Nemusíte utrácet balík peněz za krátkodobé diety

Nemusíte utrácet balík peněz za krátkodobé diety
Foto: ilustrační foto
Slovácko Volný čas 16 / 01 / 2021

Životní styl je nejdiskutovanějším a nejomílanějším tématem ženských časopisů a portálů. Netuším, do jaké míry jsou jejich testy nejrůznějších výrobků relevantní a do jaké míry skrytou reklamou. Zkušený čtenář však dokáže číst mezi řádky a řídit se zdravým rozumem. Stejné je to i se zaručenými dietami, které jsou pravidelným tématem od povánočních týdnů až do jara.

Z médií se doslova valí články s radami na nejúčinnější odtučňovací kúry se stoprocentně jistými výsledky. Každá žena si pod tlakem společnosti, která je doslova posedlá štíhlostí a přehnanou honbou za zdravím, alespoň jednou vyzkoušela zhubnout. Proto se tato oblast stala velice lukrativním byznysem pro prodejce diet od různých předražených společností, odborné i neodborné výživové poradce, autory jídelníčků na míru apod.

Tématu diet jsme se chtěli vyhnout, ale nakonec na žádosti čtenářů toto téma nevynecháme. Nebudeme však srovnávat současné TOP diety, jako jsou low carb, nízkosacharidové či keto diety. Pro vaše potřeby přineseme rozhovor s naší specialistkou Margit Slimákovou a doporučení, jak se zdravě stravovat, aby vás to nestálo balík a mohli jste celkově změnit svůj přístup k jídlu.

Vsaďte na kvalitní suroviny

I když se někdy člověk brání ceně, snažte se kupovat BIO produkty, které jsou vyráběny v souladu s přírodou bez použití pesticidů a dalších nebezpečných látek. Jsou sice dražší, ale když si odpustíte několik čokoládiček, sušenek a brambůrků, můžete si je dovolit koupit. 

Zařaďte více bílkovin

Bílkoviny (proteiny) jsou základním stavebním kamenem a velmi dobrým pomocníkem při redukčních dietách. Ze všech živin dokážou nejlépe zasytit. Ve zdravé stravě patří mezi základní a nenahraditelné živiny. Jejich nedostatek negativně ovlivňuje celkový fyzický i psychický vývoj člověka, nadbytek bílkovin naopak může znamenat velkou metabolickou zátěž zejména pro játra a ledviny. Nejvhodnějšími zdroji bílkovin jsou kvalitní maso, vejce a nedoslazované mléčné výrobky. Pokud však nejíte maso, pravidelně doplňujte chybějící vitamin B12 a železo.

Používejte zdravé tuky

I tuky jsou nezbytné pro zdravé hubnutí a pro naše celkové zdraví. Podporují funkci buněk a celého hormonálního systému. Zdravé tuky najdete v avokádu (můžete si je namačkat na chleba), ořeších, kvalitních rybách, vejcích, patří mezi ně olivový olej, sádlo nebo přepuštěné máslo.

Důsledně se ale vyhýbejte transtukům, které se vyrábějí procesem zvaným hydrogenace aneb ztužování a v hojné míře je obsahují průmyslově zpracovávané potraviny. K nejčastějším zástupcům takových potravin patří hranolky, brambůrky, sušenky nebo smažené koblihy.

Cukr je bílá smrt…

O cukru se říká, že je to bílá smrt, a něco pravdy na tom bude. Cukry jsou totiž zodpovědné za dnešní epidemii obezity a vznik obrovského nárůstu civilizačních nemocí. Mnozí se však nedokáží cukru vzdát, proto vyměňte mlsání za ovoce, přestaňte pít sladké limonády, sladit čaj a kávu.

Omezte solení

Zvednutým prstem může být informace, že průměrný Čech solí třikrát víc, než je doporučená denní dávka! Sůl je pro zdravé fungování lidského organismu nezbytná. Pokud ale solení přeháníme, zbytečně si zvyšujeme krevní tlak a přibližujeme se infarktu i cukrovce, onemocnění ledvin a některým onkologickým onemocněním. Vyhýbejte se průmyslově zpracovaným, konzervovaným a sterilovaným potravinám.

Příklady, jak nahradit zbytečné produkty

Namísto přeslazených cereálií a instantních kašiček uvařte dětem kaši z jáhel nebo ovesných vloček.

Namísto proteinových tyčinek si dejte vajíčko.

Namísto koktejlu s omega-3 tuky si dejte rybu.

Namísto přípravků s vlákninou jezte dostatek zeleniny a obiloviny v co nejméně zpracované podobě.

autor: Iva Pašková

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace