Obě zušky nabídly žákům výuku na dálku

Obě zušky nabídly žákům výuku na dálku
Foto: ZUŠUH  /  Žačka Sára Pavlíčková s Evou Holečkovou.
Slovácko Volný čas 06 / 04 / 2020

Všechny obory za pomoci pedagogů fungují v domácím provedení

Už více než tři týdny jsou kromě základních a středních škol uzavřeny také „zušky“. Ačkoliv učebny a lavice zejí prázdnotou, koronavirové prázdniny děti a učitelé nemají - v obou hradišťských zuškách se pustili do distančního vzdělávání a vyučují děti i s nimi komunikují na dálku.

Zuška v papučích stále na očích

• ZUŠka UH

„Umělci a pedagogové v jednom, tedy osobnosti, které působí na naší ZUŠ UH, jsou velmi pracovití a kreativní lidé. To platí za časů klidných, ale i těch dnešních. A v naší škole se to projevilo i tím, že výuka plynule přešla do sfér mezi nebem a zemí. Tedy těch elektronických,“ říká s nadsázkou ředitel školy, houslista Jiří Pospíchal.
Například v hudebním oboru probíhá distanční výuka žáků přes chat a videohovory, e-mailem a také telefonním hovorem. Některé úkoly, zejména v hromadných naukách, naleznou děti na webu školy www.zusuh.cz. A rodiče to zaujalo a spolupracují. „Reakce ze strany rodičů jsou velmi kladné a děti mají motivaci cvičit a připravovat se na každou lekci. Navíc si mohou své skladby natočit a zúčastnit se online koncertu, který pořádá naše škola na kanálu Youtube,“ upřesňuje pedagog a vedoucí dechového oddělení Martin Baláž. Podobnou cestou se vydali i učitelé smyčcového oddělení - žáci posílají pedagogovi svoje nahrávky a ten zpětně komentuje chyby, kterých se dopouštějí. „Dále žáci dostanou písničku, kterou se mají za úkol naučit hrát i zpívat, a žáci z cimbálové muziky si navíc zkomponují svůj hlas a harmonizaci. Vše mně pošlou zpět a já to opravím, případně poradím, jak dál,“ dodává zástupce školy a pedagog Pavel Štulír. Formou videa a chatu probíhá také výuka klavíru. „Žáci mi posílají videa rozpracovaných skladeb v různém stupni vývoje a já jim vysvětluji způsob nácviku jednotlivých míst. Přibližně 80 % žáků takto pracuje bez větších problémů,“ vysvětluje vedoucí klavírního oddělení ZUŠky Jana Hanáčková. Podobným způsobem, za podpory moderních komunikačních technologií, funguje výuka také v ostatních hudebních odděleních.
Ve výtvarném oboru chystají učitelé zajímavé projekty. Učitel zadá téma, techniku zpracování, formát (s přihlédnutím k možnostem běžné domácnosti) a pošle žákovi vizuální předlohu. Žák nafotí své dílo mobilním telefonem/digitálním fotoaparátem nebo ho naskenuje a výsledný soubor zašle s komentářem učiteli, případně si ho uloží do složky a konzultace s učitelem proběhne až ve výuce. „Já chci žákům nabídnout dokumentární projekt, který bude introspektivně zaměřen na jejich prožívání aktuální situace tak, jak ji doma skutečně žijí. Fotky si budeme navzájem sdílet a hodnotit. Budeme spolu v kontaktu, budeme komunikovat, bude to zábava. Zároveň ale vznikne hodnotný materiál, který později zpracujeme,“ přibližuje Marek Malůšek, který na škole vyučuje předmět Fotografie a nová média. Již nyní je na Facebooku školy k vidění soubor fotek dokumentujících jeden dobrý lidský skutek (bezplatné šití roušek) či projekt, na kterém mladí fotografové pracovali v roce 2016 - Hradiště se v něm proměnilo v liduprázdné město duchů a jeho obyvatelé se zahalili do ochranných obleků. Že se tato vize naplní ani ne o čtyři roky později, v té době nikdo nevěděl.  
Taneční obor zvolil výuku přes sociální sítě, a to formou video tréninků spojených s úkoly podle věkových skupin dětí. „Děti tančí stále, ale více méně bez nutnosti zadaných úkolů ze strany pedagogického sboru. Což považujeme za krásnou odezvu odkazující na motivační výuku našeho oboru,“ říká Jana Trubačíková, která na ZUŠ vede taneční obor. Že se žáci tanci navzdory koronaviru a uzavřeným školám i nadále věnují, dokládá spousta fotek a videí, které rodiče a žáci pedagožkám posílají ze svého domácího prostředí a které škola zveřejňuje na Facebooku.
Učitelé literárně-dramatického oboru pak nabídli svým žákům možnost přihlásit se do čtyř projektů: Hlasové rozcvičky, Pantomima, Tvorba autorské audioknihy a Individuální konzultace. „Téměř všichni žáci se do některého z projektů zapojili,“ potvrzuje učitelka Hana Nemravová.

Po prvním testovacím týdnu dálkového způsobu výuky tak převažují kladné zkušenosti. „Dokonce se nám podařilo zahájit sérii koncertů s poetickým názvem Zuška do ouška aneb Zuška v papučích stále na očích. Energii, kterou v sobě má naše zuška, prostě nemůžeme doma udržet,“ uzavírá Jiří Pospíchal. Na koncert Základní umělecké školy Uherské Hradiště se můžete těšit každý týden. Termíny hlídejte na webu www.zusuh.cz a na Facebooku.


Tento čas nebude ztracený, obohatí nás o samostatnost a kreativitu

• ZUŠ Slovácko

V hudebním, výtvarném i tanečním oboru ZUŠ Slovácko navzdory koronavirové situaci naplno probíhá výuka. Žáci se se svými učiteli setkávají ve virtuálních učebnách” prostřednictvím nejrůznějších moderních technologií a aplikací, ale i prostřednictvím komentovaných videí nebo starého dobrého telefonu.
„Snažíme se rodičům i žákům vyjít vstříc a přizpůsobit se jejich možnostem. Chápeme, že je to pro ně náročná situace a školních povinností se na ně hrne velké množství. Věříme ale, že hra na nástroj, výtvarné tvoření nebo tanec právě nemusí být jednou z dalších nepříjemných povinností, ale naopak vítaným zpestřením a rozptýlením. Naši pedagogové se naštěstí s kreativitou a elánem pustili do online výuky na dálku. V hromadných předmětech jako hudební nauka nebo výtvarka jsme se pak rozhodli jít cestou aplikace Google Classroom. Děti mohou pracovat přes mobil nebo počítač, tyto technologie jsou jim blízké a odezva je od dětí i rodičů velice kladná,” komentuje celou situaci ředitel školy David Hrubý.
Výuka na dálku samozřejmě nemůže plnohodnotně nahradit výuku tváří v tvář, ale otevírá zase řadu jiných možností, které možná začleníme i do běžného chodu školy,” říká zástupkyně ředitele Kristina Hrubá Czajkowská. Od pedagogů, máme např. zprávy, že se jim velice osvědčilo, aby se žáci sami zhodnotili z nahrávky, už jen díky tomu dokáží řadu věcí sami zlepšit a opravit.”
Pedagogové hudební nauky se zase pustili do tvorby vlastních výukových videí a připravují pro děti zejména kvízy a různé zábavné úkoly, aby mohly procvičovat a nezapomněly, co už se naučily. Cílem je koncipovat výuku tak, aby ji děti zvládaly co nejvíce bez pomoci rodičů, na které je toho i tak hodně.
Učitelky výtvarného oboru rozjely zajímavé projekty, které děti tvoří samy nebo s celou rodinou z toho, co doma mají. Komunikace probíhá podobně jako v hudebním oboru - žák výtvor vyfotí a přidá pod zadaný úkol ve virtuální učebně. Následně mu učitelka práci okomentuje, případně poradí a ohodnotí. Naším cílem bylo zaměřit se na klasickou rodinu, nepřitěžovat jim sháněním speciálních barev a pomůcek. Naopak, chtěli jsme, aby děti dokázaly tvořit umění i z mála běžné domácnosti. Pomalu tak vznikají pozoruhodná karanténní díla, která si jistě za nějaký čas zaslouží svoji výstavu,” popisuje učitelka Jana Široňová, vedoucí výtvarného oboru. Ochutnávku z výtvorů škola uveřejňuje na svém Facebooku a webových stránkách.
Nezahálí samozřejmě ani taneční obor, děti mají k dispozici výuková videa, která pro ně připravila učitelka Jarmila Krystoňová, mimo to i odkazy na hudbu a zajímavá taneční videa třeba na Youtube, kterými se mohou inspirovat. Žáci nahrávají svůj domácí trénink a posílají ho pak paní učitelce prostřednictvím e-mailu či další elektronické komunikace.

„Tento čas určitě nebude ztracený, děti se naučí víc samostatně pracovat a pedagogy zase přiměje zapojit více svou kreativitu a přemýšlet o své práci z jiné perspektivy. Určitě si z celé situace odnesou řadu cenných zkušeností pro jejich další pedagogickou práci. Je důležité, abychom se nenechali odradit, ale vytěžili z celé situace co nejvíc pozitivního,” uzavírá ředitel školy David Hrubý.

Názory rodičů

Dcera je s učitelem v kontaktu přes Messenger - napíše jí, co se má naučit, ona mu to nahraje na video a on jí napíše, co má zlepšit. I učitelka baletu komunikuje - posílá hudbu k tanečkům, které nacvičují, a videa a odkazy na baletní pohádky a návod, jak doma cvičit.

Syn je nadšený hudebník, natáčí jedno video za druhým, aby panu učiteli udělal radost, a je opravdu nadšený, když ho pochválí. Dodává mu chuť pokračovat a zlepšovat se. Osobní komunikace, podpora a zájem jsou pro děti hrozně důležité. A to si někteří učitelé bohužel neuvědomují. Náš naštěstí ano. 

Dcera hraje na klavír, takže poslechové skladby vždy na konci týdne natočíme a pošleme ke konzultaci učiteli, ve výtvarce mají zadané téma na týden a opět to pak fotíme a posíláme ke konzultaci a v dramaťáku jim učitel zadává úkoly typu: Vymýšlejte rýmy na křestní jména v duchu lidových popěvků, říkadel či škádlivek. Spojujte je s rytmickým pohybem, několikrát opakujte určené jméno a hledejte nejlepší rým. Takže za mě spolupráce víc než dobrá a jako plus vnímám, že se děcka víc naučí samostatně myslet a poradit si...

No já nevím. Učitel se občas ozve spíš z povinnosti, ale že by měl nějaký velký zájem, to nemůžu tvrdit. My mu techniku jak klást prsty nevysvětlíme, natáčet videa se nám moc nedaří, tak přemýšlí, že s docházkou skončí.

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace