Věznicí se můžete projít také na Mariánském náměstí
Foto: archiv Marka Malůška
Pokud se budete procházet městem, na okamžik se zastavte u velkoformátových tabulí a prohlédněte si fotografie studentů, kteří zachytili atmosféru i interiéry hradišťské věznice. Můžete se tak projít pochmurnou historií věznice, která bude zanedlouho na dlouhá léta uzavřena a rekonstruována.
Studenti střední uměleckoprůmyslové školy, základní umělecké školy a gymnázia pracovali v listopadu ve věznici pod pedagogickým vedením Andrey Malinové, Marka Malůška a Lukáše Psíka.
Studentům předávali zkušenosti partnerští pedagogové
Cílem Studentského ohlédnutí jako „přidružené sekce“ už tradiční fotografické přehlídky bylo propojit mladší zájemce o fotografování v našem regionu a podnítit tak komunikaci a snad i užší spolupráci mezi školami, kde se nějakým aktivním způsobem věnují fotografii. „Ve třetím roce existence se zapojila základní trojice škol. Záměr je však nadále otevřený i dalším školám, domům dětí, případně spolkům apod., které se systematicky věnují fotografii,“ uvádí forograf a pedagog Marek Malůšek, iniciátor a organizátor akce.
Mohou se zapojit další školy i spolky
Geografické vymezení je stejně jako u „velkého“ Ohlédnutí spíše pocitové - Slovácko a přilehlé oblasti. „Uvítáme, pokud se případní zájemci ozvou prostřednictvím běžných kontaktů Městských kin Uherské Hradiště,“ dodává Marek Malůšek.
Místem pro společnou práci několika desítek mladých tvůrkyň a tvůrců se stal areál bývalé uherskohradišťské věznice. Prostor, který v minulosti - za nacistické okupace a především v padesátých letech během působení Státní bezpečnosti - bolestně rozděloval mnoho rodinných i přátelských vazeb. Před začátkem společné práce všechny zúčastněné seznámil se základními historickými okolnostmi i několika příběhy konkrétních lidí zástupce spolku Memoria, který se péči o paměťovou stopu věznice dlouhodobě věnuje.
Zachytit budovu bolesti je těžký úkol
Propojování, sdílení zkušeností a vzájemné „okysličování“ nabylo v letošním ročníku zase o kousek konkrétnější podoby, když se studující ze všech zúčastněných škol sešli na celodenním workshopu a rozděleni do několika týmů pod vedení pedagogů z partnerských škol se snažili fotograficky uchopit budovu věznice zatíženou tolika bolestnými vzpomínkami.
Práce s Lukášem Psíkem z gymnázia se soustředila na zachycení stop paměti v architektonickém detailu a probíhala především (byť ne výhradně) v exteriérech.
Andrea Malinová ze střední uměleckoprůmyslové školy nabídla pro vyjádření pomyslných nehmotných stop lidských osudů v prostorách věznice techniku iluminografie - kresby stejně tak nehmotným světlem.
Spektrum deseti scénářů evokujících možné emoční situace, v nichž se lidé mezi zdmi věznice nacházeli, nabídl Marek Malůšek ze základní umělecké školy. Úkolem bylo fotograficky ztvárnit pocity, jaké vhled do popsaných situací vyvolal, a to s použitím určených fotografických prostředků.