Jsme C.S.O., slavíme 30 let na trhu
Foto: il. foto: www.escare.cz
Každý dobrý manažer na světě se řídí základním pravidlem: „Efektivně řídím pouze to, co umím reálně měřit a vyhodnocovat.“ Když na podzim 2018 došlo ke generační výměně ředitele společnosti C.S.O. z otce na syna, bylo zřejmé, že některé dosavadní způsoby řízení budou nahrazeny jinými, které mají ve světě doložitelnou historii a úspěšnost.
Řídíme firmu moderně, používáme nástroje z automotive
Řada takových nástrojů, jimiž od roku 2018 řídíme procesy na všech úrovních společnosti, podléhá striktním pravidlům dodávek v automobilovém průmyslu a jsou s ním neodmyslitelně spjaté.
Právě automotive lze právem považovat za ideální prostředí k definici ucelených balíčků pro zvyšování efektivity, snižování zmetkovitosti a podobně, a to především pro hromadnou výrobu a tím i téměř bezrozměrný měšec informací a dat. Po jejich důkladné analýze lze totiž říci, kde se děje jaký problém, v jakém zastoupení a proč.
My ve firmě C.S.O. zatím produkty pro automobily nevyrábíme, ale pro letectví ano. Za posledních deset let přebral letecký průmysl celou řadu nástrojů z automotive. A my v C.S.O. je považujeme za smysluplné a efektivní. Tak například - pokud se výjimečně objeví reklamace od zákazníka, zkoumá se taková nepříjemnost v osmi krocích v součinnosti úseků kvalita, výroba, MFG (manufakturing). Výstupem je ucelený protokol (takzvaný 8D report), v němž je definováno, proč se takový malér stal a proč se na něj nepřišlo. V dalším kroku následují nápravná opatření: co udělat, aby se taková neshoda už neopakovala, a najít taková opatření, aby byl problém odhalen ještě na půdě firmy C.S.O.
Podpůrný pilíř zmiňovaného 8D protokolu tvoří analýza „5× proč“, a to pro případy, kdy chceme vidět větší souvislosti, nikoli pouze zdrojový problém. Modelový příklad: „Úplně nové auto zastaví po hodině jízdy nefunkční u patníku. První proč: Proč zastavilo? Odpověď: Auto se přehrálo vlivem chybějící kapaliny v chladiči. Druhé proč: Proč v autě chybí kapalina? Odpověď: Vytekla přes vyjeté těsnění pod plastovou komorou v rohu chladiče. Třetí proč: Proč vyjelo těsnění? Odpověď: Auto po opuštění autosalonu popojíždělo v zácpě ve městě při venkovní teplotě 40 stupňů Celsia a chladič byl extrémně namáhán. Čtvrté proč: Proč právě tomuto novému autu vyjelo těsnění, když se kolem pohybovala celá řada vozů a všechny dorazily do cíle? Odpověď: Těsnění vyjelo kvůli křivé plastové komoře, která dobře nedoléhala do spoje, a nesneslo extrémní tlak v chladicím systému.“ V tomto případě už ve čtvrtém kroku máme jasno o celém případu a můžeme zjednávat nápravu.
Díky tomuto systému a analýze se můžeme rychle a efektivně dobrat původu nepříjemnosti. A je to právě jeden z nástrojů, který používáme pro to, abychom ve firmě C.S.O. vyráběli pouze produkty nejvyšší kvality.
autor:
Petr Chmelař, jednatel CSO spol. s r. o.