Senioři, buďte obezřetnější, podvodníci jsou úspěšní

Senioři, buďte obezřetnější, podvodníci jsou úspěšní
Foto: Policie ČR
Slovácko Volný čas 28 / 07 / 2023

Ač jsou senioři opakovaně varováni před šmejdy a podvodníky nejrůznějšího zaměření, stále se opakuje stejný scénář: Důvěřivý senior byl okraden o veškeré úspory! Jak tomu zabránit? Jak seniory chránit, když jsou podvodníci vždy o krok dopředu?

Podvodníci se na seniory zaměřují naprosto cíleně, protože jsou snadná „kořist“. Dnešní babičky a dědové prožili svá nejlepší léta v dobách, kdy ještě platilo dané slovo a pachatelé trestné činnosti své oběti neokrádali takovým způsobem jako dnes. Proto jsou důveřiví a vzhledem k rychlé době, kdy na sebe lidé nemají čas, jsou osamělí senioři vděčni za každou návštěvu a popovídání...

Senior se stává snadnou obětí i proto, že mívá poněkud zpomalené reakce a bývá méně pohyblivý.

Zde nabízíme několik základních rad, jak se nestát obětí protiprávního jednání:

Na kybernetické podvodníky si dávejte velký pozor!

Při pokusech vás okrást se kybernetičtí podvodníci neustále zdokonalují. K vašim penězům se již dávno nesnaží dostat jen pomocí e-mailů slibujících snové dědictví či falešných stránek plných gramatických chyb a překlepů.

Jejich metody jsou dnes daleko sofistikovanější a kombinují nedostatečné zabezpečení vašich chytrých telefonů a PC, znalost vašich osobních dat, umění manipulace a moment překvapení.

Nenaleťte údajnému vnukovi

V současné době se stále častěji objevují nejrůznější historky včetně té o rodinném příslušníkovi (nejčastěji vnukovi) v nouzi, za kterého vyřizuje finanční výpomoc nějaký přítel. Zavolá seniorům a vydává se za vnuka nebo jiného rodinného příslušníka s tím, že je v nouzi, měl nějakou nehodu a nutně potřebuje finanční výpomoc. Údajný vnuk se samozřejmě nemůže z nejrůznějších důvodů pro peníze dostavit osobně, proto posílá svého „kamaráda“.

Pachatelé si vymýšlí nejrůznější historky

Vrácení přeplatku za elektřinu, vodu, …

Řemeslníci nabízející služby

Pracovníci pojišťoven, elektráren, … nabízející nové smlouvy

Lékaři

Podomní prodejci (deky, nádobí, potraviny, ...)

Montéři, revizoři elektřiny, vody, plynu

Kominíci

Pracovníci úřadů a organizací

Příbuzní v nouzi, legenda "vnuk"

Osoby v krizi vyžadující pomoc

Falešný kriminalista, policista

Podvodné SMS (tzv. smishing)

Přibývá i podvodných SMS, které vypadají, jako by je zaslala některá z doručovacích společností či vaše banka, nebo vás lákají na vyzvednutí výhry apod.

Na ty si dejte obzvláště pozor, protože jejich jediným cílem je vylákat z vás údaje o vaší platební kartě, internetovém bankovnictví či jiné citlivé informace a později vám „vybílit“ účet.

 

Nikoho nepouštějte do domu ani bytu!

• Nikdy neotevírejte dveře, nevíte-li  jistě, kdo je za nimi!

• Při požadavku o finanční pomoc pro rodinné příslušníky (i telefonickou formou) vždy ověřujte jejich pravost přímo u rodinných příslušníků, kteří se mají dle požadavku nacházet v tísni!

• Nechte si vždy prokázat totožnost osoby, průkaz firmy a telefonicky si ověřte, zda jejich pracovník má vykonávat danou práci u vás. (Osobu ale v žádném případě nevpouštějte domů!)

• Nikdy nepodepisujte žádné smlouvy a jiné dokumenty, nechte si čas na rozmyšlenou a poraďte se s důvěryhodnou osobou (dobrý známý, soused, člen rodiny, lékař, ošetřovatelka apod.).

• Osobu s legendou o přeplatku hned odmítněte, přeplatky se nikdy nevyřizují touto formou! Kontaktujte policii.

• Pořiďte si kukátko, které vám umožní dobře si návštěvníka prohlédnout!

• Instalujte si na dveře bezpečnostní řetízek, který je udrží jen pootevřené, a některé věci tak můžete vyřídit bezpečněji!

• Nepodléhejte lákavé vidině snadného zbohatnutí (např. výhry v loterii) a výhodných koupí - v naprosté většině jde o podvod!

• Udržujte dobré vztahy se sousedy v domě - napište si jejich telefonní čísla, v případě potřeby bývá jejich pomoc nejrychlejší!

Podvodné telefonáty údajných bankéřů, policistů či investičních poradců (vishing)

Další způsob, jak z vás vylákat citlivé údaje a/nebo vás připravit o peníze, se nazývá vishing. Tento způsob je o to zákeřnější, že se jedná o telefonní hovor s „živým“ člověkem, který chce svou oběť vystrašit a zároveň vzbudit důvěru, že je tím, kdo vám pomůže.

Pod záminkou napadení vašeho účtu, pomoci zraněnému příbuznému či ochrany vašich peněz před podezřelými transakcemi nebo s nabídkou velmi výhodných investic vám zavolá (často v nezvyklý čas) a představí se jako pracovník banky, policista, lékař, technická podpora softwarové společnosti, investiční poradce nebo vaše blízká osoba.

Na hovor se dobře připraví - zná vaše jméno, adresu nebo číslo bankovního účtu. Může volat z čísla podobného či stejného, jako má vaše banka, policie nebo příbuzný - podvodníci totiž umějí i napodobit různá telefonní čísla (spoofing).

S vámi získanou důvěrou vás pak bude nutit k okamžité reakci. Scénáře se mohou lišit - útočník po vás bude chtít vaše přihlašovací údaje, údaje z vaší platební karty či potvrzovacích SMS, případně umožnit vzdálený přístup k vašemu počítači. Závěr je ale stejný - nakonec vás připraví o vaše peníze, které pravděpodobně již nikdy neuvidíte.

I u tohoto typu útoku je nejdůležitější zachovat klid a obezřetnost. Mějte vždy na paměti, že zaměstnanec banky nebo policista po vás nikdy nebude chtít jméno a heslo pro přihlášení do vašeho účtu nebo jiné citlivé údaje, protože je nepotřebuje. Okamžitě zavěste. Nenechte se vmanipulovat do rychlé akce - nic nespěchá tak, abyste si to nemohli chvilku rozmyslet. U své banky na oficiálním čísle klientského centra ověříte skutečnou situaci.

Jak podvodné telefonáty (vishing) poznat a jak se jim bránit?

 Dejte si pozor na nevyžádané telefonní hovory. Obzvláště pozorní byste měli být, pokud volající tvrdí, že je bankéř, policista či investiční poradce.

Nikdy nesdělujte do telefonu žádná hesla či přístupové údaje, ani si na žádost neznámého volajícího nestahujte do PC nebo do mobilu žádné aplikace, především ne pro vzdálený přístup. Banka ani policie po vás tyto údaje nikdy chtít nebudou.

Nejste-li si jisti pravostí hovoru, ukončete ho a volajícímu například řekněte, že zavoláte později.

Na oficiálních stránkách instituce, za jejíhož zaměstnance se podvodník vydával, si vyhledejte telefonní číslo a instituci kontaktujte. Nikdy nevolejte zpět na číslo útočníka.

Nikdy na žádost volajícího nepřevádějte peníze ze svého bankovního účtu na jiný účet! Banka po vás nikdy takové převody či vklady žádat nebude.

Podvodníci mohou získat vaše základní osobní údaje na internetu (např. na sociálních sítích typu Facebook). Nenechte se tedy zmást tím, že toho o vás podvodník hodně ví.

Pokud vás shora naznačeným způsobem již někdo kontaktoval, neváhejte se rovněž obrátit na  tísňovou linku Policie České republiky na čísle 158.

Zdroj: Policie ČR, Kybertest.cz

autor: IVA PAŠKOVÁ

Tagy článku

TOPlist