Festival hudebních nástrojů v rukou žen

Festival hudebních nástrojů v rukou žen
Foto: archiv Ženiček  /  CM Ženičky budou hostem Festivalu hudebních nástrojů...
Uherské Hradiště Kultura 08 / 10 / 2016

Pořad Ženičky milé otevře nové čtvrtstoletí

Stalo se již tradicí, že v říjnu v regionu probíhá Festival hudebních nástrojů lidových muzik jako Ozvěny Slováckých slavností vína a otevřených památek. Letošní XXVI. ročník uvede v sobotu 8. října v 19.30 v Klubu kultury pořad s názvem Ženičky milé.
Začátek druhého čtvrtstoletí festivalu bude patřit výhradně ženským interpretkám. Na všemožné lidové nástroje, ale i nástroje nově konstruované budou hrát naše významné hudebnice a zpěvačky. Zástupkyně tří generací zahrají a zazpívají české, moravské, balkánské písně, uslyšíte také zpěvy sefardských Židů, či písně severní Evropy. Vše v pestrobarevném přednesu od tradičního stylu hudebních sdružení, přes world music až po moderní multižánrové propojení. Součástí festivalu bude i slavnostní Ocenění vinařská obec roku. Večerem provede Magdalena Múčková. Po programu následuje beseda u cimbálu s CM Ženičky. O následujícím ročníku jsme si povídali s Janem Maděričem, dramaturgem a autorem v jedné osobě.
   
Jak byste charakterizoval letošní ročník?
Protože se letošním ročníkem otevírají dveře druhému čtvrtstoletí festivalu lidových nástrojů a protože dámy mají všude přednost, tak jsou to právě ony, které se bezvýhradně v programu nazvaném Ženičky milé představí. Ve své historii podobný námět festival nikdy neměl, takže je po všech stránkách originální. Pořad je sestaven od sólových vystoupení interpretek (V. Grycová, G. Vermelho, A. Múčková) až po velká vokálně instrumentální tělesa (devítičlenná cimbálovka Ženičky s desetičlenným ženským sborem Klebetnice).

Letos se věnujete speciálně ženám - co vás k tomuto nápadu přivedlo?
Jako všude kolem nás postupuje feminizace radikálně také do světa hudby, a to i hudby lidové. Dovedete si před několika málo lety představit, že v cimbálové muzice na Moravě hraje na ústřední nástroj žena? Dnes na uměleckých školách hru na cimbál navštěvují většinou žákyně a studentky. O smyčcových melodických nástrojích, ba dokonce rytmických - violách či kontrabasech - v rukou žen se nám také kdysi ani nesnilo. A krom toho: dovedete si představit nejkrásnější hudební nástroj, lidský hlas, bez jeho půvabných nositelek? Proč to tedy vše nepřiznat a nenechat promlouvat hudbu skrze jejich city, nálady a um? 
    
Dramaturgii děláte už spoustu let - je pořád z čeho vybírat, aby se program neopakoval? Nebo je to složitější?
Lidových nástrojů zní po celém světě tolik, že by na jejich prezentaci nestačily ani pravidelné měsíční pořady. Stačilo by k tomu třeba téma jediné: Hudba národů a národností. My ale nechceme tvořit instruktivní cykly. Pod různými úhly pohledu nabízíme posluchačům možnost poznávat rozmanitost lidového instrumentáře. A to v celé škále jeho prezentace, od zřejmě prapůvodního způsobu dorozumívacího, až po současné využití v širokospektrálních crossoverech, ovlivněných hudbou bez hranic kolem nás. Za uplynulých pětadvacet let se posluchači mohli seznámit s lidovými nástroji snad ze všech koutů světa vždy prostřednictvím jedinečných témat. Vizí do budoucna mám dostatek a věřím, že bude i dostatek možností, jak je uskutečnit.
       
Na které interprety se těšíte vy soukromě?
Na takovou otázku lze těžko odpovědět, když jsem interpretky sám vybíral a oslovoval. Na vystoupení všech se samozřejmě těším stejně, byť u každé z jiných důvodů, protože každá z nich hraje a zpívá svým suverénním a neopakovatelným způsobem. Věřím, že podobně budou potěšeni i posluchači. O programu se mohou po programu také pobavit, případně se aktivně projevit při následné besedě u cimbálu. Hrát k tomu budou hlucké Ženičky.   

autor: IVA PAŠKOVÁ
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace