Kdo si zpívá? A společně oslaví 40. výročí s UHDS?

Kdo si zpívá? A společně oslaví 40. výročí s UHDS?
Foto: DDK  /  Karel Dýnka a jeho nástupkyně Ivana Zámečníková
Uherské Hradiště Kultura 21 / 11 / 2018

Karel Dýnka přistupoval k dirigentství s velkou pokorou...

Už jen pár dnů zbývá do slavnostního koncertu k 40. výročí založení Uherskohradišťského dětského sboru (UHDS), na který jsou zváni všichni příznivci vokálního a sborového zpěvu. Koncert se koná v pátek 23. listopadu od 19.00 v Klubu kultury. Na koncertě se můžete těšit na nejedno hudební překvapení v podání současných, ale také minulých členů UHDS, ale i pěveckého sboru Svatopluk, kteří nabídnou nejoblíbenější repertoár, jenž zvítězil v anketě mezi současnými a bývalými členy.
Těšit se můžete na směs skladeb současných i starých mistrů, lidové písně v netradičních úpravách, romantické skladby, ale i spirituály.

Na výzvu se přihlásila padesátka „bývaláků“ z celé republiky. „Někteří zkouší poctivě už dva měsíce, jiní z časových důvodů sporadicky. Jsme tedy sami zvědavi, jak velké hudební těleso vystoupí,“ říká sbormistryně Ivana Zámečníková, která od roku 2007 UHDS řídí. Společně s námi přišla navštívit zakladatele sboru a dlouholetého sbormistra Karla Dýnku, varhaníka a ředitele kůru farního kostela, uměleckého vedoucího Svatopluku a historicky prvního držitele Ceny města Uh. Hradiště za rok 1997. Za jeho vedení UHDS dosáhl mnoha významných ocenění.

Na Lidové škole umění (LŠU) jste v roce 1978 založil dětský sbor. Co bylo v začátcích nejkomplikovanější?

V LŠU byla přirozená líheň zpěváků z klavírního oddělení, takže nebyl žádný problém sehnat děti do sboru. Nejvíc mně ale pomáhali rodiče, kteří, když se rozkřiklo, že je při LŠU nový sbor, sami děti vodili. V průběhu pozdějších let jsem měl problém s žáčky, kteří chodili souběžně do Hradišťánku. Tam se zpívalo hrdelním hlasem, který bylo těžké odnaučovat. (smích)

Co jste sám věnoval sboru a co vám sbor vrátil?

Sboru, a hlavně sborovému umění jsem zasvětil velkou část svého života, čas, lásku, nadšené zanícení pro pečlivé studium i svou trpělivost. Sbor také často kladně odpovídal na mé snahy o neustálé zvyšování umělecké úrovně. Vzájemné přátelské porozumění mne v mnohém obohatilo a úspěšné koncerty i zahraniční zájezdy přinesly tolik oboustranných radostí a poznání.

UHDS byla základnou i pro Svatopluk a Cantilemus Domino, takže jste s některými zpěváky pracoval od dětství až po dospělost?

To máte pravdu. Okolo patnácti členů jsem znal od malička a byla radost s nimi pracovat, protože se dokázali naladit na moje vnímání hudby.  

V začátcích to ale bylo složité. Hradišťáci tehdy vnímali Svatopluk jako „soubor starců“ a mne starší členové označovali za hrobaře Svatopluku. Od počátku jsem se snažil sbor omladit a věřte mi, nebylo to lehké. Hodně mi tehdy pomohl výbor Svatopluku, který starším členům nastínil plány nového dirigenta, a ti uznali, že na ně nebudou stačit, a sami odešli.

Jste velmi uznávaným varhaníkem. Kde jste objevil kouzlo varhan a duchovní hudby vůbec?

Základ jsem dostal od maminky. Poté jsem studoval u salesiánů, kde byla duchovní hudba dominantní složkou výchovy mládeže. Tam jsem hrál na klavír, klarinet a housle a objevil krásu duchovní hudby.

Co všechno jste musel absolvovat, abyste s vaší bravurou zvládl hru na tento nástroj?

Kdo chce být adeptem varhanního kumštu, musí prodělat klavírní hru. Naučit prsty běhat po klávesách. Dlouhou dobu jsem cvičil na klavír, abych byl technicky na úrovni. U klavírní hry slyšíte blízký zvuk, kdežto u varhan zpožděnější. Proto se o varhanících říká, že jsou nerytmičtí. Například J. S. Bach byl vynikající varhaník. Napsal šest triových sonát. Pokud je chcete zvládnout zahrát, musíte ruce ovládat mozkem, protože jeden hlas hrajete na jednom manuálu, druhý na druhém manuálu a třetí hlas nohama na pedál.

K čemu byste přirovnal krásu varhanních tónů?

Zvuk varhan se blíží souboru lidských hlasů. Hodně skladeb je napsáno pro sbor a varhany, určitá symbióza mezi „nástroji“ existuje. Dosti krásná a využívaná kombinace především v době barokní byla varhany a trubka.

Máte srdcového skladatele?

Z celé hudební historie Johann Sebastian Bach a Wolfgang Amadeus Mozart, Bedřich Smetana a obzvláště Antonín Dvořák, kterého mám nesmírně rád.

Ivana Zámečníková - ke skvělému výběru pana dirigenta se mohu jen připojit. Ještě bych za sebe přidala hudebního kouzelníka, kterým pro mě je Camille Sait-Saëns, a abychom neopomenuli naše skvělé skladatele současnosti, tak mezi ně patří Ilja Hurník a Petr Eben.

Které období v UHDS bylo pro vás nejšťastnější?

Byl jsem šťastný takřka neustále, až do mého odchodu. Hrozně mě to těšilo. K dětem jsem přistupoval jako k rozumným bytostem, které používají svoji hlavu, ale také mají hluboký cit pro hudbu. Díky tomu si mě opravdu hodně vážily. To bylo velké štěstí. Kdybych měl srovnávat dětský sbor a Svatopluk, musím přiznat, že s dětmi jsem byl mnohem šťastnější.

IZ - Děti vracejí to, co jste do nich vložili, daleko rychleji. Největší štěstí je, když malí zpěváčci začnou sami podporovat sbormistra a záleží jim na tom, aby byl konečný výsledek perfektní. Největší odměna je, když vidíte snahu a cítíte, že jste společně na jedné lodi. Pro tento okamžik to všichni děláme, i když to stojí hromadu sil... 

Každý jste začínali v jiné době a máte jiné podmínky pro práci. Jaký recept byste svým pokračovatelům předali, aby byl sborový zpěv stále populární?

KD - Jednoznačně osobnost sbormistra. Pokud má obrovskou vášeň pro sborový zpěv a je schopný ji poutavou formou předat svým žákům, má vyhráno. Velmi důležité je i vzdělání v poezii a historii, aby byl schopný vysvětlit původ skladeb. Díky bohatým zkušenostem se mi stokrát potvrdilo, že pokud se dětem věnujete, vrátí se vám to takovým způsobem, že člověk až žasne.

IZ - Když dětem chcete rozšířit obzor do církevní nebo staré hudby, která je jim hodně cizí, musíte najít ten správný způsob, jak skladbu podat, aby se zpočátku složitá skladba stala nejoblíbenější.

Co byste UHDS přál do dalších let?

Jsem moc rád, že mám takovou následovnici, a přeju velkou podporu, hojnou míru trpělivosti a úspěch, spoustu dobrých nápadů a stálý příliv nových členů...

Ivano, jaké to pro tebe bylo, přebírat sbor od zkušeného sbormistra?

Zavazující. Když vejdete do takto velké, silné a životaschopné řeky, musíte se hodně snažit, abyste to předané kormidlo udrželi v ruce a loď bezpečně vedli přes všechny možné peřeje.

Jak si stojí UHDS dnes?

V současné době při zušce pracuje dětský přípravný sbor pod vedením Magdaleny Uhrové a hlavní sbor pod taktovkou učitelky sólového zpěvu Ivany Zámečníkové a korepetitorky Lucie Adamcové. Dohromady mají oba sbory na osmdesát členů.

IZ - Když vidím pana Dýnku v hledišti, je to pro mě radost, ale jsem i patřičně nervózní. Po skončení se jdu jako malý žáček pokorně zeptat: „Pane dirigente, jak se vám to líbilo?“

autor: IVA PAŠKOVÁ
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace