Šel jsem do Hradiště kvůli výkonům herců

Šel jsem do Hradiště kvůli výkonům herců
Uherské Hradiště Kultura 28 / 11 / 2014

říká nový ředitel Michal Zetel

Za rok, tedy uprostřed jubilejní, sedmdesáté sezóny, už bude taktovku Slováckého divadla v ruce pevně držet nový ředitel Michal Zetel. Zdejší soubor moc dobře zná, nastudoval s ním Oleannu i Kočku na rozpálené plechové střeše. Diváci, kteří si pořídí předplatné na příští rok, se navíc v jeho režii mohou těšit na komedii Sám na dva šéfy, která byla označena za nejlepší komedii začátku tohoto století. Nový ředitel se svěřil, jak na něj zdejší soubor působí, a prozradil také to, co se naučil na stáži v zahraničí.

Jak jste vnímal atmosféru Slováckého divadlo, když jste ho poprvé navštívil?
Jako nadprůměrné oblastní divadlo. Naprosto mě šokovala kvalita celého souboru, který je vynikající. Skvělé výkony herců byly jedním z důvodů, proč jsem šel do výběrového řízení.

Je tedy srovnatelný se špičkovými divadly v naší zemi?
Naprosto. Bez nejmenšího zaváhání. Samozřejmě že jsou tady různé výkonnosti herců, ale jako celek jsou výborní. Trošku je tu problém, že soubor začíná stárnout, protože nejmladší herečce je osmadvacet let. Generace mezi třiceti a čtyřiceti roky je neuvěřitelně silná a jsou výborní. Samozřejmě že i starší herci jsou dobří, ale tato generace je extrémně silná.

Máte ale zkušenost i ze zahraničí. Můžete prozradit, jak a kam jste se dostal?
Byl jsem pracovně na stáži v Německu. Hostoval jsem na Univerzitě umění v Berlíně, na tamní divadelní fakultě. Jednalo se o povinnou tříměsíční stáž v rámci postdoktorandského výzkumu. Mám grant na JAMU a v něm je povinná tříměsíční stáž. Berlín je centrem současného činoherního divadla. Dělá se tam prostě nejlepší a nejprogresivnější divadlo na světě. Kulturu obecně mají na neuvěřitelné úrovni.

Co pro vás bylo při této stáži stěžejní po profesní stránce?
Stáž mne fascinovala v tom, že jsem mohl navštívit různá divadla a filharmonie. Je vidět, že Německo pumpuje do této oblasti neuvěřitelné prostředky, co se týká například technického řešení, scénografie a kvality herců. To je prostě věc, která je úplně mimo naše možnosti, a to teď mluvím o našich nejlepších souborech. Ani Národní divadlo nemá zdaleka takové možnosti a úroveň, jako je tam. Co se týče školy, tak profesor na tamní univerzitě má takový plat, že se opravdu může věnovat jen učení a nemusí shánět žádnou jinou práci.

Překvapilo vás tam něco?
Fascinovalo mne třeba, když jsem byl jednou s kolegou, který mne v Německu prováděl, v sobotu večer. O půl desáté mu zazvonil telefon a on ho zvedl, něco řešil a potom se omlouval, že mu volala studentka. Podivoval jsem se, že zvedne telefon studentce v sobotu v noci. On mi řekl, že si nemůže dovolit ho nezvednout….

Z Berlína jste se už ale vrátil, a ačkoliv jste i pedagogem na brněnské JAMU, pomalu se připravujete na práci ve Slováckém divadle. Hradiště je krásné město, budete se sem stěhovat?
Doufám! Jsem ženatý, mám malou dceru a život v centru Brna není zrovna to, co bych si představoval pro dětství svých dětí, proto se chci s rodinou přestěhovat.

Michal Zetel se narodil v roce 1981 v Krnově. Po maturitě na Gymnáziu v Olomouci Hejčíně vystudoval v letech 1999 až 2004 režii na JAMU a poté také doktorské studium. Nyní zde sedmým rokem vyučuje hereckou výchovu. Jako režisér spolupracoval s divadly v Olomouci, Jihlavě, Trnavě na Slovensku a s BuranTeatrem v Brně. Byl spoluzakladatelem, režisérem a hercem divadla Tramtárie v Olomouci. V letech 2005 až 2013 byl uměleckým šéfem BuranTeatru v Brně. Pracovně byl čtvrt roku na stáži na Univerzitě umění v Berlíně.

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace