Máte chuť někoho zabít? Dusí vás nervozita? Pomlouvá vás někdo?

Máte chuť někoho zabít? Dusí vás nervozita? Pomlouvá vás někdo?
Foto: ilustrační foto
Slovácko Volný čas 20 / 01 / 2021

Stále prožíváme podivné časy. Hromadí se v nás v nejistota, strach z budoucnosti, hněv na vládní nařízení, zklamání z chování lidí. A když se vydáme načerpat síly do přírody, místo pozitivního nádechu se musíme prodírat davy lidí, kteří vyrazili stejně jako my.

Poradíme, jak se během minute dostanete do klidu

Kypí v nás negativní emoce, cítíme se vykolejeni. Tento stav umocňuje stereotyp, který nás už od jara provází. Nemůžeme si vyčistit hlavu zábavou, sportem ani kulturou.

Každý na tento stav reaguje jinak. Někdo si v těch zmatcích dokáže najít něco příjemného, čímž dobije baterky a popere se s nepřízní doby. Druhý si neustále stěžuje, nadává a je nesnesitelný.

Aby se vám žilo lépe, poradíme, jak se nenechat vykolejit a co nejrychleji najít ztracenou rovnováhu.

Nestyďte se, že brečíte při filmu

Nestyďte se, že brečíte dojetím u filmu, dávejte najevo, že jste šťastni, dávejte lásku, odvahu, naději, víru. Tyto pocity pomáhají zlepšit duševní pohodu a pomáhají vám zrealizovat vaše touhy, sny a cíle.

Naopak pocity strachu, hněvu, odsuzování, viny, zklamání, zášti, nejistoty, pochybností, váhání, agrese, zlosti a smutku, které nedokážete zpracovat, se ukládají ve vašem podvědomí a jsou jednou z nejčastějších psychosomatických příčin nemocí.

Další forma nezpracovaných emocí je útěk k alkoholu, cigaretám, drogám, jídlu, pornu, počítačovým hrám a dalším závislostem.

Proto se pokuste své nepříjemné emoce vzít na milost. Naučte se je zkoumat a naslouchat jim. „Co to znamená, že se tak cítím? Co mi ten hněv říká? Co mi vlastně vadí?“ A mluvte o nich s lidmi, kterých se to týká.  

Pokaždé přehodnoťte situaci

Naštve vás dítě, které si nechce dělat na distanční výuce úkoly? Nikdy nereagujte v afektu pod vlivem svých emoci, protože to takřka nikdy nepřinese žádný užitek, ale naopak může to způsobit komplikace ve vztazích s okolím. Emoce se také nikdy nesnažte vytěsňovat, protože se ukládají a způsobují zdravotní problémy. Každý nepříjemný pocit se snažte přehodnotit…

Nerozčilujte se, nevyčítejte, dítě nebijte. Pětkrát se dlouze nadechněte a uvědomte si, jak jste šťastní, že je vaše dítě zdravé. Pak najděte adekvátní způsob trestu, který bude za nesplněné úkoly následovat. S potomkem vše rozumně prodiskutujte. Uložený trest v každém případě dodržte a nenechejte se obměkčit. Pedagogové často říkají, že největším rodičovským prohřeškem je nedůslednost.  

Nepříjemní lidé? Žádný problém

Nemůžete se vyhnout setkání s člověkem, který je vám nepříjemný, ale musíte s ním vycházet? Nemusíte se za to odsuzovat. Nemůžete přece vůlí ovlivnit, že někoho nemáte rádi. Můžete se však naučit s tím negativním pocitem pracovat.

Usmějte se na něj a popřejte mu pěkný den. Tím negativní emoci zpracujete, aniž byste „překročili sami sebe“. A možná tím i vylepšíte vzájemný vztah.

Pomlouvá vás někdo? Není to vaše vina...

A když vám během dne kolega nebo soused řekne něco nepříjemného, nebo se dozvíte, že vás pomlouvá, neberte si to osobně. Uklidněte se a uvědomte si, že takhle se chová normálně a ke každému. To pak není váš problém, ale jeho. Třeba je zatrpklý, nešťastný a tahle si dodává sebevědomí.

Uvidíte, že když tu situaci rozeberete i z jiné strany, uklidníte se. Jakmile se totiž naučíte sami se sebou pracovat, bude vám to fuk. Provedli jste totiž přehodnocení situace a to vás nevede k užírání se a otázkám „Proč to tak řekl? Vždyť jsem mu nic neudělal/a“.

Naučíte-li se přehodnocovat situace tak, aby vám přestaly způsobovat negativní emoce, ve výsledku si budete sami sebe víc vážit, budete spokojenější a vylepšíte i sociální vazby, zatím co ostatní se budou užírat a cítit se nespokojeně.

Mark Twain to pěkně odhalil

Víte, že největší zdroj našeho stresu si nosíme ve vlastní v hlavě? Mark Twain to pěkně odhalil: „V životě mě trápila spousta věcí, z nichž většina se nikdy nestala.“

Jistě znáte představy, obavy a černé scénáře typu: „Určitě se stalo něco hrozného! Tohle dopadne špatně! Jak tohle jenom zvládnu? Jak to všechno stihnu?,“ které nám vysílá mozek a neuvěřitelně nás mnohdy zbytečně stresuje.

Právě trénink zvládání negativních emocí nás uchrání od stresu a nervozity. Pomáhá nám k tomu i technika pomalého dýchání, která je vědecky ověřena. Navozuje v lidském těle a psychice stav klidu a uvolnění.

Jednoduchá technika pro zvládání emocí

•        Zavřete oči a upoutejte svou pozornost na to, co vás rozhodilo. Místo toho, abyste svoje pocity uzamkli do svého těla, tak si je promítněte jako film, který sledujete v kině. Budete jen pozorovatel, který nic neřeší, nesoudí, nehodnotí a ani se s tím, co se odehrává, neztotožňuje. Jako by to nebyla vaše součást.

•        Svoji pozornost soustřeďte na váš pomalý dech - nadechujte se a počítejte do 5, pak na 5 zadržte dech, na 5 vydechujte a na 5 opět zadržte dech. Toto dechové cvičení zopakujte 3-5x a uvidíte, že nepříjemná emoce ustoupí. Můžete si tak pomoci v emočně vypjatých situacích.

•        Své rozbouřené emoce zklidníte, nezpracované pocity se ve vás nebudou ukládat a vy tak obnovíte ztracenou rovnováhu.

autor: Iva Pašková

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace