Časové jízdné se vyplatí již po 12 dnech, říká náměstek hejtmana

Časové jízdné se vyplatí již po 12 dnech, říká náměstek hejtmana
Foto: Jiří Balát  /  Radek Doležel.
Zlín Podnikání 20 / 06 / 2022

Integrovaná doprava Zlínského kraje bude od července opět o kus dál. Se začátkem letních prázdnin totiž odstartuje možnost koupit si časové jízdenky, které cestování po kraji udělají ještě atraktivnější a především cenově dostupnější.

„Ceny předplatného jsou nastavené tak, aby se většině cestujících vyplatilo třicetidenní jízdné průměrně po 12 dnech, sedmidenní jízdné pátý den,“ říká v rozhovoru Radek Doležel, náměstek hejtmana Zlínského kraje zodpovědný za dopravu, který si pochvaluje i to, že od března letošního roku jde vidět silný nárůst počtu cestujících v krajské veřejné dopravě, a to i v porovnání s obdobím před covidem.

Zlínský kraj od července zavádí několik novinek v regionální dopravě. Tou nejzásadnější jsou asi časové jízdenky. Můžete přiblížit našim čtenářům, v čem tato novinka spočívá?

Cestující, kteří jezdí na linkách Integrované dopravy Zlínského kraje pravidelně do zaměstnání nebo do školy, si od července budou moci koupit předplatné jízdné, a to buď na 30 nebo na 7 dní. Kraj jsme rozdělili na 98 zón. Zájemce si předplatí jízdné na ty zóny, kterými na své pravidelné cestě projíždí. V nich se pak bude moci libovolně pohybovat autobusem i vlakem. Většina zón přitom stojí 250 Kč na 30 dní nebo 83 Kč na 7 dní. Deset zón v okolí větších měst je o něco dražších. Výsledná cena předplatné jízdenky pak bude součtem všech zakoupených zón. Maximálně cestující zaplatí 2 500 Kč za třicetidenní předplatné, na něž bude moci jezdit po celém kraji. Předplatné si cestující budou nahrávat na krajskou kartu Zetka, případně na kartu Moravskoslezského kraje ODISKa.

 Tvrdíte, že cestující díky nákupu časové jízdenky ušetří. Jak moc se tato sleva projeví v peněženkách cestujících? Když bude pracující dojíždět z Uherského Hradiště do Zlína, kolik měsíčně na jízdném ušetří?

Například třicetidenní předplatná jízdenka na trasu Uherské Hradiště - Březnice - Zlín bude stát 1 390 Kč. Cestující, který by 20 pracovních dní v měsíci jezdil na jednotlivé jízdné, by přitom zaplatil 1 920 Kč. Úspora je tedy přes 500 Kč. Ceny předplatného jsou nastavené tak, aby se většině cestujících vyplatilo třicetidenní jízdné průměrně po 12 dnech, sedmidenní jízdné pátý den. V platnosti budou samozřejmě všechny státem garantované slevy na jízdném, takže v případě studentského jízdného se ve všech vyjmenovaných případech jedná o poloviční částku.

 Je to jediná novinka, která od léta čeká cestující v našem kraji? A na jakých změnách v integrované dopravě pracujete s delším časovým horizontem?

Novinek je samozřejmě více. Už od 12. června jsme spustili nový cyklobus, který jezdí ze Zlína a z Bystřice pod Hostýnem do Hostýnských vrchů. Jezdí o víkendech a státních svátcích až do 28. září třikrát denně ze Zlína a třikrát denně z Bystřice, o prázdninách bude jezdit navíc i dvakrát denně v pracovní dny. Od stejného data také nabízíme několik nových spojů na autobusových linkách. Například ve všední dny zavádíme nový zrychlený spoj mezi Brnem a Zlínem. Z Brna vyjíždí v 16.50 a díky tomu, že cestou zastaví jen ve Vyškově a v Kroměříži, stihne cestu do Zlína za méně než dvě hodiny, konkrétně přijede v 18.37. O víkendech jsme zavedli nový autobus mezi Vsetínem a Zlínem - ze Vsetína odjede ve 20.35 a zpět ze Zlína ve 21.30 hodin. V sobotu ráno pak nový spoj jezdí ze Vsetína do Slušovic a zpátky, posílili jsme i celkovou sobotní dopravu na trase Zlín - Hrobice - Slušovice. Dále jsme na přestupní zastávky v regionu začali instalovat nové, moderně graficky zpracované odjezdové jízdní řády, z nichž cestující díky QR kódu zjistí třeba on-line polohu vozidel nebo aktuální zpoždění. Pokud jde o kroky v delším časovém horizontu, tak budeme vyhodnocovat, jak se osvědčilo nové předplatné jízdné, abychom později nabídli širší sortiment předplatných jízdenek. Důležité také bude pracovat na integraci městských hromadných doprav do systému IDZK.

 Ve funkci náměstka hejtmana zodpovědného za dopravu jste již téměř dva roky. Jak jste spokojený se zaváděním integrované dopravy v našem kraji? Při svém nástupu jste mluvil o tom, že jste převzal velmi špatné dědictví …

Krajskou dopravu jsem převzal krátce před spuštěním Integrované dopravy Zlínského kraje. Bohužel systém nebyl nijak propracovaný, v podstatě spočíval jen v tom, že kraj převzal jízdní řády autobusových a vlakových spojů, které dříve provozovali jednotliví dopravci, a doplnil je o několik dalších linek. Takže my jsme museli spustit e-shop na krajskou kartu Zetka, rozšířili jsme možnost platby kartou z autobusů i na vlaky, zvedli jsme systém zvýhodněného přestupu mezi autobusy a vlaky a nyní přichází avizované zavedení předplatného jízdného. Myslím tedy, že za minulých 18 měsíců se podařil velký kus práce.

 Hlavním cílem zavádění integrované dopravy v našem kraji bylo navýšení počtu cestujících, kteří by tak ulevili přetížené automobilové dopravě. Daří se do regionálních vlaků a autobusů dostávat více cestujících?

Zde je nutné připomenout, že krátce po spuštění IDZK vstoupil do našich životů koronavirus. Takže po prvních dvou měsících roku 2021 přišel propad počtu cestujících, který se s předcovidovými měsíci srovnal až v září loňského roku. Od března letošního roku pak vidíme silný nárůst počtu cestujících v krajské veřejné dopravě, a to i v porovnání s obdobím před covidem. 

 Při uzavírání nových desetiletých smluv s železničními a autobusovými dopravci někteří kritici upozorňovali na to, že hejtmanství nasmlouvalo zbytečně moc spojů a hrozí, že po kraji budou jezdit prázdné autobusy a vlaky. Naplnily se tyto obavy?

Je samozřejmě rozdíl v naplněnosti spojů v době ranní či odpolední špičky a v dopravně méně vytížených časech. Vytíženost vozidel ale pečlivě sledujeme a pokud některý spoj není obsazený, využijeme ho na jinou linku. Například aktuálně jsme zrušili autobus jezdící v neděli večer ve 20.00 hodin z Rajnochovic do Podhradní Lhoty na vlakovou zastávku a zpět nebo některé odpolední spoje z Uherského Brodu do Újezdce nebo do Šumic a zpět.

 Všude se mluví o zdražování, raketově roste cena především pohonných hmot. Cenu jízdného má v případě regionální dopravy v rukou Zlínský kraj. Mají se cestující připravit na nějakou vlnu zdražování jízdného?

V první řadě bych rád zmínil, že cestující v našem regionu stále platí za krajskou dopravu méně než lidé v okolních krajích. S rostoucím cenami pohonných hmot a dalších vstupů však nemůžeme vyloučit, že v příštím roce přistoupíme k dalšímu zdražení cen jízdného.

 V mnoha městech, například v Uherském Hradišti, je důležitá úzká provázanost mezi krajskými autobusy a MHD. Jak se daří zapojovat do krajské integrované dopravy právě MHD?

Zapojení městských hromadných doprav do systému IDZK je pro nás prioritou. Pokud vše půjde dobře, věřím, že se v příštím roce podaří dohoda s MHD v Uherském Hradišti a ve Vsetíně. Další města by pak měla následovat.

 Mnoho cestujících nepotěšila zpráva o tom, že soukromý železniční dopravce přestal jezdit do Starého Města. Avizoval jste, že se pokusíte najít nějaké řešení. Podařilo se?

Ve druhé polovině června dochází v trakční soustavě na trati 330 k přechodu na střídavý proud. Zmíněný dopravce bohužel nemá lokomotivy uzpůsobené na tuto změnu, a proto jeho vlaky budou z Přerova místo do Starého Města u Uherského Hradiště jezdit do Bohumína. Zároveň však dopravce chystá alternativní řešení, že by cestující v Přerově mohli přestoupit na autobus, který by je dovezl do Starého Města.

autor: Michal Dvouletý

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace