Přestaňte držet diety a začněte jíst zdravě

Přestaňte držet diety a začněte jíst zdravě
Foto: archiv Margit Slimákové
Slovácko Volný čas 15 / 01 / 2021

Margit Slimáková patří k našim nejznámějším odborníkům na zdravou výživu. Vystudovala farmacii a dietologii, má přes 20 let praxe v oboru a využívá osvědčené poznatky ze všech oblastí medicíny. Věnuje se poradenství a osvětě, publikační i přednáškové činnosti.
Dokázala vyměnit zastaralou stravovací pyramidu za zdravý talíř a "vyhodit" ze škol automaty na sladkosti. Zasloužila se i o zdravější stravování ve školních jídelnách.

Strava se stala módní záležitostí, protože na dietách se skvěle vydělává. Na tom, že si koupíte potraviny přímo od výrobce nebo si je vypěstujete na vlastní zahrádce, totiž nikdo nezbohatne.

Naprostá většina diet je stresujících a s jistotou po nich hubne jen peněženka. Přiživují se i výživoví poradci, kteří jsou mnohdy placeni firmami s předraženými produkty. A jejich speciální dietní potraviny jsou naprosto zbytečné a mnohdy až škodlivé. Paradoxem však je, že s přibývajícími dietními produkty, radami výživových poradců a knihami o dietách stále stoupají počty lidí obézních a nemocných ze špatného stylu stravování.


A přitom je to tak jednoduché

Jezte základní potraviny z obchodů, od svého farmáře, řezníka, pekaře a zeleninu i ovoce, které vyrostou v naší republice (na zpestření si sem tam můžete dát banán či citrusy, ale neměly by být pravidelnou složkou stravy). Vraťte se do kuchyní, co nejvíce jídel připravujte doma. Nekupujte polotovary a dochucované výrobky, zapomeňte na fast foody. Nejezte žádné pochutiny (sušenky, brambůrky, tyčinky - sem tam můžete, ale ne tak, aby se to stalo pravidlem). Dejte si raději hrozinky, ovoce, zeleninu, oříšky nebo doma připravované zdravější dezerty. Nekuřte a pohybujte se - vyhnete se civilizačním nemocem.

Vyřaďte průmyslově vyráběné potraviny

Margit Slimáková, naše specialistka na zdravou výživu, které se podařilo změnit zaužívanou potravinovou pyramidu za zdravý talíř a vyhnala ze škol automaty na sladkosti, doporučuje, abychom se v první řadě vyvarovali průmyslově zpracovávaných potravin. Jsou výživově chudé, zato obsahují vysoké množství cukru, nezdravých tuků a přídatných látek, díky nimž jsou chuťově návykové. Namísto ultra zpracovaných potravin proto volte raději kvalitní základní potraviny z domácí provenience, které nebyly vůbec nebo jen minimálně průmyslově upravené. Vaše tělo tak bude přijímat nutričně bohaté potraviny, které obsahují i potřebné vitaminy a minerály.

Fruktóza a umělá sladidla jsou horší než cukr

Fruktóza je lacinější a přitom sladší než cukr. Díky dotacím na produkci kukuřice v USA se glukózo-fruktózový sirup stal nejlevnějším. A používá se všude - jako sladidlo v limonádách, sušenkách, ale i v jogurtech, džusech či uzeninách, a to jak v zahraničí, tak u nás.
Ke správnému využití glukózy je potřeba inzulin, kterého je při diabetu nedostatek, a proto se diabetikům roky sladily polotovary fruktózou. Jenže dnes je naprosto zřejmé, že koncentrovaná fruktóza se v játrech přeměňuje na tuky a její nadbytek v dnešní průmyslové stravě stojí za zvyšujícími se počty obézních lidí a jedinců se ztukovatěním jater - tzv. steatózou jater. Ač je to nemoc alkoholiků, zjistilo se to tak, že začaly rapidně vzrůstat případy u dětí. Namísto alkoholu si ji totiž tyto děti vybudovaly pitím sladkých nápojů a mléčných koktejlů s koncentrovaným kukuřičným sirupem, jehož základem je fruktóza.
Problém u fruktózy je právě přeměna v játrech na tuk, ten se nám pak ukládá zejména v oblasti břicha. Ne jako podkožní, ale takzvaný útrobní tuk. Ten je výrazně nebezpečný, problémem není jen tuk kolem břišních orgánů, má vliv například i na rozvoj cukrovky 2. typu. Tuky, na které se přeměňuje, jsou ve velké části triglyceridy, které jinak (velmi nadměrně) přijímáme v živočišných tucích. Triglyceridy se spolu s cholesterolem ukládají v cévách, zužují je a my následně onemocníme ischemickou chorobu srdeční, srdečním infarktem či mozkovou mrtvicí. Fruktóza na rozdíl od glukózy dokáže méně stimulovat centra v mozku, která nás upozorňují, že jsme sytí. Máme tak proto větší pocit hladu a sníme mnohem víc. A tloustneme a máme větší riziko vzniku všech nemocí způsobených obezitou, mezi něž patří i některé typy zhoubných nádorů.

Co škodí úplně nejvíc?
Naše tělo v současně nejvíce ohrožuje nadbytek jednoduchých cukrů. Nadbytek cukru ve stravě vede k hyperglykémii (vysoké hladině cukru v krvi), která poškozuje cévní stěny a z hlediska rizika rozvoje srdečně-cévních onemocnění je pravděpodobně nebezpečnější než cholesterol. Opakované přejídání se cukry vysiluje slinivku břišní a vede ke snížené senzitivitě inzulinových receptorů. Oba mechanismy s jistotou vedou k rozvoji diabetu druhého typu, podle nových studií může ovlivnění inzulinových receptorů stát i za zvyšujícími se počty postižených Alzheimerovou chorobou. Cukr je návykovou látkou, jejíž konzumace vede k touze po stále se zvyšujících dávkách.
Vysoká hladina cukrů v krvi vede ke kornatění cév, které postihuje všechny tepny v těle, ale nejdůležitější jsou důsledky ve formě postižení srdečních a mozkových cév. Obezita přímo souvisí s výskytem nádorových onemocnění. U lidí s nadváhou a obezitou se prokázalo zvýšené riziko kolorektálního karcinomu, karcinomu prsu u žen po menopauze, agresivních forem karcinomu prostaty a dalších zhoubných nádorů, například jícnu, slinivky, žlučníku nebo dělohy. Obézní lidé se také podle všeho musí smířit s tím, že je často bez varování postihuje mrtvice.
Proto se snažme snížit příjem cukru a celkově slaďme méně. Místo sušenek pečme doma buchty a koláče ze zdravé mouky a snižujme postupně v receptech hmotnost cukru i tuku. Když třeba máte recept se 180 g cukru, dejte tam 160 g a za měsíc 140 g a přidejte třeba hrozinky... Zdravé recepty na moučníky a koláče najdete na zdravých webech.

Rodiče musí jít příkladem
Rapidně narůstá počet rodičů, kteří chápou význam zdravého jídla. Sami se skvěle stravují a své děti to přirozeně naučí. Velkým problémem však je, že proti těmto rodičům zde stojí mocný potravinářský průmysl a dokonce i některé státní instituce, jako jsou školy, které na své půdě nevhodné potraviny a nápoje dětem nabízejí a tak vytvářejí toxické stravovací prostředí, které podporuje přejídání a obezitu. Slovo toxické znamená v tomto případě hodně kalorické, průmyslově upravované, levné a snadno dostupné jídlo z reklam. Pokud nechceme, aby se děti cpaly tím, čím nemají, nesmíme takové potraviny kupovat a mít po ruce.

Zabere příprava potravin více času?
Tak tomu není. Moderní zdravá kuchyně je rychlá. Když budete kupovat základní potraviny a nebudete kupovat polotovary, vyjde to dokonce ještě levněji. Na mém webu najdete nejrůznější fígle. 

Co jíst v zimě?

Na snídani můžete mít skvělou ovesnou či jáhlovou kaši s nastrouhaným jablkem, několika lžícemi jogurtu, ořechy a sušeným anebo teplým kompotovým ovocem. Ale je také možné dát si teplou polévku nebo kváskový chléb s máslem či nejrůznějšími domácími pomazánkami a dostatkem zeleniny, což můžete využít i k večeři.  

K obědu pak jednoduchá jídla z kvalitních suroviny bez mouky a průmyslového zpracování. Zeleninu si můžete dopřávat zejména v podobě pečených dýní anebo kysaného zelí. Ovoce jako křížaly na dezerty a slazení.

Základem pitného režimu je obyčejná kohoutková voda a neslazené čaje. Kvalitní káva je pochutinou, kterou si také můžeme dopřát.

Čerstvé ovocné a zeleninové šťávy mohou být zajímavým zpestřením na svačinku. V zimě kysané zelí nebo pickles.

Jezte zdravě, pravidelně se hýbejte a spěte. Pak stačí jen důvěřovat schopnostem vlastního těla a počkat si na výsledek, který se jistě dostaví.

 

autor: Iva Pašková

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace