Evektor-Aerotechnik se prý sám zbavil možnosti obrany

Evektor-Aerotechnik se prý sám zbavil možnosti obrany
Foto: ilustrační foto
Kunovice Podnikání 14 / 08 / 2015

Evektor-Aerotechnik si podřízl vlastní větev! Aspoň podle právního zástupce Johna Pedersena, amerického pilota, který se postaral o exekuci jednoho z největších výrobců letadel v Česku. Kunovická společnost totiž ignorovala rozhodnutí soudu na Floridě, podle kterého má dnes Američanovi zaplatit 82,4 milionu korun.
„Společnost Evektor-Aerotechnik se do problémů dostala jednoznačně vlastní vinou,“ je přesvědčený Jiří Buchvaldek, právní zástupce Johna Pedersena, který 17. března 2009 při výuce létání havaroval s kunovickým strojem Sportstar Plus.
I když Evektor odpovědnost za havárii od začátku odmítá, podle Buchvaldka byla dílem chybné konstrukce pilotní kabiny. „Prostor nohou pilota-žáka a pilota-instruktora nebyl nijak konstrukčně oddělen. Při nácviku přiblížení na přistání a přerušení přistávacího manévru v kritický okamžik v důsledku povětrnostních vlivů Pedersenovi sklouzla noha z pravého pedálu a sešlápl levý pedál instruktora, který slouží k ovládání směrovky, čímž došlo k pohybu letadla v opačném směru,“ popsal havárii Buchvaldek, podle kterého konstrukční nedostatek uznal i Evektor-Aerotechnik. „Ve svém Informačním bulletinu z listopadu 2009 všem vlastníkům modelů Evektor Sportstar a EV-97 Eurostar nabídl dodatečnou montáž přepážky mezi pedály, která měla opakování obdobné nehody zabránit,“ tvrdí právník. Jenže pravda je zřejmě trošku jiná... .
Letecká společnost byla podle Buchvaldka k floridskému soudu předvolána prostřednictvím ministerstva spravedlnosti a uherskohradišťského okresního soudu v říjnu 2011. „K žalobě se taky písemně vyjádřila, ale i přes znalost amerického soudního systému se nedostavila k prvnímu jednání, čímž se sama zbavila možnosti efektivní obrany. Soud tak rozhodl o náhradě škody klienta,“ pokračoval Buchvaldek. I když je český a americký právní a justiční systém velmi odlišný, rozsudek je podle něj platný, pravomocný a vykonatelný. „Společnost ostatně není žádným nováčkem neznalým amerického systému. Od roku 2007 americká agentura pro bezpečnost dopravy (National Transportion Safety Board - pozn. autora) vyšetřovala 33 leteckých nehod s jejich letouny, o kterých byli v Kunovicích informováni a k mnoha se jistě i vyjadřovali,“ tvrdí Buchvaldek. Evektor-Aerotechnik podle něj třeba absolvoval soudní spor s americkou společností Sport Aircraft International LLC, který skončil uzavřením dohody o narovnání. Zavázal se v ní uhradit 48,9 milionu korun do konce roku 2023!
Jelikož se Pedersen peněz nedočkal, předložil u Exekutorského úřadu v Rokycanech návrh na exekuci, podložený rozsudkem floridského soudu. Okresní soud v Uherském Hradišti jakožto exekuční soud návrhu v lednu vyhověl.
Evektor-Aerotechnik však požádal o odklad exekuce a zároveň navrhl její zastavení. Uherskohradišťský soud odkladu vyhověl, proti čemuž se však Pedersen odvolal ke Krajskému soudu v Brně. O jeho odvolání stejně jako o návrhu kunovické společnosti na zastavení exekuce však dodnes soudy nerozhodly.

Kompletní tiskové prohlášení advokátní kanceláře, která zastupuje Johna Pedersena, najdete na www.hblaw.eu.

autor: PETR ČECH

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace