu Veselou, která působí při ZŠ a MŠ v Buchlovicích.

 
Děti se do škol vrátí po více než dvou měsících, kdy byly izolovány doma, pouze s rodinou - jak je připravit na návrat do opětovného režimu?

Pokud se děti vrátí "do lavic” ještě před prázdninami, bude zřejmě vhodné je připravit na trochu jiný režim fungování, než na jaký byly dosud zvyklé ve škole. Osobně za nejdůležitější považuji především přiměřenou informovanost dětí vzhledem k věku - tedy zbytečně nestrašit, ale ani nezlehčovat situaci - a také “bezpečnost chování” dětí ve třídách, což bude zřejmě závislé na tom, jaká opatření ve školách budou nastavena. Vnímám jako náročné zejména neshromažďování se např. na chodbách a toaletách. Žáčci 1. stupně jsou přirozeně hraví, spontánní a s velkou pravděpodobností budou tíhnout ke kontaktu se svými spolužáky. Právě tady mohou dětem pomoci “instrukce” rodičů, kteří je tak mohou připravit ještě doma. A protože většinou rodič jde svému dítěti příkladem, tak pokud nosí venku roušku, myje si často ruce a prakticky dodržuje všechna ta pravidla a doporučení, která jsou nyní nastavena, a dítě to vidí a vnímá, je to ten nejpřirozenější způsob učení se nápodobou od svých rodičů.
 
Po dobu karantény byla přerušena osobní kamarádská pouta - vnímáte to jako problém?
Po pravdě si myslím, že pouta tak úplně přerušena nebyla díky komunikačním technologiím, které doba nabízí - i prvostupňoví žáci často vlastní mobil s různými komunikačními aplikacemi, díky kterým jsou v kontaktu (to slovo má teď trochu jiný význam) se svými kamarády.
Kamarádství mezi dětmi považuji za velmi důležité. Proto také ve škole v Buchlovicích máme zaveden pro 1. stupeň celoroční preventivní program Druhý krok, zaměřený právě na sociálně-emocionální učení, kdy se děti učí být více empatickými, komunikovat s druhými, řešit konflikty, zvládat hněv, agresi, vlastně znát všechny své emoce a umět tak s druhými lépe vycházet, díky čemuž mohou vznikat přátelství, která vydrží při dobré vůli třeba celý život.
 
Děti komunikovaly pouze s rodiči a sourozenci. Nebude to pro ně stres, až se vrátí do lavic?

Věřím, že ohledně komunikace je ten okruh širší, ať už se týká širší rodiny, například prarodičů anebo právě komunikace s kamarády, spolužáky prostřednictvím jiných komunikačních kanálů. Spousta žáků je v denním on-line kontaktu také se svými učiteli.
Myslím si, že většina dětí se do školy těší, a to je dobře, jelikož teď nemají prázdniny, učí se. Ve škole budou mít přidanou hodnotu v podobě přestávek, kamarádů a změny prostředí.
Stres bych viděla možná u úzkostlivějších dětí ohledně jejich bezpečnosti. Aby žádný stres nebyl, doporučila bych všem rodičům mluvit o tom se svými dětmi a pravdivě - aby věděly, co se děje, proč jsou taková opatření, k čemu nám jsou a proč teď není škola a že možná budou nějaká pravidla fungování ve škole apod. Pokud si s tím rodiče nevědí rady, doporučené způsoby komunikace mohou najít například na stránkách ministerstva školství, kde je k tomu zajímavá příručka i komiks, Linky bezpečí, katedry psychologie FSS MU či jiných.
 
Více než dřív byly na telefonech, počítačích, herních konzolách a sociálních sítích. Jak je zase vrátit do reálného světa?
Děti využívají vymožeností výpočetní techniky současné doby a mnohé z nich se ve svých počítačových dovednostech také za tuto dobu zlepšily - nejen hraním her, ale také učením se programování, prací v různých programech, sociálních sítích, ale také používáním různých aplikací. Ale protože člověk je tvor sociální, společenský, tak mám důvěru, že děti přirozeně dají přednost interakci s druhými a osobnímu kontaktu, na který se už teď těší, a nebudeme je muset jako dospělí nijak zvlášť pobízet, ba naopak možná mírnit. Na druhé straně, jsou i děti, které jsou introvertnější, stydlivější, úzkostnější, a těmto pak současný stav poměrně vyhovuje, nemusí do osobního kontaktu s druhými - tyto děti pak budou potřebovat od nejbližších dospělých, ale i kamarádů jemně a lehce pobídnout, povzbudit, motivovat k udržování kamarádství a následně je ocenit za pokroky, které dělají.

autor: IVA PAŠKOVÁ
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace