Dnes se představí první improvizační show v dějinách Slováckého divadla
Foto: Kuba Jíra
Právě dnes večer se na Malé scéně Slováckého divadla poprvé objeví improvizační show s názvem Volný večer. Trojice odvážných herců ve složení Tomáš Žilinský, Daniel Gajdoš a Jakub Zelinka se poprvé za doprovodu klavíristy Jana Laníka vydá všanc publiku při projektu, který prověří její pohotovost a důvtip. „Tyhle večery budou nabité potměšilostí a nevázaným humorem!” slibují herci.
Jak bude vypadat Volný večer?
Zásadní roli v improvizační show budou hrát samotní diváci, kteří svými nápady naplní osudí Velkého kola štěstí, které následně trojici herců určí téma samotné improvizace. Aby to ale divadelníci neměli tak jednoduché, dojde i na Malé kolo neštěstí, které jim stanoví limity a omezení pro tu kterou kreaci. V jednom Volném večeru budou diváci svědky hned tří přibližně dvacetiminutových improvizovaných výstupů, jejichž vyústění jistě nejednou překvapí i samotné aktéry. A protože fantazii se meze klást nebudou, herci upozorňují, že představení nebude vhodné pro diváky do 15 let.
Volné večery na Malé scéně do letních prázdnin proběhnou třikrát, a to dnes, 27. května a 10. června. Vstupenky jsou už nyní k dispozici na webu a v pokladně Slováckého divadla.
„Je to adrenalin,“ říká Tomáš Žilinský
Iniciátorem Volného večera je Tomáš Žilinský, kterého slovácké publikum zná nejnověji jako knihkupce Victora Pélissiera v napínavém dramatu Hostina dravců. Při Volném večeru se však divákům představí v úplně jiné poloze.
„Improvizaci mám rád, vždycky mě bavila a přišlo mi fajn zkusit něco takového i ve Slováckém divadle. Připadalo mi taky, že by improvizační večer dobře zapadl i do dramaturgického plánu divadla, který se snaží cílit i na mladší publikum,“ vysvětluje herec. A rovnou se svěřil i s reakcemi kolegů a vedení divadla.
„Nejdřív ze všeho jsem se zeptal v herecké šatně, jestli by do toho se mnou vůbec chtěl někdo jít,“ směje se Tomáš a přiznává, že napoprvé nepochodil. „Teprve až když Kuba a Dan souhlasili, šel jsem s tím nápadem za vedením divadla. A umělecký šéf Lukáš Kopecký byl nadšený. Říkal, že přesně tohle chtěl, tedy rozžít Malou scénu, a že improvizace se právě tam bude skvěle hodit. Moc mě těší, že ve Slováckém divadle vedení podporuje impulsy, které přijdou zevnitř souboru, jako tomu bylo právě u Volných večerů,“ těší Tomáše Žilinského.
Ego občas trpí - a to je dobře
Improvizace s sebou přináší úplně jiné umění než inscenace, které herci zkouší denně dva měsíce a každý pohyb či slovo jsou pevně dané. Při improvizaci herec ani divák netuší, co se bude dít v příští vteřině.
„Co mě na tom přitahuje? Je to ten adrenalin, že člověk opravdu neví, co bude. A je to i příjemné na ego, protože člověk ho právě tímto může občas zkrotit. Protože si musí někdy přiznat, že to nebylo dobré. Je na jevišti sám a nemůže to hodit na nikoho jiného. Takže improvizace je dobrý trénink pokory, a to je vždycky fajn,“ uzavírá Tomáš Žilinský.
„Všechny mé katastrofální improvizace proběhly po boku Kuby Zelinky,“ směje se Daniel Gajdoš
Podle Daniela Gajdoše bude každý Volný večer jedinečná spanilá jízda plná fantazie. „Improvizace je pro mě odtučněná verze adrenalinových sportů. Je to nepředvídatelné dobrodružství, na kterém nejvíc miluji svobodu a nejistotu z toho, co přijde. Je to prostě vzrůšo, a to já možu. Aby na to jeviště člověk vylezl, potřebuje víru ve vlastní schopnosti a schopnosti souputníků. A taky otevřenou mysl. A dobře nastražené uši. A vlastně taky nadhled. Ty jo, je toho fakt hodně,“ zamýšlí se s úsměvem herec, kterého diváci znají například z jedné z hlavních rolí bláznivé komedie Zamilovaný velvyslanec.
Při příležitosti premiéry zavzpomínal Daniel i na své dřívější improvizační zkušenosti. „Konkrétní historku asi nemám, ale vím, že v době studia na JAMU všechny mé neúspěšné, nebál bych se říct katastrofální improvizace proběhly po boku Jakuba Zelinky. Vzhledem k Volným večerům to zní absurdně, ale je to tak. No máte se na co těšit!“ směje se Daniel Gajdoš.
A co vlastně herce na improvizačním umění láká tak, že místo volných večerů, které mohli mít, budou mít Volné večery? „Tvůrčí přetlak a láska k improvizaci. Asi nás to musí fakt bavit, že?“ uzavírá Daniel Gajdoš.
Co říká o improvizaci psycholožka?
Odborníci se shodují na tom, že dovednost improvizace je užitečná v každodenním životě. „Jde o schopnost pružně reagovat na změnu, nenechat se zaskočit, dokázat v náročné situaci nepanikařit a vylovit z mozku to nejlepší řešení pro nastalou situaci,” říká psycholožka Monika Nevolová, spoluautorka knihy Buďte mistry improvizace. „Co nám brání improvizovat v životě s grácií a lehkostí? Jsou to naše vlastní osobní pasti a bloky, jako jsou stereotypy, strach, autocenzura a osobní filtry a agenda. Jsme to my sami, kdo si škodíme, kdo si házíme klacky pod nohy, bojíme se, že něco nedokážeme, a tak se do toho raději ani nepustíme. Bojíme se, že se znemožníme před ostatními, nebo jsme si na něco zvykli a už se držíme syndromu starého psa, kterého novým kouskům nenaučíš,” říká psycholožka a dodává: „Improvizační cvičení vyžadují rozmanitost a otevření se novému, rozšiřuje se tak spektrum možností nových reakcí a vytváření užitečnějších návyků. I díky takovým cvičením pak namísto reakce, na kterou se zmůže 90 % lidí kolem vás, vy dokážete zareagovat jinak, neotřele, pohotověji, vtipněji - a lidé si vás všimnou. Získáváte tak obrovskou konkurenční výhodu,” uzavírá Monika Nevolová.
Slavní o improvizaci
„Miluju improvizaci a často mě napadnou vtipné věci přímo na pódiu.“ Adéla Elbel, stand up komička
„Divák, to je přítel, ukazuje mi, kam až mohu jít ve své improvizaci.“ Miloš Kopecký, herec
„Život je improvizace! My nevíme, co bude za rohem, za hodinu, co bude večer.” Simona Babčáková, herečka
„Nebýt improvizace, film Světáci by ani zdaleka nedopadl tak, jak jej diváci znají.” Jiřina Bohdalová, herečka
„Ráda jsem se chodila dívat, jak improvizuje pan Werich s Mirkem Horníčkem. Tu základní kostru znali, o té se bavili před představením a pak na ni před lidmi nabalovali to jedinečné.” Květa Fialová, herečka