Pokud nejíš v „káefcéčku“ anebo v „Mekovi“, nejsi in…

Pokud nejíš v „káefcéčku“ anebo v „Mekovi“, nejsi in…
Foto: ilustrační foto
Slovácko Volný čas 19 / 03 / 2021

Nikdo neví, kde se v dětech bere láska k nezdravým jídlům. Někteří výživoví odborníci svádí vinu na rodiče, jiní tuto teorii vyvrací. Někde je opravdu pes zakopaný v rodině, která chodí do fast foodu na slavnostní obědy, ale hranolky milují i děti zarytých bio matek, které fast foody opovrhují. Rozřešení neznáme, ale je jisté, že mrňousi milují hranolky a párky v rohlíku a junioři si dokonce poměřují popularitu tím, jak často chodí do "káefcéčka“ anebo k „Mekovi“.

Jak naučit jíst děti zdravá jídla? Musíte být kreativní

Frajer není ten, kdo zbaští kilo mrkve, ale ten, co spořádá nejvíc hamburgerů či stripsových kyblíků, které pak nezapije vodou, ale colou anebo energiťákem. Tak to prostě je. Lékaři marně bijí na poplach nad zhoršujícím se zdravotním stavem a prudkým nárůstem dětské obezity…

Vytvořte z jídla obrázky 

Děti mají rády překvapení. Proto jim zkuste místo sladkého jogurtu večer připravit bílý jogurt s ovocem, oříšky a ovesnými vločkami.

Místo přeslazených cereálií nebo stále se opakujícího rohlíku s něčím připravte dokřupava opečený celozrnný chléb s plátkem šunky a plátkového sýra. Svačinku z kváskového chleba s pomazánkou, který ozdobíte jako obrázek - pomocí zeleniny zkuste vytvořit zvířátka anebo vtipné postavičky či obrázky, jež pobaví a ještě budou chutnat.

Naučte se zeleninové fígle 

Děti by měly jíst zdravá a nutričně vyvážená jídla každý den, ale někdy je to s nimi (viz komentář) opravdu těžké. Inspirovat se můžete ve Zdravém talíři Margit Slimákové. Pokud však opravdu nemají některou zeleninu rády, zkuste používat nejrůznější fígle a schovávačky. Najděte způsob, jak ji přimíchat k jiným oblíbeným pokrmům. Milují-li bramborovou kaši, zkuste ji rozmixovat s kouskem vařeného celeru, příště zase mrkve, květáku či brokolice. Ze zeleninových polévek tyčovým mixérem dělejte krémy, do šťávy pod maso se dá v závěru místo mouky rovněž rozmixovat zelenina, místo pečiva zkuste upéct slané francouzské quiche, pod šunku na kváskovém chlebu schovejte tenoučce nakrájenou zeleninu… Možností je opravdu mnoho. Nedávejte na talíře velké porce, neodpouštějte „vrtání“ se v jídle a nenuťte za každou cenu dojídat.

Také se nezalekněte prvního neúspěchu - někteří „výživáři“ tvrdí, že dítě musí ochutnat potravinu až 10x, aby ji přijalo.

Rodič musí jít příkladem

Pokud stojíte o to, aby vaše dítě jedlo vyváženou stravu, je důležité, abyste jedli stejné jídlo i vy. Ono je těžké o něčem přesvědčovat, když tatínek tvrdí, že nejlepší zelenina je ta, která prošla prasetem….

Zkuste znesnadnit přístup k cukrovinkám a brambůrkům tím, že je nebudete kupovat. Je to lepší než zakazovat. Na mlsání krájejte ovoce, mrkev, kedlubnu a sýr, do misek sypejte oříšky a společně doma pečte zdravější varianty sušenek, buchet a koláčů.

Aby se děti necítily ošizené, občas jim nějakou čokoládku přece jenom kupte, aby nejedly na tajňačku. Snažte se doma zavést zdravější stravování přirozeně, s hravostí a lehkostí, ne jako makrobiotickou křeč. Nedílnou součástí zdravého stravování je i pohyb, který je pro děti a dospělé naprosto nezbytný.    

Snažte se společně vařit i jíst

Děti rády při vaření pomáhají a přistupují k obědu jinak, když je to jejich dílo. Při distanční výuce si z vaření můžete udělat školní hru a zkoušet mladší děti z přírodovědy. Se staršími najdete trochu více času na společné vaření a stolování, u kterého si můžete skvěle popovídat. Nechejte je recept dodržet, ale v maličkostech i improvizovat (krájet či strouhat zeleninu, dochucovat dle jejich chuti, servírovat a zdobit), aby měly pocit, že mohou o svém jídle rozhodovat. Nezapomeňte na pořádnou pochvalu za snahu. Aby měly chuť příště pokračovat.

Děti tloustnou a tloustnou

 „Stav, kdy jsou naprosto utlumeny organizované sportovní aktivity pro dospělé, děti i adolescenty, včetně školní tělesné výchovy, vede jednoznačně ke zhoršení kondice a zvýšení hodnoty BMI obyvatel (nejen) České republiky. Tvrzení lze doložit závěry pilotního výzkumu, který proběhl ve spolupráci s pediatry. Výsledky bohužel ukázaly, že jedenáctileté české děti měly v červnu roku 2020 statisticky významně průměrně o 2,25 % vyšší hmotnost než stejně staré děti v roce 2019! I z těchto zjištění vyplývá, že pravidelný pohyb je pro člověka v každém věku opravdu nezbytný,“ upozorňuje profesor Jiří Suchý z UK FTVS.

autor: Iva Pašková

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace