Pět jednoduchých kroků k jarní očistě těla

Pět jednoduchých kroků k jarní očistě těla
Foto: ilustrační foto
Slovácko Volný čas 01 / 04 / 2023

Jaro je cítit ve vzduchu a i když nás po ránu do tváří občas do tváře ještě štípe mráz, příroda neochvějně cítí, že nastává období znovuzrození...

S jarem nám příroda poskytuje možnost nadechnout se svěží vůně a začít jinak a lépe. Lékařská péče je čím dál nedostupnější, termíny objednání odborných lékařů jsou neuvěřitelně dlouhé, když člověka něco bolí. Právě proto bychom měli změnit svůj přístup ke zdraví: Nepolykat plnými hrstmi léky, ale jednoduchými podpůrnými metodami předcházet zdravotním komplikacím.

Detoxikace organismu uleví játrům a ledvinám

Abyste svému tělu odlehčili, vrátili harmonii a zdraví, musíte o něj s láskou pečovat. Naši předkové vždy na jaro drželi půst, čímž tělu odlehčili. My své tělo celoročně ucpáváme přejídáním, polotovary, fast foody, tukem, masem, smaženým, sladkostmi, ale i stresem, chemií a nedostatkem pohybu. Je třeba hodně odlehčit jídelníček. Jarní očistný program si můžete naplánovat sami v domácích podmínkách, když se budete držet našich pěti bodů.

Pitný režim je důležitý

Aby mohly detoxikační procesy v těle fungovat, je potřeba nejprve upravit pitný režim. Specialisté doporučují vypít dopoledne (do oběda) alespoň 1 litr převařené vody, do které vymačkáte půlku citronu či limetky.

V dopoledních hodinách je doporučováno popíjení čaje z ostropestřce, který můžete střídat s mátovým, zázvorovým. Navečer tělo zklidní kopřivový, fenyklový či heřmánkový, které podporují trávení a navodí před spaním relaxační náladu.

Pro doplnění důležitých vitaminů, minerálů a živin zařaďte ovocné a zeleninové šťávy a freshe. Svačinu můžete nahradit čistou ovocno-zeleninovou šťávou, kterou byste měli zařadit do svého jídelníčku jednou denně. Dělejte šťávu vždy čerstvou a vypijte ji do čtvrt hodinky, aby nedošlo ke škodlivým procesům, které brání detoxikaci těla. Ideálním detoxem je šťáva z červené řepy. Každý den vypijte alespoň 1 dcl šťávy, do které můžete přimíchat šťávu z jablka nebo z mrkve pro lepší chuť.

Šťáva k pročištění jater

1 l mrkvové šťávy + 1 lžičky za studena lisovaného oleje + šťáva z 1 citronu. Účinné je také pití přírodní citronády nalačno, a to i v průběhu dne - voda + šťáva z citronu. V detoxikační činnosti dobře působí zelený čaj maté a čaj lapacho.

Jezte co nejvíce zelené zeleniny

Na jaře zařazujeme do jídelníčku co nejvíce zeleniny zelené barvy (brokolici, špenát, kapustu), bohaté na vitaminy a minerály, která současně neobsahuje téměř žádné sacharidy. Dopřejte si bezmasé dny a o polovinu zvyšte příjem zeleniny.

Zelenina, která by spolu s obilninami a luštěninami měla být základem stravování, by se měla sníst vždy co nejdříve po uvaření - nejdéle do 4 hodin. Nikdy ji však znovu neohřívejte!

Přerušovaný půst

Právě na jaře je doporučováno zařadit krátkodobé půsty, které odlehčí metabolismu a uleví od únavy. Můžete si vybrat z několika variant stravovacího vzorce, kdy se střídají fáze půstu a fáze jídla.

Běžné vzorce, podle kterých se přerušovaný půst řídí

16/8 - 16 hodin půstu a osmihodinové okno pro jídlo (doporučováno mužům)

14/10 - 14 hodin půstu a desetihodinové okno pro jídlo (doporučováno ženám)

„Při přerušovaném půstu typu 16/8 může být např. vynechána snídaně, začíná se obědem v 11 hodin, pak může následovat odpolední svačina a končí se večeří v 19 hodin. Kalorický příjem se u přerušovaného půstu nemění. Během období půstu je ale třeba dbát na dostatečný příjem tekutin (čistá voda, neslazený čaj, ale možná je i káva), díky kterému překonáme zároveň možnou počáteční únavu,“ radí Margit Slimáková, odbornice na výživu.

Komu tato varianta nevyhovuje, může vyzkoušet jinou možnost: vybrat si pravidelně jeden den v týdnu, kdy nebudete jíst, ale pít pouze vodu, čaje a zeleninové šťávy.

POZOR! Půst není úplně pro každého, nemocní a starší lidé by jakékoliv zásadnější omezení stravy měli vždy konzultovat i se svým lékařem.

Rychlejší chůze je top!

Při detoxu se obecně nedoporučuje přehánět to a intenzivně sportovat. Pohyb je však potřeba - ideální je 30minutová rychlejší chůze, jóga či plavání. Doporučuje se i pravidelné saunování.

Všechno se vším souvisí

Detox fyzického těla - posílení a očista a podpora metabolismu

Mentální detox - detox duše i myšlenek

Detox prostředí - očista našeho domova

Nemůžeme se starat pouze o své tělo a mysl i prostředí zanedbávat. Stav těla, mysli a prostředí musí být v rovnováze. Pokud jedno není v pohodě, narušuje systémy ostatních...

Abyste tělu vrátili harmonii a zdraví, musíte o něj s láskou pečovat

autor: IVA PAŠKOVÁ

Tagy článku

TOPlist