I v hubnutí si zachovejme selský rozum

I v hubnutí si zachovejme selský rozum
Foto: ilustrační foto
Slovácko Volný čas 12 / 01 / 2022

Pravidelným povánočním tématem skloňovaným ve všech pádech je hubnutí. Ač existuje nepřeberné množství rad a zaručených diet, obezita dospělých i dětí začíná být nejzávažnějším problémem v lékařských ordinacích.

Žijeme v komerčním světě, kde člověk musí stát nohama na zemi a číst mezi řádky, aby rozeznal, co je skrytá a podprahová reklama, co je mnohdy naprostý nesmysl za nehoráznou cenu.

Starší generace bezmezně věří lékařům i všem zdravotnicky zaměřeným reklamám, takže za nehorázné peníze skupují, co je pro hubnutí, zlepšení a prodloužení života doporučeno. Nezkoumají, jestli to není podvod nebo jen hezky naservírovaný marketingový tah…

Nemáme v plánu hodnotit a srovnávat současné TOP diety, jako jsou low carb, nízkosacharidové či keto diety. Každá má něco do sebe. Někomu pomůže na jedné straně, na druhé zase uškodí, jinému výborně sedne a rozhýbe metabolismus atd. Podstatné však je, aby člověk změnil celkově přístup k životu i stravování, protože bez toho se sice dočká zhubnutí, ale jen na krátkou dobu. Po návratu do zajetých kolejí zákonitě nastupuje jo-jo efekt. S další a další dietou se zpomaluje organismus a hubnutí jde mnohem pomaleji…

Proto si zachovejme selský rozum a držme se prověřených rad obezitologů a renomovaných lékařů, kteří se hubnutím a zdravým životním stylem zabývají.

Ušetřete na sladkostech, dopřejte si kvalitní potraviny

V každém obchodě najdete kvalitní potraviny. I když se někdy člověk brání ceně, snažte se kupovat bio produkty, které jsou vyráběny v souladu s přírodou bez použití pesticidů a dalších nebezpečných látek. Jsou sice dražší, ale když si odpustíte spoustu zbytečností, které běžně kupujete, můžete si je dovolit. Při dietě nebudete potřebovat tolik sladkostí, brambůrek, fast foodů a jiných lákadel, takže když omezíte nákup zbytečností, ještě ušetříte.

Čtěte etikety na potravinách

I když jsou psané titěrným písmem, stojí za to si občas si přečíst, z čeho jsou potraviny složené. Kolik obsahují bílkovin (proteinů), které jsou základním stavebním kamenem a velmi dobrým pomocníkem při redukčních dietách. Ve zdravé stravě patří mezi základní a nenahraditelné živiny, navíc také ze všech živin dokáží nejlépe zasytit. Jejich nedostatek negativně ovlivňuje celkový fyzický i psychický vývoj člověka, nadbytek naopak může znamenat velkou metabolickou zátěž zejména pro játra a ledviny. Nejvhodnějšími zdroji bílkovin jsou kvalitní maso, vejce a nedoslazované mléčné výrobky. Pokud však nejíte maso, pravidelně doplňujte chybějící vitamin B12 a železo.

Používejte zdravé tuky

I tuky jsou nezbytné pro zdravou životosprávu a hubnutí. Podporují funkci buněk a celého hormonálního systému. Zdravé tuky najdete v avokádu (můžete si je namačkat na chleba), ořeších, kvalitních rybách, vejcích, patří mezi ně olivový olej, sádlo nebo přepuštěné máslo.

Důsledně se ale vyhýbejte transtukům, které v hojné míře obsahují průmyslově zpracovávané potraviny. K nejčastějším zástupcům takových potravin patří hranolky, brambůrky, sušenky, hotovky anebo smažené koblihy.

Cukr je potřeba omezit

O cukru se říká, že je to bílá smrt, a něco pravdy na tom bude. Cukry jsou totiž zodpovědné za dnešní epidemii obezity a vznik obrovského nárůstu civilizačních nemocí. Mnozí se však nedokáží cukru vzdát, proto vyměňte mlsání za ovoce, přestaňte pít sladké limonády, sladit čaj a kávu a nahraďte je některým jiným přírodním sladidlem, ideálně tím s nižším glykemickým indexem  - v prodejnách se zdravou výživou vám jistě poradí.

Solíme většinou třikrát víc, než bychom měli!

Zvednutým prstem může být informace, že průměrný Čech i Moravák solí třikrát víc, než je doporučená denní dávka! Sůl je pro zdravé fungování lidského organismu nezbytná. Pokud ale solení přeháníme, zbytečně si zvyšujeme krevní tlak a přibližujeme se infarktu i cukrovce, onemocnění ledvin a některým onkologickým onemocněním. Vyhýbejte se průmyslově zpracovaným, konzervovaným a sterilovaným potravinám.

Sedm dobrých rad

• Přeslazené cereálie a instantní kašičky vyměňte za kaši z ovesných vloček a jáhel.

Slaďte ovocem, přírodními sirupy a medem.

Místo proteinových tyčinek si dejte vajíčko.

Vařte a pečte doma co nejvíce, je to zdravější i levnější.

Namísto koktejlu s omega-3 tuky si dejte rybu.

Drahé přípravky s vlákninou vyměňte za dostatek zeleniny.

Používejte celozrnnou mouku a kupujte co nejméně zpracované obiloviny.

autor: Iva Pašková

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace