Víte, jak můžete okamžitě posílit imunitní systém?

Víte, jak můžete okamžitě posílit imunitní systém?
Foto: ilustrační foto
Slovácko Volný čas 02 / 04 / 2020

Vitaminovým pokladem je obyčejný česnek!

Koronavirus zasáhl naše životy jako nezajištěný granát, kdy nikdo neví, kdy a kde vybuchne. Imunitní systém skloňujeme ve všech pádech. Dopujeme se vitaminy, drahými prostředky, a přitom nevíme, že zdánlivě obyčejné věci, jako je dostatek spánku, pohyb na čerstvém vzduchu a úprava jídelníčku, zmohou daleko víc než všechny preparáty dohromady. Úprava životního stylu je naprosto nezbytná pro prevenci.
Nad úpravou životního stylu můžeme v karanténě přemýšlet, ale jak posílit imunitu bezprostředně teď? Poradíme tedy pár potravinových tipů..

 
Pomůže nám pořádný vývar
Ne nadarmo se říká, že pořádný vývar dokáže nemocného postavit na nohy. Už naše babičky prohlašovaly, že vývar je tekutý lék života. Proto začněte vařit silné hovězí či kuřecí vývary s mastnými oky na hladině. Vědci potvrdili, že silné vývary mají i silné protizánětlivé účinky, které zmírňují příznaky infekce horních cest dýchacích.
 
Antibiotika má každý ve spíži
Královnou a králem mezi zeleninou je cibule a česnek, kterým se žádná jiná zelenina, co se týče schopnosti bojovat s viry a bakteriemi, nevyrovná. Dokáží doslova vybičovat k velkému výkonu imunitní buňky. Nemusíte baštit cibuli a česnek plnými hrstmi, stačí zařazovat je do jídelníčku poměrně často. Také je důležité vařit jídla sezónní, nejlépe domácí, která jsou připravována ze surovin lokálních nebo alespoň z České republiky.  
 
Houby plné antioxidantů

Na imunitu jsou velmi účinné houby - v současnosti je k dostání z českých a slovenských pěstíren hlíva ústřičná. Osahuje spoustu antioxidantů a je zdrojem betaglukanu, který naše tělo posiluje. Jídla s houbami jsou výtečná a zdravá.
 
Na citrusy zapomeňte

Dalo by se předpokládat, že citrusy obsahují nejvíc vitaminu C. Opak je pravdou. Vzhledem k tomu, že se kvůli přepravě sbírají nedozrálé, mají ho v sobě daleko méně než třeba jablka. Jedinou výjimkou je citron, toho je dobré ráno trochu vymačkat do teplé vody a nalačno vypít. Nastartujete tak svůj zažívací systém, podpoříte ledviny a posílíte imunitu. Mezi další významné domácí zdroje vitaminu C patří rakytník a šípky.
 
Vitaminovou bombou je zelí...
Ve všech podobách jezte obyčejné zelí. Červené, bílé, vařené, syrové a hlavně kvašené. Kysané zelí obsahuje kromě obrovského podílu vitaminu C také bakterie mléčného kvašení, které se označují jako probiotika. Jsou to kmeny buněk, které v žaludku a střevech vyrábějí  přírodní antibiotika.
 
Bobulovité ovoce
Borůvky, brusinky, maliny a ostružiny díky vysokému obsahu vitaminu C posilují vaši imunitu jak preventivně, tak mohou pomoci přímo při nachlazení.

Zázvor je protizánětlivý
Zázvor je vysoce protizánětlivý, proto vás ochrání před zánětem bakteriemi, plísněmi a kvasinkami. Kromě toho v malém množství uklidňuje podrážděný žaludek, takže ulevuje od nevolnosti a zvracení. Nejlepší je konzumovat ho v čaji, ať už v sušené nebo čerstvé podobě.

Podpůrná trojka
Vitaminy jsou pro organismus velmi důležité, ale pokud nejdou ruku v ruce s minerály a stopovými prvky, naše snaha o posílení imunity je poloviční. Velké množství minerálů najdeme v ořeších a semenech - v kešu oříšcích a dýňových, sezamových a lněných semínkách, mandlích.
Železo ničí cizorodé látky - nedostatek železa v těle zvyšuje náchylnost k infekcím. Železo můžete tělu dodat v čočce, quinoi, cizrně, brokolice, tofu, beraních rozích, v bílých fazolích, mase, prosu, máku, hořké čokoládě, rybách, houbách a v celozrnných výrobcích.
Zinek podporuje produkci protilátek. Potraviny bohaté na zinek jsou čočka, bílé fazole, maso a celozrnné výrobky.
Selen odbourává škodlivé látky. Výborným zdrojem jsou para ořechy - 1 ořech denně stačí zásobit organismus selenem. Skvělé jsou i houby, maso a ryby.

autor: IVA PAŠKOVÁ
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace