V terénu bez digitálu

V terénu bez digitálu
Foto: pri  /  Autorka výstavy Marta Kondrová.
Uherské Hradiště Kultura 07 / 03 / 2019

Unikátní zvětšené fotografie Josefa Klvani dokonalým obrazem zaniklého času

V hlavní budově Slováckého muzea v Uherském Hradišti dnes bude otevřena nová fotografická výstava věnovaná významnému badateli a jednomu ze zakladatelů vědecké etnografie, Josefu Klvaňovi. Stane se připomínkou 100. výročí jeho úmrtí (1857–1919). „Léta 1884–1898, která Klvaňa strávil jako ředitel českého gymnázia a školní inspektor v Uherském Hradišti, patřila v jeho životě k profesně nejplodnějším a v soukromí k nejšťastnějším. Je to bezesporu důležitá osobnost Slovácka, a proto si ji touto výstavou připomínáme. V malém sále se objeví výběr jeho známých i dosud nepublikovaných fotografií lidového oděvu z konce 19. století. Fotografie doplňují texty z Klvaňova vlastního rukopisného životopisu (Náčrtky mého životopisu, 1910, 1913),“ zmínila autorka výstavy Krojové eldorádo Helena Beránková z Moravského zemského muzea v Brně.
Josef Klvaňa je představován jako mimořádně vzdělaný intelektuál s širokým spektrem zájmů (geologie, etnografie, pedagogika, umění a cestování) a velkým okruhem spolupracovníků a přátel z různých sfér společenského a kulturního života. „S jeho dílem se setkal každý, kdo se zajímá o kroj na Slovácku. Jeho rozdělení krojů do 28 regionálních typů kroje, či jak on sám používal výraz – do krojových okrsků, dodnes etnografové používají,“ složila Marta Kondrová, kurátorka výstavy poctu a obdiv schopnosti kvalitní dokumentace bez využívání dnešních moderních technologií. „Ve své práci vycházel z důkladné znalosti terénu, také ale ze spolupráce se studenty, kteří mu mnohé informace zjišťovali či doplňovali. Proto byly jeho popisy krojů vysoce autentické a obsahovaly i lokální názvy krojových součástek. Klvaňovy fotografie patří ve většině případů k nejstarším obrazovým dokladům toho, jak kroj v té které obci vypadal. Do té doby byla využívána pouze kresba či malba, ale zde bylo nutno počítat s tím, že výtvarník nemusel, nebo ani nechtěl zachytit zcela přesně předlohu,“ zdůraznila Helena Beránková a dodala, že pro poznání vývoje krojů na Slovácku je Klvaňovo písemné i fotografické dílo nedocenitelné.
Výstava je postavena převážně na zmíněných zvětšeninách fotografií, nicméně unikátní pro krojové nadšence, kterých na Slovácku není málo, bude také dokonalým popisem jednotlivých krojů a ilustracemi, které pro Josefa Klvaňu vytvořili jeho gymnazijní žáci. Prostor obohatí také dva krojové komplety. „Jedná se o krojový pár, a to muže z Nivnice ve starobylém mentýku zapůjčeném z obce, kde jej v roce 1894 na svém snímku Josef Klvaňa zachytil, a také rekonstrukce kroje nevěsty z Mařatic z konce 19. století, vytvořená Kristýnou Petříčkovou“, doplnila Marta Kondrová, která věří, že nejen na výstavu, ale třeba i na odbornou radu zavítají všichni ti, kteří se chtějí pustit do krojové rekonstrukce. „Tato výstava může být inspirací a dobře posloužit všem, kteří se chtějí vyvarovat chyb při vlastní snaze o krojovou rekonstrukci,“ uzavřel Marta Kondrová.

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace