Víte, že je velký rozdíl mezi trekingovými holemi a nordic walking?

Víte, že je velký rozdíl mezi trekingovými holemi a nordic walking?
Foto: ilustrační foto
Slovácko Volný čas 24 / 11 / 2020

Ať je teplo nebo zima, v přírodě je vždycky príma - dalo by se říct, že když není venku „počasí, že bys ani psa nevyhnal“, dá se jít alespoň na krátkou procházku. Chůze je ideální pohybovou aktivitou, která se dá vykonávat i na podzim, a nic na tom nemění ani to, že máme tento týden první adventní neděli.

REKREAČNÍ SPORT

Dejte si pozor, aby vám neprodali špatné hole

Nedávno jsme připomněli, jak je obyčejná chůze prospěšná pro tělo i ducha. Na řadu dotazů, jak je to vlastně s turistickými holemi, jsme slíbili, že se k tématu vrátíme a prozradíme, jaký je rozdíl mezi chůzí s nordic walking (NW) a trackingovými (trekovými) turistickými holemi, které se staly doslova hitem.

V hypermarketech, supermarketech i některých e-shopech jdou turistické hole na dračku, ale většinou vám v nich vůbec neporadí, jak se hole mají používat, podle čeho vybírat a jaká délka je určena právě vám. Dokonce se stává, že vám na NW doporučí a prodají hole trekové a opačně. Proto pro vás přinášíme informace, které vám pomohou s nákupem, třeba i vánočního dárku.

Jak se v tom tedy vyznat?

Před nákupem si musíte uvědomit, do jakého terénu budete hole využívat. Nejpodstatnější rozdíl je totiž v tom, že trekové hole slouží jako opora při lezení po horách v těžším terénu oproti holím pro nordic walking, které jsou určeny a navrženy pro zintenzivnění pohybu při chůzi v rovinatém terénu.

V povědomí lidí je, že jsou hole určeny spíš seniorům, ale není to pravda. Naopak! Po celém světě je turistika i sportovní chůze s holemi oblíbená napříč všemi generacemi.

Nordic walking

„Severská chůze“ je v podstatě způsob kondičního tréninku, který byl zařazován v období bez sněhu. Hole NW jsou zkonstruovány jako nástroj k zapojení celého těla. Jsou vyrobeny z jednoho kusu lehké slitiny (hliník, carbon), zakončeny odnímatelnými botkami. Zásadní je „rukavička“ u držadla, která je pro správnou techniku chůze nezbytná.

Rukavičkou se nazývá speciální poutko, které umožňuje pouštění holí po odrazu vzadu za tělem. Jeho funkcí je, že zajistí správné vrácení hole zpátky do dlaně. Dynamický pohyb tak přispívá k procvičení a zpevnění svalů celého těla rovnoměrně. Při NW chodíte mírně nakloněni a hůlky zapichujete asi 20 cm za sebe. Chůze je rychlejší.

Pokud s NW začínáte, není potřeba koupit hned drahé hole - stačí základní model, pro začátečníka.

Treckingové hole

Trekové hole jsou určeny pro turistiku v terénu. Můžete je využít jako spolehlivou oporu a plnou vahou se do nich zapřít v náročnějších úsecích. Oproti NW mají silnější průměr, jsou složeny ze tří dílů, aby se daly lépe složit do batohu. Většinou jsou teleskopické, takže si jejich délku můžete snadno upravit podle toho, jestli zrovna šlapete do kopce, nebo jej scházíte. Hole zapichujete před tělem a do úrovně nohou.

Trekové hole se drží za rukojeť po celou dobu a mají u držadla jen obyčejný řemínek, který je pro NW chůzi naprosto nevhodný.

 Jak nastavit délku?

Špatně nastavená délka může způsobit víc škody než užitku. Jeden výlet se špatnými holemi může zablokovat krk i záda.

Trekingové hole jsou z drtivé většiny nastavitelné, takže není problém si délku upravit. Obecné pravidlo se řídí tím, že se s holemi postavíte na rovinu a nastavíte je tak, aby vaše předloktí tvořilo 90° úhel. Do kopce se hole zhruba o pět až deset centimetrů zkracují podle sklonu svahu, naopak při cestě z kopce nastavujeme hole o pět až deset centimetrů delší.

Hole pro NW se velmi podobají holím určeným k běhu na lyžích. Ideální délku holí zjistíte jednoduchým výpočtem, kdy vaši výšku vynásobíte číslem 0,68. Existují i oficiální tabulky, podle kterých hole můžete podle výšky zakoupit (najdete je na internetu nebo ve specializovaných prodejnách). Pro méně zdatné jedince nebo ty, kteří s NW začínají, jsou vhodnější variantou hole o pár centimetrů kratší.

Proč nejsou trekingové hole vhodné na běžnou chůzi? Zakázat vám to nikdo nemůže, ale nikdy bohužel nevyužijete maximální potenciál nording walking, které slouží ke zintenzivnění pohybu a odrážení.

 Co všechno můžete chůzí získat? 

• Povzbuzuje dobrou náladu, odbourává stres, vztek, únavu a napětí.

• Prospívá srdci - má vliv na tepovou frekvenci a výkon srdeční pumpy.

• Snižuje riziko vzniku zeleného zákalu.

• Navozuje hluboký spánek.

• Snižuje riziko Alzheimerovy choroby.

• Reguluje krevní tlak.

• Snižuje „špatný“ cholesterol.

• Snižuje riziko rakoviny tlustého střeva (podle studií až o 30 %).

• Při chůzi se spálí víc tuků než při běhu, ale s menší námahou.

• Brání rozvoji artritidy a osteoporózy.

• Stimuluje chodidla.

• Při chůzi se v těle zapojuje na 200 svalů.

• Posiluje svaly ramen, paží, prsní svaly a zádové svaly, zpevňuje břišní i stehenní svaly.

• Pomáhá předcházet rakovině prsu.

• Zlepšuje rovnováhu a snižuje pravděpodobnost pádů.

• Posiluje imunitní systém

autor: IVA PAŠKOVÁ

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace