Ohnivého ďábla se bál zpočátku každý
Foto: archiv Muzea Bojkovice / Slavnostní první jízda z roku 1888 otevřela nové dopravní možnosti.
Unikátní výstava oslaví 130. výročí Vlárské dráhy
Do historie se můžete vrátit prostřednictvím unikátní výstavy věnované 130. výročí dokončení Vlárské dráhy. K vidění budou dobové fotografie, uniformy zaměstnanců dráhy, cedule, výstražné kříže, výpravky, návěstidla, svítilny, brašna průvodčího, kleštičky, jízdenky, razítko, pečetidlo, ale i řídicí zařízení ze stanice Bojkovice město. Součástí výstavy bude i model železnice, takže si na své přijdou malí i velcí návštěvníci.
Vlárskou dráhou byl pojmenován úsek trati Brno - Trenčanská Teplá. Na stavbu museli být z Brna přesídleni dělníci s celými rodinami. Jako poslední byl z celé trati dokončen úsek Uherský Brod - Vlárský průsmyk v roce 1888. Slavnostní jízda se za velké slávy konala 28. října 1888 s osazenstvem všech úřadů. Na jednotlivých stanicích čekali příjezd vlaku zaměstnanci a zástupci měst a obcí. Zpočátku jezdili lidé vlakem málo, báli se ohnivého ďábla, který byl nebezpečný pro jejich doškové střechy a stohy slámy uskladněné venku, informuje Eva Hamrlíková z muzea Bojkovice.
Než se stala běžným dopravním prostředkem, musela najít složitou cestu k lidem. Stavba železnice mnoha lidem zkomplikovala život, kdy byly jejich pozemky vykoupeny a lidé přišli o půdu živitelku. Zanikly poštovní dostavníky, formanská doprava a s ní spojené zájezdní hostince, ale pochvalovali si ji stavební dělníci i miškáři cestující za svým povoláním do Uher. Zlo železnice se dotklo i hraběcí rodiny Bellegarde z Nového Světlova. Hraběnka Jindřiška, rozená Larisch Mönichová, ráda jezdila na koni. Když jednou jela svému manželovi naproti, zvíře se leklo supícího vlaku a splašilo se. Kůň jezdkyni shodil a usmýkal ji ve třmenu k smrti, dodává Eva Hamrlíková. Výstava bude zahájena v Muzeu Bojkovska ve čtvrtek 16. února v 17.00 a budete ji moci navštívit do 6. května.