Otužování má blahodárné účinky

Otužování má blahodárné účinky
Foto: ilustrační foto
Slovácko Volný čas 11 / 01 / 2021

Je docela úsměvné, že se po všech zaručených konzumních zdravotních novinkách a TOP nabídkách najednou znovu objevují činnosti, které tělu prospívají a dříve bývaly naprosto běžné. Po obyčejné chůzi se dostalo do popředí zájmu i otužování.

I když se o pozitivním působení chladu na naše zdraví vědělo už v minulém století a otužování doporučovali lékaři širokého spektra, takřka nikdo si jeho blahodárných účinků nevšímal. Otužilci, kteří na Štěpána před televizními kamerami plavali ve Vltavě, byli národem považováni za tiché blázny. Ale dnes? Covid způsobil zájem o posilování imunity a návrat k prověřeným věcem. Díky tomu bylo otužování znovu objeveno a stalo se módním hitem.

Ponořeny do Vltavy a dalších vodních toků, ledových kádí, bazénů a venkovních van se na sociální sítě fotí různé celebrity a řada osobností ze Slovácka, které jsou inspirací pro širokou veřejnost.

Vracíme se k prověřeným činnostem  

Covid způsobil, že se člověk pomalu vrací do své podstaty, najíždí na zdravější životní styl a posiluje imunitu. Daleko více chodíme pěšky, snažíme se vracet do přírody a také se začínáme hromadně otužovat. Tím se naše tělo stává daleko odolnější vůči bacilům, což ocení především ti, jež pravidelně trápí škrábání v krku, rýma, bolesti zad či celulitida. Po několika týdnech postupného otužování získáte za takřka nulové náklady komplexní balíček výhod. Posílíte imunitu, zlepšíte alergie i astma, vyhladíte vrásky, zmírníte celulitidu, zlepšíte náladu i psychiku. V těle se zvýší adrenalin, sníží se kortizol a vyplavuje se mnoho endorfinů, jež vyvolávají pocit štěstí. Potřebovat budete jen odhodlání, odvahu a trpělivost.

S otužování musíme začít postupně

Koho otužování láká, měl by si nastudovat hlavní zásady, aby si při skoku do ledové vody neublížil. Aby to pro tělo nebyl obrovský šok, musíme se totiž začít otužovat postupně. Hlavními zásadami jsou postupnost, dlouhodobost a každodennost.

Začít můžete postupně sprchováním od nohou přes tělo až po hlavu. Po klasickém osprchování přepněte kohoutek na chladnější vodu a postupně ubírejte teplou až do úplně studené. Pak každý další den dobu ve studené vodě prodlužujte až na 1-2 minuty. Máte-li však zdravotní problémy se srdcem, ledvinami anebo tlakem, raději se poraďte se svým lékařem.

U dětí se otužování vřele doporučuje taktéž, protože většina dětské populace je velmi zchoulostivělá - u miminek začněte jen otíráním chladnou žínkou. Postupně v rámci koupání zařaďte rituál formou hry, kdy dítě krátce osprchujete nejprve chladnější a pak studenou vodou...

Kdy si můžete troufnout zaplavat si v přírodě?

Po pravidelném tréninku ve sprše přes zimu můžete do přírody vyrazit už v pozdním jaru, pokračovat v létě a v plavání v přírodě setrvat alespoň dvakrát týdně zase až do zimy. Tělo si bude postupně zvykat. „Plavat je vhodné dvakrát týdně, nejlépe 5 až 20 minut, podle otužilosti a ambic plavce. Před plaváním je vhodné se prohřát během nebo rozcvičkou, po plavání je opět vhodné dodat tělu teplo pohybem, případně teplým nápojem. Nevhodné je pití alkoholu před plaváním i po něm. Životu nebezpečné je po plavání v zimní vodě vstoupit pod horkou sprchu. Hrozí selhání oběhového systému,“ upozorňují členové klubu otužilců. Za odměnu můžete přijet poměřit síly na Memoriál Alfreda Nikodéma v Praze, který je nejtradičnější otužileckou akcí.  

autor: Iva Pašková

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace