Opět nám ukradnou hodinu spánku

Opět nám ukradnou hodinu spánku
Foto: ilustrační foto  /  Nedospalí řidiči způsobují autonehody
Slovácko Volný čas 23 / 03 / 2021

Už několik let se vášnivě debatuje o tom, že by se měl letní čas zrušit. Nestalo se, proto se ručičky hodin v neděli ve dvě v noci přehoupnou rovnou na třetí. Posunou se o hodinu dopředu a začne platit letní čas.

Letní čas přinese i větší počet smrtelných nehod

Budeme spát o hodinu méně, což nejhůře nesou malé děti, senioři a citliví lidé s poruchami spánku. Pro mnohé z vás, zvláště v současné situaci, může být „chybějící hodina“ velmi stresující. Než si na změnu tělo zvykne, narušíme si spánek a biorytmus a opět se budeme cítit vykolejení, podráždění, unavení…, jakoby praštění pytlem přes hlavu.

Posune se nám sice sociální čas, ale každý má v sobě také své vnitřní hodiny, které jen tak přemluvit nejdou.

Někdo se se změnou vyrovnává i týdny

Jednomu člověku posunutí vnitřního času nevadí a dalším čtyřem ano. Než se biorytmus srovná, může trvat tři dny, dalšímu týden a spousta z vás se bude se změnou vyrovnávat celý měsíc. Změně nepřispívá ani rozednění. Ranní ptáčata v současnosti vstávají za světla a zpěvu ptáků, po posunutí času se zase budou probouzet za tmy, což na dobré náladě zrovna nepřidá.

I když lékaři radí, abychom si na změnu času pozvolna zvykali dopředu, je těžké se s vnitřním nastavením domluvit. Proto musíme podstoupit několik fíglů, abychom tělo přelstili.

Pozor na dopravní nehody!

Statistiky uvádí, že se kvůli spánkové deprivaci řidičů zvedne během dvou týdnů po přechodu na letní čas počet smrtelných nehod až o 6 procent. Zvlášť nebezpečné je pondělí po víkendu, kdy ke změně došlo - počet nehod ve statistice stoupá až o 17 procent!

Skokové zkrácení doby spánku narušuje jeho kvalitu, což má za následek zvýšenou nehodovost. Nevyspalí řidiči nemají dostatečnou pozornost, nedostatečně vyhodnocují potenciálně nebezpečné situace. Jejich reakce jsou zpomalené.

Před delší jízdou je tedy dobré se dospat, během cesty dělat pauzy s protáhnutím a kávou na benzince. V autě během jízdy udržovat chladnější vzduch s provětráváním okénky a popíjením většího množství čisté vody.

Ode dneška jděte spát o půlhodinku dříve

Tento týden si zkuste nanečisto čas posunout o třicet minut, aby to pro vás ten příští nebyla taková darda.

I když se vám ještě moc nechce, zatáhněte závěsy a snažte se usnout za pomoci relaxační hudby anebo v absolutním tichu.

Na šlofíka zapomeňte

Pokud máte problémy s usínáním a letní čas vás rozhodí, i když jste odpoledne velmi unavení, raději se během dne nedospávejte. Večer byste nemohli usnout a ocitli byste se v kolotoči únavy a nespokojenosti. Raději vydržte a odpusťte si domácího šlofíka.

Ráno rychle vpusťe do pokoje slunce

Pokud máte štěstí a nevstáváte v 5 ráno, kdy po změně času opět nastane tma, ráno roztáhněte závěsy, otevřete okno a vpusťte do ložnice slunce. Jděte do práce alespoň kus pěšky, protože slunce vám pomůže překonat nepříjemné pocity ze změny, kterou letní čas přináší.

Mezi katolíky se prý traduje, že zimní čas je ten podle Pána Boha a je přirozenější, vlídnější, přátelštější i klidnější, zatímco ten letní vymysleli kapitalisti, kteří potřebovali v továrnách šetřit energií. V České republice byl letní čas zaveden v roce 1916. V Evropské unii je sjednocen od roku 1996. V letošním roce by se mělo rozhodovat o jeho zrušení…

autor: Iva Pašková

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace