Jak jely Rychlé šípy do Národního divadla

Brno Kultura 17 / 03 / 2017

Reportáž o tom, jak nejslavnější komedie Slováckého divadla cestuje republikou

Vyprodané Národní divadlo Brno aplaudovalo ve středu večer Rychlým šípům. Veleúpěšnou komedii má uherskohradišťské divadlo ve svém repertoáru neuvěřitelných 17 let, v prosinci oslavila už 450. reprízu a zhlédlo ji více než sto tisíc diváků. Jak to ale vypadá v zákulisí, když herci vyrazí mimo domovskou scénu? Na výlet do Brna s divadelníky vycestovala i zvídavá reportérka Blanka Šmějdovcová.
15.45: Jsme tady tři,” oznamuje s úsměvem manažerka Slováckého divadla a vedoucí zájezdu Jitka Honsová před divadelním autobusem. Uběhne pár minut a k několika málo čekajícím se přidá pouze herec Petr Čagánek.
15.52: Přichází herec a představitel Vinnetoua, Zloděje a dalších postav Jiří Hejcman.
15.55: V této chvíli by se mohlo zdát, že odjezd plánovaný na 16 hodin není možný. Během několika minut se ovšem situace změní a objevují se známé tváře - Zdeněk Trčálek, Tomáš Šulaj, Josef Kubáník, David Vacke, David Vaculík, Pavel Hromádka a zároveň s nimi i divadelní garderobiérka, rekvizitářka, osvětlovač a zvukař. Zbytek souboru dorazí v Brně přímo do divadla.
16.03: Autobus startuje. Cesta je navzdory mému očekávání a představám o tom, jak to vypadá na hereckém zájezdu, velmi klidná. Petr Čagánek se zabere do poslechu hudby, někteří se věnují mobilním telefonům, ale většina herců spí a nabírá síly na večerní představení. To začne v Mahenově činohře Národního divadla Brno už v 19 hodin.

Na začátku nikdo nebyl ženatý a neměl děti
Během cesty je dost času na rozhovory, a tak se dozvídám spoustu zajímavých informací. Pouze dva herci odehráli všechny reprízy, a to Josef Kubáník a David Vacke. Kolik jiných rolí jsme za těch sedmnáct let odehráli... Většina z nich je zapomenuta, Rychlé šípy přežijí všechny,” přemítá s úsměvem představitel Dlouhého Bidla Josef Kubáník. A přidává se i David Vacke. Mirek Dušín mě pořád baví. Že jsme s Jožkou v inscenaci od začátku, už ani nevnímám, ale cením si toho, že za těch sedmnáct let došlo k tak málo změnám v obsazení, až na pár záskoků. Je to důležité v kompaktnosti a výdrži inscenace.
Taky nikdo nebyl ženatý a neměl děti,” doplňuje z vedlejší sedačky Jindra Hojer, herec David Vaculík. Za sedmnáct let přibylo do rodiny” Slováckého divadla u herců z Rychlých šípů 13 dětí. Obdivuhodný je i fakt, že si divadelníci po celou dobu udržují kondici a stále se dokáží převtělit do chlapeckých rolí. Pořád se nám to daří zvládat, ovšem stále častěji se musíme domlouvat na různých drobných úlevách, protože tu a tam někoho bolí záda, kotník nebo koleno. Holt, hrát si ve čtyřiceti na patnáctiletého je o něco komplikovanější, než když nám bylo něco přes dvacet. Takže bych nám ve vší vážnosti do budoucna popřál dostatek zdraví a ohebnosti, aby těch ústupků bylo co nejméně,” dodává s úsměvem David Vacke.
17.15: Autobus přijíždí k Mahenovu divadlu. Přípravy mohou začít. Času je dost, a tak se pozvolna v zákulisí rozbíhají perfektně natrénované úkony. Garderobiérka Helena Kupová chystá kostýmy, Jitka Janečková připravuje rekvizity a v jedné z šaten, zřízené jako improvizovaná maskérna, si dlouholetá maskérka Slováckého divadla Šárka Bellanová na stůl vykládá zásobu barevných sprejů. Právě ty totiž charakterizují komiksový vzhled Rychlých šípů a jsou neodmyslitelnou součástí každého představení.
18.00: První přichází do maskérny představitelka ženských postav Petra Staňková. Mladá herečka nastoupila do rozjetého vlaku Rychlých šípů teprve nedávno, po Jitce Joskové. Měla jsem z toho strach. Rychlé šípy jsem předtím nikdy neviděla a vím, jaký je kolem nich boom. Ale když jsem zjistila, že v nich budu hrát, měla jsem nakonec velkou radost. Komu se podaří být součástí tak kultovní inscenace?“ svěřuje se. Petra je navíc jedinou ženou mezi čistě mužským obsazením. Užívám si to, protože mám tady všechny muže pro sebe,” směje se.
18.30: Maskérna je plná, z herců se stávají komiksoví hrdinové.
19.00: Začíná představení a jako obvykle se diváci skvěle baví. V zákulisí přitom všechno klape jako hodinky. Před výstupem každý herec ví, kam sáhnout, kde na něj čeká ta správná rekvizita. Obrovské vlny smíchu, které se ozývají z hlediště, ale zákulisí nechávají chladným. Už ty vtipy známe,” vysvětluje s klidem Josef Kubáník čekající na výstup. Ale jakmile se podaří něco nového, zpozorníme i my a bavíme se spolu s diváky,” dodává a nechtěně možná vysvětluje, v čem tkví tak nebývalý úspěch komedie - stále se totiž vyvíjí, herci každou reprízou překvapují.
20.05: Přestávka. Divadelníci se scházejí v jedné šatně, drobně se špičkují a baví se historkami. Teď jsem například kouzlil v jedné školce a vždycky se dětí ptám, jak se jmenují. Pak ta jména různě komolím,” svěřil se Tomáš Šulaj. A najednou se holčička představila tak, že jen něco zachrčela. Ona byla asi malá Holanďanka a ještě měla vadu řeči,” vypráví do smíchu ostatních kolegů. Ti přidávají další a další příběhy. Za tři minuty budeme pokračovat,” ozve se z amplionu a zábava je u konce. Herci míří na jeviště, začíná druhá, stejně zábavná polovina.
21.10: Konec představení. Divadlo bouří, děkovačky neberou konce. Bože, to je lidí,” žasne při pohledu do do posledního místa zaplněného hlediště představitel Bohouška Martin Vrtáček, ačkoliv s Rychlými šípy hrál už i ve sportovní hale pro více než tisíc diváků. Po posledním potlesku odcházejí herci do šaten, rozebírají si ručníky a mizí ve sprchách. Za hodinu se už odjíždí směr Uherské Hradiště.
21.15: Hercům osobně telefonuje prezident Herecké asociace Jiří Hromada, jenž si brněnskou reprízu nenechal ujít a přijel speciálně kvůli ní až z Prahy. Byl to pro mě návrat do dospívání. Velmi mě potěšilo, že i když představitelé Rychlých šípů zestárli od premiéry o sedmnáct let, byli to pořád hoši. A jsem rád, že divadlo může být vtipné i lidské a pro všechny generace.”

Tagy článku

TOPlist

Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.