Jsme C.S.O., slavíme 30 let na trhu
Foto: ilustrační foto
Segment letecké výroby, výzva roku 2007
Tisíce let toužilo lidstvo létat volně vzduchem jako ptáci. Když se to nakonec bratrům Wrightovým na počátku minulého století povedlo, znamenalo to stejnou průmyslovou revoluci, jakou bylo vynalezení parního stroje. Bylo jen otázkou času, kdy lidstvo díky svému technickému pokroku vyvine stroje dostatečně velké a silné pro přepravu cestujících přes celou zeměkouli.
Už sedmdesát let po uskutečnění prvního letu dokázali lidé zkonstruovat a vyrobit letoun, který uměl létat dvakrát rychleji než zvuk (přes 2 100 km/hod.), a trasu Londýn – New York zvládal společně se 100 cestujícími za necelé tři hodiny oproti zhruba týdenní plavně zaoceánských parníků.
Protože běžné civilní stroje létají v letové hladině přes deset kilometrů a obsahují tisíce komplexních systémů s dvojitým jištěním proti poruše, jsou pro veškeré dodavatele stanovena přísná pravidla hry. Za těch vzniká každý jeden komponent – od šroubku až po pláty trupu či křídel. Tato pravidla jsou sdružena pod certifikací AS9100 a nekompromisně diktují dodavatelům, jak řídit své procesy tak, aby se do letadla dostaly pouze komponenty v souladu se zadáním konstruktérského týmu. Balík opatření začíná například vhodným výběrem dodavatelů, následně monitoringem jejich výkonnosti, kvality a podobně. Každá dodávka vstupů podléhá vstupní kontrole, při které se výrobce musí přesvědčit, že dodaný polotovar skutečně splňuje konstruktérem předepsané parametry – chemické složení polotovaru, jeho tvrdost atd. Samotná výroba pak obsahuje řadu opatření, aby z ní padaly jen kvalitní výrobky (FMEA, Control plan atd.)
Naučili jsme se u nás v CSO vnímat rigorózní pravidla certifikace AS9100 jako prostředek k zajištění procesní čistoty a vysoké úrovně řízení všech činností organizace bez ohledu na výslednou aplikaci vyrobené součástky. Chováme se stejně zodpovědně k výrobě součástí pletacích strojů jako k produkci domečků pro elektroniku řídících systémů automatického letu strojů Airbus A 320 či A350. Rozšířili jsme standardní dovednosti o statistické nástroje typu Cpk (index způsobilosti procesu), pro leteckou výrobu aplikujeme mnohé nástroje balíčku APQP (pokročilé plánování kvality výrobků).
Naše výrobky létají aktuálně v několika stovkách vyrobených strojů typu A320, A350 i A380. A možná v jednom z nich poletíte na dovolenou i Vy. Od roku 2007, kdy jsme vyrobili první komponenty do civilních letounů Airbus, urazila společnost CSO velký kus cesty k dosažení procesní dokonalosti. Jsme si ovšem vědomi svého závazku být odpovědným dodavatelem s ohledem na bezpečnost civilního letectví. Neustále společnost rozvíjíme a zlepšujeme tak, v aby dalších stovkách vyrobených letounů Airbus komponenty firmy CSO bezpečně sloužily milionům cestujících po celém světě.
autor:
Petr Chmelař, jednatel CSO spol. s r. o.