Umění zahaleno tmou

Umění zahaleno tmou
Foto: pri
Uherské Hradiště Kultura 14 / 06 / 2020

Slovácké muzeum prodloužilo do 26. července v hlavní budově Slováckého muzea výstavu s názvem Podoby vína. Návštěvníci na vlastní oči i po hmatu mohou zkoumat díla nevidomých lidí, kteří se při své práci nechali inspirovat vínem. Jejich tvorba v sobě nese řemeslný um a výtvarnou sdělnost. Vidomí mohou poznat neobyčejný výtvarný prostor nevidomých spoluobčanů. Zázemí pro jejich práci poskytuje Sochařská škola Aliterra z Tasova, jejímž vedoucím je absolvent uherskohradišťské Střední uměleckoprůmyslové školy Štěpán Axman.

Štěpáne, jak se zrodila idea výstavního počinu Podoby vína?

Víno, réva a vinná krajina je pro mě něčím, co mám velmi rád. V posledních letech jsem začal víno „bádat“, stejně jako jsem před 30 lety začal „bádat“ ve světě nevidících. Tyto mé badatelské cesty se propojily v okamžiku, kdy jsem dostal nápad, že bych mohl našim nevidícím studentům představit různá vína a podnítit je k tomu, aby hledali inspiraci pro tvorbu nejen na základě svých sluchových a hmatových vjemů, ale zkusili se inspirovat především vůní a chutí.

A kdy přišly první sochy znázorňující víno?

Bylo to v době, kdy jsme dokončovali výuku tříletého výtvarného kurzu, kde jsme probírali výtvarnou historii sochařství, a dostali jsme se do období moderního umění. Bavili jsme se společně o možnostech výtvarné inspirace a bylo mi jasné, že u nevidících lidí je možné jít v inspiračních podnětech i jinými cestami než u vidícího výtvarníka. Cestu hmatu i sluchu jsme již vyzkoušeli a nabízela se cesta vůně a chuti. Víno se ve výtvarné historii objevuje v různých podobách, tak proč to nezkusit i s našimi studenty? Všichni studenti byli dospělí lidé (30–55 let), a tak jsme se domluvili, že pro ně ve škole uděláme vinné ochutnávky kvalitního vína různých odrůd a různého způsobu zpracování. A zjistíme, zda bude možné některé podněty zachytit v sochách.

Bylo toto téma pro vaše studenty zajímavé?

Většinou ano, protože dávalo každému možnost vlastní obrazotvornosti. Víno má v sobě dar tuto lidskou obrazotvornost podněcovat a je mu v tomto ohledu jedno, jestli člověk vidí, či nevidí. Nevidící se zároveň dozvídali o vínu informace, které jsem nabýval během života ze setkání s vinaři, cestování po vinohradech a vinných sklepech. Díky tomu jsem jim mohl lépe představit svět vína. Na druhou stranu bylo zajímavé rozmlouvat s nevidícími o chuti a vůni vína, kterou vnímali po svém, bezbarevně, a čím upřímnější byli, tím to bylo cennější.

Kdo jsou autoři vystavených soch?

Jsou to lidé, kteří v sobě cítí, že je hlína nějak přitahuje, a kteří se sochařskému modelování u nás věnují dlouhodobě. Učíme je technikou, kterou jsme s manželkou vytvořili přímo pro učení hmatem a dostala název technika ATM (Axmanova technika modelování). Díky ní učíme i lidi nevidící od narození, kteří mají hmat mimořádně rozvinutý. Technika byla primárně postavena pro ně, takže je jim srozumitelná a můžeme jim vysvětlit proporční zákonitosti a učit je klasické sochařské disciplíny, jako je modelování hlavy, figury a reliéfu.

Co byste doporučil návštěvníkům výstavy?

Snad aby se sochy nebáli prohlížet i hmatem a zkusili najít v těch sochách „vzkazy“ nevidících autorů. Podoby vína se skutečně odrazily od jejich reálných prožitků, nevedla k nim však klasická vizuální cesta, kterou se učíme ve školách ...

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace