Psychika je mnohdy důležitější než jídelníček

Psychika je mnohdy důležitější než jídelníček
Foto: ilustrační foto
Slovácko Volný čas 13 / 01 / 2022

Nepodceňujeme důležité okolnosti hubnutí? Všeobecná poučka - méně jídla a více pohybu - patří k základním pravidlům hubnutí, ale ani u zdravých lidí to mnohdy nestačí. Jsme totiž obtěžkáni starostmi, stresem a spěchem, které nám brání ve správné funkci metabolismu.

Proto se všichni, kteří mají stejně jako já problémy s metabolismem, přičemž dodržují rovnováhu mezi zdravými potravinami, pravidelnou stravou a pohybem, a přesto nehubnou, mohou zaměřit na důležité podpůrné procesy, o kterých se příliš nemluví...

Kvalitní spánek je nenápadnou podporou

Kvalitu spánku máme každý ve svých rukou. Jeho kvalitu můžeme ovlivnit jak stravou, tak fyzickou či sportovní aktivitou.

Spánek je součástí našeho denního cyklu a neměli bychom podceňovat jeho důležitost. Hladina hormonů rozhoduje o tom, kdy jsme unaveni a chce se nám spát, také však o tom, kdy jsme dostatečně vyspaní a odpočatí.

Nemá tedy smysl překračovat hranice únavy a nedospanosti a narušovat přirozený biorytmus. Neměli bychom překračovat hranice únavy a snažit se různými povzbuzovadly (káva, farmaka, energiťáky, guarana) udržet vzhůru, stejně jako se nikdy nedospat. Dlouhodobé narušování 24hodinového biorytmu vede mimo jiné i ke zvýšení poměru tukové tkáně oproti svalové hmotě.

Rada: Zkusme tedy dle našich možností chodit pravidelně spát i ráno vstávat. Ráno si udělejte čas na kvalitní snídani a malé 5minutové rozcvičení. Večer nejezte těžká jídla, před spaním řádně vyvětrejte a mobily odložte do jiné místnosti. Uvidíte, že se budete cítit příjemněji. Pokud se cítíte během dne hodně unavení a můžete si to dovolit, bez výčitek si odpoledne dopřejte malého šlofíka.    

 Stres je přirozená reakce těla na ohrožení

Stres je dalším a v současnosti snad nejpodstatnějším faktorem, který ovlivňuje zdravý životní styl.

Krátkodobý stres pomáhá bystřit naši mysl a stimuluje člověka k vyššímu výkonu. Způsob života, kdy žijeme v chronickém stresu, má naopak velmi negativní dopad na naši psychiku i zdraví způsobující hlavně zvýšený krevní tlak, srdeční tep a hladinu cholesterolu v krvi.

Jakmile něco není v pořádku, naše tělo spustí stresový alarm a připravuje se na obranu proti nebezpečí. Každý z nás má ale citlivost tohoto poplašného zařízení nastavenou jinak, takže situace, který jeden zvládá levou zadní, mohou být pro druhého stresové.

Nadváha vzniká i díky tomu, že se jídlem snažíme odměňovat a uklidnit. Sladkosti na krátkou chvíli pomohou od vnitřního tlaku a nepříjemných pocitů, ale v globále nám vždy uškodí. Proto se odměňujme jinými radostmi, které nás obohatí.

Rada: Snažme se zbytečně nestresovat, nevytvářet si v mysli nejrůznější katastrofy a vnímat různé situace s odstupem a nadhledem. Stresu musíme předcházet tím, že budete na všem hledat pozitiva. Více na sebe myslet a chránit si doma i v práci své vlastní hranice. Pečovat o sebe, dělat si malé radosti a zabývat se věcmi, které vás naplňují. Pokud vás však přece jen stres přepadne, prodýchejte jej a běžte jej „rozchodit“.

 Žijme radostněji a veseleji

Duševní zdraví je třetím důležitým faktorem, na který se trochu zapomíná. Vnitřní spokojenost a pozitivní myšlení je doslova blahodárným balzámem pro náš život. Morousové a negativci stejně jako přecitlivělí vztahovači se při stejném životním stylu potýkají se zdravotními problémy daleko dříve než radostní optimisté.

Rada: Vpusťe do svého života daleko více radosti. Vzpomeňte si, co vás bavilo, co jste vždy chtěli dělat a neměli na to čas nebo jste své potřeby odsouvali až za starost o rodinu. Snažte se si své sny plnit. Buďte sobečtější a ukradněte si kousek radostného času pro sebe!

RADY K NEZAPLACENÍ

Jezte pravidelně, abyste předešli poklesu hladiny cukru v krvi

Před jídlem vypijte sklenici vody, pomůže vám to proti přejídání

Proti vlčímu hladu se braňte malými pravidelnými svačinkami

Nezvladatelnou chuť na sladké můžete obejít vysokoprocentní hořkou čokoládou

Používejte menší talíře - vizuálně se oklamete

Nedojídejte zbytky po dětech

Nedojedené jídlo v pekáči schovejte

Choďte co nejvíce pěšky, nejezděte výtahem

Parkujte na vzdálenějších místech,

V práci se občas protáhněte, udělejte si pár dřepů

autor: Iva Pašková

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace