Jak ušetřit a neprodělat? Nezapomínejte na pravidelné čištění notebooků a počítačů
Foto: iPopular.cz / Stanislav Crla, spolumajitel Popular Computers s. r. o.
Servisu a opravám počítačů se věnuje se svými kolegy již tři dekády. V rozhovoru pro DOBRÝ DEN S KURÝREM tak spolumajitel společnosti Popular computers s.r.o. popisuje nejen to, jak se od revoluce změnil svět výpočetní techniky i přístup zákazníků k ní, ale také jaké nejčastější chyby dělají jeho zákazníci.
„Pravidelný servis a čištění počítačů a notebooku zvýší jejich životnost a ušetří nemalé peníze,“ říká v rozhovoru Stanislav Crla, který také přináší jeden „horký“ tip pro nadcházející letní měsíce.
Jste firmou, která se již třetí dekádu specializuje na prodej a servis počítačů a notebooků. Co se za tu dobu v IT změnilo?
Změnilo se toho docela hodně. Především počítače a notebooky jsou mnohem více finančně dostupné. Zároveň je zřejmé, že se poměr prodaných počítačů vůči notebookům obrátil. V neposlední řadě došlo také k tomu, že se prodej z kamenných obchodů rozšířil o internetový prodej, což samo o sobě přineslo řadu obchodních změn. Zajímavé je však také to, že se změnil věk uživatelů počítačů. Dříve byly počítače doménou spíše pro mladší ročníky, ale dnes je spousta našich zákazníků v důchodovém věku a počítač jim usnadňuje komunikaci s rodinou, přáteli a rozšiřuje jim možnosti zábavy a také dalšího vzdělávání.
Za dobu, co se věnujete servisu počítačů, jste asi víc jak kdo jiný sledovali rychlý technologický pokrok. Do jaké míry se projevil u koncových zákazníků na Slovácku? Jdou s trendem, nebo si pořád hýčkají s nadsázkou řečeno „muzejní kousky“?
Dříve jsme se setkávali s počítači, které si uživatelé přivezli ze zahraničních pobytů, většinou z Anglie či USA. Ta doba je už dávno pryč. Tyto počítače byly většinou morálně zastaralé, ale uživatelé si mylně mysleli, že mají ze zahraničí něco lepšího. Opak byl však pravdou. Nyní můžu říct, že se u nás v servisu potkáváme většinou s novějšími počítači, které jsou v průměru pět let staré. Občas se samozřejmě potkáme i s „muzejními kousky“, které jsou opravdu hodně staré, ale to je pro nás pak srdcovka, protože většinou má uživatel k takovému počítači už osobní, nebo historický vztah.
Jak je pro vás těžké udržet krok s takto rychlým technologickým vývojem v oblasti IT?
Udržet krok s rychlým technologickým vývojem v oblasti IT není pro nás až takový problém. Možná to bude znít až příliš obligátně, ale pro nás je práce skutečným koníčkem. A právě proto nás pořád zajímají nové trendy, technologie a díky velice dobré spolupráci s našimi dodavateli, kteří v kooperaci s výrobci pořádají pravidelná školení, jsme stále v obraze. V našem oboru to ale vlastně ani jinak nejde.
Nevedou nové technologie k tomu, že si zákazníci raději koupí nové zařízení, než aby šli cestou oprav stávajících počítačů? Vyplatí se vlastně dnes opravovat počítač nebo notebook?
Toto je hodně individuální. Poslední roky, a to včetně covidových, se hodně zákazníků rozhodovalo už při méně nákladných opravách, zda se jim vyplatí počítač ještě opravovat, nebo si raději koupí nový. Nyní se situace otáčí a zákazníci šetří, takže už tak často neslýcháme, že „raději koupíme nový“.
Pokud se někomu pokazí počítač a uvažuje o tom, jestli koupí nový, nebo si nechá opravit ten stávající, podle čeho by se měl rozhodovat především?
Hlavním kritériem je to, k čemu náš zákazník počítač konkrétně používá a kolik chce do počítače v daný moment investovat. Pokud si zákazník opravu přeje, ale počítač je už natolik zastaralý, že na něm nefunguje ani aktuální verze operačního systému, opravu zákazníkům nedoporučujeme. Často se také stává, že zákazník přinese počítač na běžnou kontrolu nebo čištění, čímž mimo jiné přispějeme výrazně také k tomu, že mu pak počítač funguje delší dobu. Zákazníci tak čím dal častěji objevují výhody pravidelného servisu, který jim v konečném důsledku šetří nemalé peníze. A i proto se k nám rádi vracejí.
S opravou počítačů jsou často spojeny okamžiky, kdy až ve chvíli, kdy počítač přestane fungovat, si jeho uživatelé uvědomí, jak zanedbávali péči. V čem dělají zákazníci podle vás největší chyby?
Důležité je používat aktuální operační systém, dobrý antivirový program a také nezapomínat na pravidelné kvalitní čištění počítače a notebooku. To prodlužuje životnost a snižuje náklady na další servis.
Když se někomu přitíží, všichni víme, jak si přivolat zdravotní pomoc. Ale co bych měl dělat v okamžiku, kdy zjistím, že mi počítač přestal fungovat? Mám se pokoušet sám o jeho oživování?
Záleží na tom, jak zdatný uživatel je. Pokud si základní softwarové závady dovedete opravit sám, tak to může zkusit. Pokud si netroufá nebo nemá dostatečné znalosti IT, nedoporučujeme jakékoliv domácí pokusy. Ty pak můžou prodražit cenu opravy u odborníků. A zákazník tak navíc pravděpodobně ztratí spoustu času nad domácími pokusy. V takovém případě je vždy nejlepší se telefonicky nebo e-mailem obrátit na naše kolegy, kteří všem rychle a rádi vyjdou vstříc.
Kdybyste měl vyzdvihnout několik rad a klíčových doporučení, na které by uživatelé počítačů a notebooku neměli zapomínat, co by to bylo?
Rozhodně doporučujeme aktualizovat operační systém a ovladače. Pak taky používat kvalitní antivirový program. Naopak při práci u notebooku rozhodně nedoporučujeme pít jakékoliv nápoje. To je velice častý problém. Politý notebook od vody, hůře sladkého nápoje či alkoholu, je velký problém a oprava pak není nejlevnější, pokud je vůbec možná. Pokud se to někomu stane, doporučujeme pokud možno vymontovat baterii a co nejdříve notebook přinést do servisu.
Blíží se léto a s ním horké počasí, kdy mnozí lidé také vyráží na dovolenou nejen k moři. Je něco, na co by si podle vás uživatelé počítačů měli v tuto chvíli dát pozor především?
Jak už jsem zmínil, jakákoliv tekutina je problém. O to více slaná voda, písek a prach. Proto doporučujeme pravidelné čištění počítače a notebooku.
Pravidelné čištění? To znamená co? Prachovkou si počítač nebo notebook očistí každý.
Kompletní čištění, takzvanou profylaxi, je důležité dělat pravidelně. Nejlépe jednou za rok až dva podle použití. Toto čištění znamená kompletní rozebrání notebooku, vnitřní oprášení, vyčištění a nanesení nových teplovodivých past. A pochopitelně také kontrolu chladicího systému. Tímto zásadně snížíme teplotu a zvýšíme životnost. Práce je navíc na vyčištěném notebooku pohodlnější. Sníží se totiž hluk a mnohdy i zvýší doba použitelnosti na baterii.