Říká se, že cukr je bílá smrt

Říká se, že cukr je bílá smrt
Foto: ilustrační foto
Slovácko Volný čas 03 / 03 / 2021

Spotřeba sladkostí v pandemii rapidně vzrostla! Čokoláda, sušenky a brambůrky jsou při distanční výuce konzumovány daleko častěji než dříve. A nejen dětmi. Dospělí na home office také pořád něco křoupají a mnozí díky kolotoči - práce, doučování, vaření, uklízení, praní atd. - nenajdou čas na pohyb. Děti už dlouho neběhají po „venku“, ale celé dny sedí před monitorem. V mnoha případech se nedostanou ven i celý týden! Přichází tak o kondičku a kila přibývají.

Čím víc cukru jíme, tím víc ho chceme

Stává se vám, že máte po něčem sladkém chuť na další sladkost? Není to jenom pocit. Cukr totiž spouští v mozku škálu biochemických reakcí stejně jako drogy, akohol a cigarety.

Podle odborníků může fruktóza neblahým způsobem zasahovat do pocitu sytosti a zvyšovat chuť k jídlu, což může vést k přejídání a nechtěnému přibývání na váze. Vyhnout se chuti na sladké můžete jedině tak, že budete jíst zdravěji a potraviny s nižším glykemickým indexem.

Průměrný dospělý člověk by měl denně zkonzumovat nanejvýš 30 kostek cukru. Z poloviny by dávku měly tvořit cukry z ovoce, zeleniny a opravdu zdravých cereálií (v žádném případě to neplatí pro snídaňové cereálie, které jsou doslova zasypané cukrem).

Nesmíme zapomínat na cukry ukryté v potravinách - přidané cukry z různých sušenek, pečiva, omáček a dalších průmyslově zpracovaných produktů, které by neměly tvořit nosnou část našeho jídelníčku.

I bez pandemie jsme na předních příčkách

I bez pandemie průměrný Čech zbaští alarmujících 40 kilogramů cukru ročně! Nadbytečný příjem jednoduchých cukrů má pro imunitní systém přímo likvidační vliv, což je v pandemii naprosto nežádoucí. Už sto gramů cukru (což se rovná jednomu litru coly) stačí k tomu, aby se schopnost našich bílých krvinek bojovat s vetřelci zmenšila o čtyřicet procent. Tento efekt začíná už půl hodiny po požití a trvá přibližně pět hodin. U dětí to platí dvojnásob.

Přemíra cukru zatěžuje organismus a urychluje stárnutí celého těla. Kůže ztrácí svou přirozenou pružnost. Začínají se objevovat předčasné vrásky a povadlá pleť podobně jako při poškození sluncem.

Cukr nemůžeme vyřadit úplně

Můžeme se však vyvarovat potravin s jednoduchými cukry (cukrovinky, bílé pečivo a sladké limonády) a nahradit jej zdraví prospěšnými potravinami s „dlouhými cukry“, které jsou obsažené v ovoci, zelenině, celozrnných potravinách, obilninách, semínkách, oříškách atd.

Kouzlo je totiž v tom, že čím víc cukru jíme, tím víc po něm toužíme, takže jsme v začarovaném kruhu, ze kterého se jen těžko vystupuje. Jenže! Pokud nás naše slabůstky doběhnou, cukr nám pěkně zhořkne v ústech, když způsobí závažné zdravotní problémy.

Proto zkusme postupně snižovat množství cukru v běžných receptech. Pokud pečivo, pak kváskové, občas upečený domácí koláč s menším množstvím cukru než sušenky a oplatky. Místo džusů spíš čerstvě vymačkaná šťáva z ovoce. Nic se také nestane, když jablečný štrúdl osladíte jen rozinkami, jiné jídlo třeba sušenými meruňkami, švestkami, hruškami, vanilkou, která má také sladkou chuť. Existuje spousta zdravějších variant, které vám nakonec i zachutnají…

Stále platí, že bychom měli jíst potraviny co nejméně průmyslově zpracované.  

Potraviny s vysokým glykemickým indexem, tedy cukrovinky, bílé pečivo, džusy nebo limonády, zvyšují hladinu krevního cukru rychleji než potraviny s nízkým indexem, což má za následek časnější nástup pocitu hladu. Proto máme potřebu daleko častěji jíst. 

 

Kolik cukru obsahují?

• Coca Cola - 30 kostek

­• Sprite - 24 kostek

• džus - 32 kostek

• zmrzlina (500ml) - 28 kostek

• kobliha - 6 kostek cukru

• čokoládová tyčinka - 8 až 14 kostek

• sušenky - 10 kostek

• müsli tyčinka s jogurtem - 5 kostek

• ovocný cukr light - 7 kostek

• ochucená voda (1,5 l)  - 21 kostek

autor: Iva Pašková

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace