Poslouchám, co říká hudba

Poslouchám, co říká hudba
Buchlovice Kultura 04 / 07 / 2014

The Crimson ProjeKCt zahraje v Buchlovicích

V pátek 18. července zahraje v zámeckém areálu v rámci Buchlovského hudebního léta britská kapela The Crimson ProjeKCt, složená z původních členů a hrající repertoár King Crimson. Dominantním hráčem je baskytarista Tony Levin, charizmatický plešoun, který se velkou měrou podílí na vývoji progresivní rockové scény. V 80. letech se stal základním kamenem znovuzrozených King Crimson a neodmyslitelnou součástí kapely Petera Gabriela. I jako studiový hráč nezahálel. Podílel se na stovkách nahrávek renomovaných hvězd rockového nebe. Jeho sólové projekty nikdy neupadly v zapomnění.
Tony Levin je velmi zaneprázdněný muž. S Peterem Gabrielem jezdí jedno světové turné za druhým a v přestávkách si najde čas i na koncerty s The Crimson ProjeKCt či se svou vlastní sestavou Tony Levin Band. Přesto si našel chvíli na exkluzivní rozhovor pro Buchlovské hudební léto. (iva)

Dostáváte spoustu demo nahrávek z celého světa, existuje něco, co vás odradí ještě předtím, než si nahrávku vůbec pustíte?
Rád poslouchám to, co říká hudba sama, takže obvykle také podle ní soudím. Ale musím přiznat, že hudební produkce je také důležitá, a když jde o něčí debut, občas získám pocit, že ti muzikanti nebudou vědět co s basovým partem, i když se ho ujmu já.

Skládáte někdy svůj basový part na jiný nástroj než na ten, který potom použijete ve studiu nebo na koncertech? Nebo víte hned, který nástroj se bude ke skladbě nejlépe hodit?
Basové party si skládám v hlavě, když poslouchám skladbu bez basy. Potom (i když mám potom při nahrávání k dispozici několik druhů bas) se snažím představit si, jaký zvuk by se mi pro ten basový part zamlouval. Někde ani tak nejde o to, jakou basu použít, jako spíš o to, jaký zvuk vytvořit. Teplý nebo mocný nebo ostrý nebo jasný nebo tlumený nebo úderný nebo dlouhý a táhlý. Takový přístup mi pomáhá dodat skladbě jedinečnost.

Když jste nahrával basový part ke skladbě Petera Gabriela Don’t Give Up, držel jste prý svou dceru v náručí. Neumím si představit, že by se z ní po takovém zážitku nestala hudebnice. Je to tak?
Ráda hraje na basu, ale víc ji zajímá divadlo a film.

Umíte si představit, co byste dělal vy, kdybyste se neživil hudbou?
Ha! Tak na to ani moc nemyslím. Asi by se našlo pár věcí, které bych mohl dělat, možná bych byl spisovatelem.

Naplnilo zatím turné s The Crimson ProjeKCt vaše představy? Jaké to je hrát v menších prostorách po velkých koncertech turné „Back to Front“ s Peterem Gabrielem?
Baví mě hrát v menších prostorách. Vlastně mě to baví víc než hraní v obřích arénách, kde bývá často problém se zvukem. Když je dobrá muzika, je i dobrá zábava, takže koncerty s The Crimson ProjeKCt si hodně užíváme.

Byl byste ochoten vyzkoušet nástroj, na který jste nikdy předtím nehrál? Řekněme, že by za vámi někdo přišel před koncertem, podal vám úplně neznámý nástroj a řekl: „Zahraj, Tony!“
Většinou se k novým výzvám stavím otevřeně, ale upřímně řečeno, nové nástroje už moc nezkouším. Sám jich vlastním tolik, že mám co dělat, abych si zahrál aspoň na ně!

autor: Alžběta Šáchová

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace