Sobotní premiéra v Honzírkově režii

Sobotní premiéra v Honzírkově režii
Foto: archiv divadla  /  Režisér Jiří Honzírek.
Uherské Hradiště Kultura 17 / 04 / 2010

Diváky čeká Bambiland od ženy, která rozděluje svět

Slovácké divadlo se připravuje na další premiéru, po které bude jasné, zda platí, že jeho diváci jsou nejlepší v zemi. Režisér Jiří Honzírek jim nadělí velmi svérázné dílo. Bambiland nositelky Nobelovy ceny za literaturu Elfriedy Jelinek. „Slovácké divadlo je dostatečně ambiciózní a jeho publikum natolik otevřené a zvědavé, že si může dovolit Bambiland uvést,“ tvrdí pár dnů před prvním uvedením v republice režisér Honzírek.

 

Jak jste se dostal k dílu Elfriedy Jelinek a co jste si o něm ze začátku myslel?

S výtvarníkem Radkem Otýpkou jsme na JAMU dělali text Elfriedy Jelinek Nemoc aneb moderní ženy. Tedy její tvorbu znám od té doby, další díla jsem potkal na studiích v Německu, něco jsem viděl ve vídeňském Burgtheatru. Myslel jsem si dvě věci. První ve mně zůstává dodnes: Po mnoha letech se v evropské dramatice objevuje skutečná tendence k reformě, ba dokonce můžeme mluvit přímo o reformě samotné. Jelinek využívá to nejlepší a nejstabilnější, co v mnohasetletém vývoji dospělo k modernímu divadlu, a trhá to na kusy. Přičemž to trhání berme jako jarní úklid: je třeba ho udělat, abychom zjistili, co všechno vlastně máme v domě. Druhá věc, kterou jsem si myslel, by se dala shrnout takto: „Co s tím?“ To mě přešlo.

O čem je hra Bambiland a jakým jazykem bude k divákům promlouvat?

Textový materiál Bambiland tematizuje první válku v Iráku, respektive válku z počátku 90. let 20. století, kde vojska zemí OSN přispěchala na pomoc Irákem napadnutému Kuvajtu. Jelinek pro pojmenování této události zvolila zjednodušený, chaotický a výbušný jazyk masových médií a reklam. Zejména způsob, jakým se projevuje televize, ji evidentně velmi zaujal.

Z čeho pochází její název?

Bambiland je název zábavního parku Marka Miloševiče, tedy syna Slobodana Miloševiče. Zábavní park, kde je vše dovoleno, udržujete-li dětskou, hravou, roztěkanou náladu plnou nezodpovědnosti, můžete si dělat, co chcete, a neponesete následky. Jelinek přirovnává toto chování k bezohlednému chování politiků, kteří lživou kampaní dostali souhlas k napadení Iráku. Saddám si zasloužil svoje, o tom nepochybuji, ale tristní a zcela ostudný je způsob, jakým byl doveden ke kapitulaci.

Proč hru studujete právě ve Slováckém divadle?

Tady jsem dostal příležitost text Jelinek udělat. Bambiland je opravdu velmi novátorská záležitost, na většinu současné evropské produkce dramatických textů má značný náskok. To znamená, že teprve budeme hledat přístup a způsob, jakým text a jeho inscenování chápat, pojímat, rozumět mu. Stejně jako u všech nových přístupů. Slovácké divadlo je dostatečně ambiciózní a jeho publikum natolik otevřené a zvědavé, že si může dovolit Bambiland uvést.

Jak se s neobvyklým textem poprali herci?

Já jsem tady opravdu spokojený. Samozřejmě nevím, jak inscenace dopadne, ale ta samotná příprava je moc příjemná a obohacující. Vydali jsme se s herci na dlouhou cestu hledání adekvátního výrazu pro text Jelinek. Každý den najdeme něco, co nás k Jelinek, k textu přiblíží. Nutno totiž říct, že Bambiland patří k jedněm z radikálnějších tvarů její dramatiky. Má mnohem konvenčnější texty. Takže, jo, je to boj. Pro herce to bude nejtěžší až během samotných představení, kde lze očekávat naprosto rozdílné reakce. Přitom bude nutné udržet tvar.

V uherskohradišťském divadle pracujete potřetí, a to stále s náročnějším scénářem. Sledujete, jak se vyvíjí dramaturgie divadla a co si o ní myslíte?

Dramaturgie Slováckého divadla je myslím hezky ambiciózní. Napřená na originální, původní počiny, ať už texty nebo výklady textů. To nabízí široký prostor mladým divadelníkům, kteří snad dokážou vnášet na jeviště znepokojující, neotřelé postupy. Tento nebojácný a objevitelský postup dramaturgie dokáže kombinovat s řekněme jistějšími projekty. S texty, které jsou prověřené, zaběhnuté anebo lehčeji stravitelné. A to je, myslím si, pro regionální divadlo zcela podstatné. Je to zejména vztah mezi publikem a divadlem, co regionální divadlo může uživit, udržet v kurzu, motivovat. Pokud se daří propojit oba postupy, není divu, že má Slovácké NABITO!

Co byste divákům vzkázal předtím, než na Bambiland přijdou?

Snad jen to, že mají  naprosto výjimečnou a exkluzivní příležitost seznámit se jako první v zemi s dílem ženy, která představuje jeden ze současných vrcholů evropského divadla. Těšíme se na ně.

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace