Divadlo uvádí premiéru Přes ploty

Divadlo uvádí premiéru Přes ploty
Foto: Marek Malůšek  /  Kečupový král David Macháček.
Uherské Hradiště Kultura 03 / 01 / 2018

Slovácké divadlo uvede už tuto sobotu unikátní novinku. Jde o jevištní adaptaci knihy Fedora Gála a anonyma Matěje Přes ploty. Hru, jejímž základem je rozhovor dvou rozdílných lidí, kteří jsou i přes své odlišnosti schopní vést spolu dialog, se souborem nastudoval režisér a spoluautor dramatizace Michal Skočovský. Dramaturgyní novinky je Markéta Špetíková, která prozradila, čím ji kniha Přes ploty zaujala.
„Jedinečně se dotýká jednoho z podstatných rysů společenské debaty přinejmenším posledních let. To vnímá asi každý - jako by nám scházela společná základna. Mizí média, která by sledovali lidé nejrůznějších názorů, každý máme „ta svoje“, jež nám svým zaměřením vyhovují. Může se zdát, že Matěj s Fedorem Gálem nemají společného vůbec nic,“ říká dramaturgyně Slováckého divadla.
Hra Přes ploty podle Špetíkové postavila inscenátory před nelehkou volbu. „Ještě před rokem bych si třeba řekla, že s neonacisty se přece nemluví. Fedor Gál s jedním hovoří, a to i přesto, že se Matěj v něčem ztotožňuje s nacisty, kteří zabili Fedorova otce. Matěj nás ale překvapil svou sečtělostí, citlivostí, schopností věci přesně pojmenovat. A je to koneckonců také on, kdo ten dialog začal, nikoli Gál,“ dodává.
Jak to všechno dopadne? Sobotní premiéra inscenace Přes ploty začíná v 19.00.

Tři otázky pro režiséra Michala Skočovského
Dokázal byste říct, proč jste si vybral zrovna předlohu Fedora Gála Přes ploty?
Hned, když jsem knihu přečetl poprvé, získal jsem pocit, že by její téma mělo zaznít i v divadle. Na druhé přečtení jsem zjistil, že existuje mnoho paralel mého a Matějova života, které nějakým způsobem rezonují. Prošli jsme podobným způsobem života, oba jsme žili například v zahraničí, pouze s tím rozdílem, že já jsem se v mládí přiklonil na „opačnou stranu barikády“.

Hra Přes ploty se řadí do kategorie tzv. dokumentárního dramatu. Setkal jste se už s dokumentárním divadlem dřív a inspirovalo vás něco, co se týče směru, jakým celé téma uchopit?
Na podobném tématu, dokumentárním dramatu, které popisovalo vraždu patnáctiletého chlapce, jsem už v minulosti pracoval v Činoherním studiu v Ústí nad Labem. Nemůžu říct, že způsob práce a forma, kterou sdělujeme, jsou stejné, ale s autenticitou předlohy a textu pracujeme stejně. Není ale ani tak důležitá forma, kterou sdělujeme, nýbrž samotné sdělení, což je vlastně i na dokumentárním dramatu to nejzásadnější.

Vnímáte téma hry jako kontroverzní?
Vlastně ano, ale do důsledku vzato by naše inscenace kontroverzně vyznít neměla. Mým cílem určitě není šokovat. Ale každopádně hra může vynést na světlo otázky, které lze posléze aplikovat na dění  kolem některých politických hnutí, která různě po Evropě vznikají.

Kdo je Michal Skočovský
Režisér. Narozen v Brně. Kromě divadelní režie na Janáčkově akademii múzických umění vystudoval grafickou a prostorovou komunikaci na University of the Arts v Londýně, London College of Communication. V posledních letech se zaměřil na divadelní tvorbu. K jeho úspěšným realizacím patří například divadelní adaptace bestselleru My děti ze stanice Zoo, inscenace Misantrop podle Moliéra, která byla nominována na cenu Grenouille v rámci festivalu francouzského divadla, nebo inscenace Kopanec (Der Kick) za níž byl nominován na Cenu divadelní kritiky v kategorii talent roku. Spolupracuje s divadelními institucemi v České republice i v zahraničí: například Činoherní studio, HaDivadlo, Slovácké divadlo v Uherském Hradišti, Divadlo Aréna v Bratislavě nebo Divadlo Petra Bezruče v Ostravě atd.
Ve Slováckém divadle v minulé sezóně nastudoval kanadskou komorní komedii Caroline Smithové Čarodějnice v kuchyni, kterou divadlo uvedlo jako další projekt alternativní dramaturgické linie OFF za podpory restaurace Beef & Beer 16. října 2016 v evropské premiéře.

O čem je Přes ploty
Mladý národní socialista, anonym Matěj, oslovil mailem Fedora Gála s otázkou, za jaké hodnoty by byl ochoten položit svůj život. Slovenský sociolog, dokumentarista a publicista odpověděl a následovalo několikaleté dopisování, které trvá dodnes. Na jaře letošního roku vydaly jejich konverzaci Větrné mlýny a brzy na to po ní sáhlo i Slovácké divadlo. Podle režiséra téma hry útočí na základní morální hodnoty společnosti.
„Proti sobě stojí veřejná osoba - žid, intelektuál, demokrat a tazatel, který je zástupcem ideologie nacionálního socialismu. Postavu tazatele si divák představuje postupně. Matěj je outsider, který se neumí zakořenit a najít svůj společenský status. Vede dialog s Gálem, který žije v uzavřeném světě elit. Hra zobrazuje i česko-slovenské vztahy, postoje k vlastenectví a národu, postoje k holocaustu, válce, Romům a podobně, ale zásadní hodnotou je dialog dvou protikladů,“ řekl spoluautor dramatizace Martin Kubran.
Novinku Přes ploty Slovácké divadlo uvede v dramatizaci Martina Kubrana a Michala Skočovského. V nové inscenaci se představí Pavel Hromádka jako Fedor Gál. V roli Matěje se vystřídají Petr Čagánek, Monika Horká, Martin Hudec, David Macháček, Pavel Majkus, Barbora Nesvadbová, Petra Staňková a Jaroslava Tihelková.

Petr Čagánek o Fedoru Gálovi
Setkání s Fedorem Gálem mě velmi nadchlo. Je to člověk, který v životě zažil spoustu zajímavých věcí, ne vždy zrovna příjemných, a přesto působí jako velmi pozitivní osobnost. Vlastně i téma samotné hry je jeho osobní zkušenost a zážitek.”

Fedor Gál o novince Přes ploty
Já jsem dítě holocaustu, narodil jsem se v koncentráku. Zažil jsem, co to znamená být stigmatizován. Mezi mnou a Matějem je generační rozdíl, ale přemýšlíme často o stejných věcech - o bídě, (ne)spravedlnosti, elitách, smyslu státu… Jen se nesetkáváme ve způsobu řešení problémů. A mám rád, když to v dialogu trochu jiskří.”

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace